Friday, July 18, 2014

La Ritournelle / Paris Follies

Isabelle Huppert, Jean-Pierre Darroussin et des vaches charolaises. Click the images to enlarge them.
FR 2014. D: Marc Fitoussi.
    Liste technique:
Scénario, dialogues et réalisation: Marc Fitoussi
Produit par Caroline Bonmarchand
Coproduit par Isaac Sharry
Direction de production Frédéric Blum
Image: Agnès Godard - AFC
Son: Olivier le Vacon – AFSI
Décors: François Emmanuelli
Costumes: Marité Coutard
Maquillage: Thi-Loan N’Guyen
Coiffure: Fred Souquet
Montage: Laure Gardette
Montage son: Benjamin Laurent
Mixage: Emmanuel Croset
Musique originale: Tim Gane & Sean O’Hagan
Une production Avenue B
En coproduction avec Vito Films
En coproduction avec SND, France 2 cinéma, Les Films de la Suane
    Avec le soutien de la Région Ile-de-France, en partenariat avec le CNC, du fonds d’aide Région Haute-Normandie en partenariat avec le CNC et en association avec le Pôle Image Haute-Normandie, de la PROCIREP et de l’ANGOA
    Avec la participation de OCS, France Télévisions, Ciné + et du CNC
    En association avec Indéfilms, Indéfilms 2 & Soficinéma 7 Développement
    Liste artistique:
Brigitte / Isabelle Huppert
Xavier / Jean-Pierre Darroussin
Jesper / Michael Nyqvist
Stan / Pio Marmaï
Régis / Jean-Charles Clichet
Christiane / Marina Foïs
Laurette / Audrey Dana
Marion / Anaïs Demoustier
Grégoire / Clément Métayer
Apu / Lakshan Abenayake
    On the soundtrack: "Trubbel" perf. Monica Zetterlund live 1968 (the lyrics are relevant to the plot). - "The Good Life" ("La belle vie", comp. Sacha Distel 1962, American lyrics by Jack Reardon, 1963) perf. The Drifters (1965). - "The Good Life", perf. Julie London
    Sony Digital 4K projection at Cinéma Studio 28, Paris, 18 July 2014

L’HISTOIRE
"Brigitte et Xavier sont éleveurs bovins en Normandie. Elle est rêveuse, la tête dans les étoiles. Lui, les pieds ancrés dans la terre, vit surtout pour son métier. Avec le départ des enfants, la routine de leur couple pèse de plus en plus à Brigitte. Un jour, sur un coup de tête, elle prend la clef des champs. Destination : Paris. Xavier réalise alors qu'il est peut-être en train de la perdre. Parviendront-ils à se retrouver ? Et comment se réinventer, après toutes ces années ? La reconquête emprunte parfois des chemins de traverse..." (La Ritournelle Pressbook)

Ritornello ("a little return", from the Italian: ritorno = return), in Baroque and Classical solo concertos the term used for the first and the last of the frequently recurring orchestral parts, flanking solo sections.

What I liked:
    A realistic, almost documentary approach to contemporary beef cattle breeding. Humoristic angles in the opening agricultural exposition and in the scene where city girls witness a cow giving birth to a calf.
    A strong sense of location shooting in Normandy, in a touristic Paris (sightseeing boats, the Ferris wheel, Musée d'Orsay), and in Israel at the Dead Sea.
    An original interpretation of the comedy of remarriage. At the farm, Brigitte has apparently mostly been taking care of home, but now the children have grown up. There is a turning-point, and a loss of purpose. Brigitte goes to Paris to see the world and meet other people, including attractive men, young and grown-up.
    Jean-Pierre Darroussin is reliable and convincing as the master of the cattle farm.
    Isabelle Huppert displays new and fresh sides of her talent in scenes of comedy, celebration, dancing, and having fun. But she incorporates also a deep and troubled side of Brigitte, the expression of which is her eczema.
    Michael Nyqvist interprets with charisma and dignity the role of the Danish dentist Jesper who stays in Paris in the same hotel as Brigitte.
    The motif of the painting Le retour du troupeau (Charles Sprague Pearce, 1880) with its bergère associations rooted in the school days of Brigitte and Xavier. There are also the Biblical associations of the Good Shepherd (John 10:11-18) and the Parable of the Lost Sheep (Luke 15:4-7). Those associations are reinforced in the conclusion in Israel.
    There is sensitivity and tact in Marc Fitoussi's* way with the story of a middle-age crisis. And a fine touch of ambiguity in the conclusion at the Dead Sea: is it a moment of regeneration or a start of a final stagnation? Or even imminent death?

I relished the full, rich resolution, the natural colour, and the fine texture in the 4K projection which did justice to the cinematography of Agnès Godard. Nature is difficult in digital, but in this film, in which nature is of the essence, I enjoyed the strengths of digital, and suffered of none of the limitations. There is an oil-painterly quality in the cinematography here while digital cinema often looks like acrylic painting. To be sure, La Ritournelle has been shot in winter which is easier for digital to convey than summer. And at the Dead Sea.

* Fitoussi est un patronyme originaire de Tunisie. "L'origine de ce nom viendrait du sicilien et du grec ancien. Fituso se traduirait par pâtre, berger du peuple. En hebreu רועה et en arméen רעיא. L'origine de la famille remonterait à l'exil romain du peuple d'Israël. Une branche s'installant dans le sud de l'Italie une autre en Grèce. La branche grecque principalement implantee a Yanina, migra vers Venise. La branche italienne migra vers Livourne, et de la vers la Libye, la Tunisie et l'Algerie - le Constantinois." (Wikipedia)

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