Saturday, February 06, 2016

Selma

Selma. Please click to enlarge.

Selma / Selma. GB/US 2014. PC: Cloud Eight Films, Celador Films, Harpo Films, Pathé, Plan B Entertainment. EX: Nick Bower, Ava DuVernay, Cameron McCracken, Diarmuid McKeown, Nan Morales, Brad Pitt. P: Christian Colson, Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Oprah Winfrey. D: Ava DuVernay. SC: Paul Webb. ED: Spencer Averick. DP: Bradford Young. SFX: Scott Willis. PD: Mark Friedberg. AD: Kim  Jennings. Set dec: Elizabeth Keenan. Cost: Ruth E. Carter. Make-up: Melissa Forney. M: Jason Moran. C: David Oyelowo (Martin Luther King, Jr.), Tom Wilkinson (Lyndon B. Johnson), Tim Roth (George Wallace), Common (James Bevel), Carmen Ejogo (Coretta Scott King), Lorraine Toussaint (Amelia Boynton Robinson), Oprah Winfrey (Anne Lee Cooper), Cuba Gooding, Jr. (Fred Gray), Niecy Nash (Richie Jean Jackson), Colman Domingo (Ralph Abernathy), Giovanni Ribisi (Lee C. White), Alessandro Nivola (John Doar), Keith Stanfield (Jimmi Lee Jackson), Andre Holland (Andrew Young), Tessa Thompson (Diane Nash), Wendell Price (Hosea Williams), Nigel Thatch (Malcom X), Dylan Baker (J. Edgar Hoover), Ledisi (Mahalia Jackson), Omar Dorsey (James Orange). 128 min
    Blu-ray from Walt Disney Nordic with Finnish subtitles by Arja Meski.
    Introduced by the U.S. Ambassador Charles C. Adams, Jr., Stephen Lee, and Anna Möttölä.
    Cinema Orion, Helsinki, together with U.S. Embassy and Walt Disney Nordic (Black History Month), 6 Feb 2016

Reportedly the first film on Martin Luther King, Selma is an engrossing dramatization of an essential part of American history of the 1960s. It is a fighting film, a film about peaceful demonstration and resistance in the spirit of Tolstoy and Gandhi. It is a key story about changing the world, and I am grateful for Ava DuVernay and her team and cast for that.

There is the daunting challenge of having actors play world historical figures that even a schoolboy in distant Finland had some idea about. David Oyelowo is great in the leading role, and as a non-American I can accept the others, as well, although they are British. There has also been the special difficulty about not getting the access to King's actual speeches, or Mahalia Jackson's actual voice. But challenges are made to be overcome.

The main drive of the film is powerful. There is in the beginning a vignette of the four little girls, also documented in a masterful film by Spike Lee. My favourite scenes include the debate in the car between King and an activist after the murder of a white clergyman ("we are too far to turn back now") and King's great speech in the finale. I understand that the account of LBJ has been criticized, and I am out of my depth to comment on that. Anyway, among the high points of the film is also the eye-to-eye debate of LBJ and Wallace at White House.

A remarkable film worth revisiting. Conventional but powerful. The third march has a real epic feeling of history. We can change the world if we are united.

In our collaborations with the U.S. Embassy we have repeatedly noticed that it has often been difficult to access in theatrical formats even high profile films relevant to U.S. black experience. This time we were not able to access a DCP of Selma, and as the best alternative projected a blu-ray by arrangement with Walt Disney Nordic, free of charge. A film as great as Selma was not theatrically released in Finland.

OUR PROGRAM NOTE BY JARI SEDERGREN:
OUR PROGRAM NOTE BY JARI SEDERGREN:

Ava DuVernayn ohjaama Selma on kronikka Martin Luther Kingin kampanjasta, jonka päämääränä oli varmistaa yhtäläinen äänioikeus Yhdysvalloissa. Kampanja toteutettiin Alabamassa 1965 marssimalla Selman pikkukaupungista valtion pääkaupunkiin Montgomeryyn.

Yhdysvaltain tunnetuin kansalaisoikeustaistelija tri Martin Luther King sai Nobel-palkinnon vuonna 1964. Neljän afroamerikkalaisen tytön kuolema Ku Klux Klanin järjestämässä pommi-iskussa kirkon portailla aiheutti vastalausemyrskyn. Tasa-arvoisen äänestämisen periaate ei toteutunut käytännössä varsinkaan Etelän kaupungeissa, jopa rekisteröityminen äänestäjäksi oli ongelmallista, eikä presidentin virkaa hoita-valla Lyndon B. Johnsonilla ollut halua ratkaista asiaa suuntaan eikä toiseen. Kun King aktivoi radikaalia toimintaa, FBI varoitti presidenttiä tulevista ongelmista. Kingin hanke eteni ruohonjuuritasolla vaikka vastoinkäymisiä riitti. Presidentistä hallinnon kautta kadun poliiseihin Kingin hanke kokee raivoisaa, väki-vallaksi yltyvää vastarintaa. Vaarallisesta tilanteesta huolimatta Andrew Young vakuuttaa Kingin siitä, että suunniteltu marssi kannattaa toteuttaa. Loppu onkin historiaa!

Elokuvan käsikirjoitusprosessi oli hankala. Käsikirjoittajaksi merkityn Paul Webbin pohjateos lähes häipyi ohjaajan käsikirjoitettua sen omien sanojensa mukaan ”90 prosenttisesti uusiksi”. Jatkossa ongelmia tuli myös Martin Luther Kingin puheiden vuoksi, sillä ne oli lisensoitu toiselle, Steven Spielbergin projektille. Käytännössä Kingin puheetkin kirjoitettiin elokuvaa varten uusiksi. Oprah Winfreyn ja Brad Pittin tulo tuottajiksi varmisti tärkeimmät levityssopimukset ja varmisti myös elokuvan kuvaajaksi nuoren, mutta jo monilla palkinnoilla koristetun Bradford Youngin. Jason Moran oli ensi kertaa elokuvamusiikin tekijänä mukana ja siitä seurasi hänelle myös ensimmäinen Oscar, joka jäi elokuvan ainoaksi. Elokuvan ensi-ilta Yhdysvaltain elokuvainstituutin festivaalilla oli jo marraskuussa 2014, mutta sen pääasiallinen levitys alkoi vasta tammikuussa 2015. Uudelleen julkaisu (”re-release”) toteutettiin lähes saman tiensä marssin 50-vuotispäivänä 20.3.2015.

Tärkeästä aiheesta tehty elokuva aiheutti ymmärrettävästi myös keskustelua sen välittämästä historialli-sesta tulkinnasta. Kritiikkiä on esitetty presidentti Johnsonin saamasta negatiivisesta kuvasta. Andrew Young, Atlantan nykyinen pormestari, ei pitänyt tavasta jolla elokuva kuvasi hänen ja Kingin suhdetta, mutta sanoi elokuvan olleen ”muuten 100-prosenttisesti totta”. Ohjaaja totesi kritiikkiin tyynesti, ettei hän tehnyt dokumenttia, eikä myöskään ollut historioitsija: ”Olen tarinankertoja.”

Jari Sedergren 6.2.2016

No comments: