Friday, October 14, 1988

All Quiet on the Western Front (1930)

 
Lewis Milestone: All Quiet on the Western Front (US 1930). Lew Ayres (Paul Bäumer) and Raymond Griffith (Gérard Duval). Photo from IMDb. By John Kobal Foundation/Getty Images. Please click on the photo to expand it.

FROM: ANTTI ALANEN: MMM ELOKUVAOPAS (1995, 2005)

Länsirintamalta ei mitään uutta
All Quiet on the Western Front

USA © 1930 Universal Pictures. T: Carl Laemmle, Jr. O: Lewis Milestone. KS: Dell Andrews, Maxwell Anderson, George Abbott – Erich Maria Remarquen romaanista (1929). KU (1.2): Arthur Edeson, Karl Freund, Tony Gaudio. LA: Charles D. Hall, William Schmidt. M: David Broekman. LE: Edgar Adams, Milton Carruth. Dialogi: George Cukor. N: Louis Wolheim (Katczinsky), Lew Ayres (Paul Bäumer), John Wray (Himmelstoss), George (Slim) Summerville (Tiaden), Russell Gleason (Müller), Raymond Griffith (Gérard Duval). 137'
    Aloitettiin mykkänä mutta valmistettiin äänielokuvaksi. Mykkäversiona rinnakkaislevitykseen. 
    Lyhyt ULV 104'
    MoMA rekonstruoi ääniversion 1980-luvulla. LoC restauroi ehkä vieläkin hienomman mykkäversion 2002.
    DVD (Suomi): Universal Pictures (2005), pitkähkö versio.
    JO: Paluutie (The Road Back, 1937, O: James Whale).
    UF: TVM (1979) O: Delbert Mann.

Sotavuosina tökeröön vihapropagandaan syyllistynyt Universal-studio uhrasi kaikki resurssinsa suurenmoiseen elokuvaan, jonka harvinaisia hyveitä ovat viisaus ja arvostelukyky. Elokuva lähtee liikkeelle saksalaiskoulun poikaluokasta, johon innostava opettaja iskostaa isänmaallisen, sotahenkisen arvomaailman. Kun sota syttyy, pojat ryntäävät lapsellisine ajatuksineen rintamalle vain huomatakseen, että heille on valehdeltu kohta kohdalta. Milestone ei lievennä rintamakuvauksissaan koneellisen joukkotuhoamisen kauhua eikä vesitä Remarquen shokkivaikutusta, jossa samastumishahmotkin teurastetaan. Hän käyttää hyväkseen taidokasta montaasia ja lennokkaasti liikkuvaa kameraa mutta välttää melodraamaa, ja raittiilla hillinnällään hän saavuttaa voimakkaan vaikutuksen. Elokuva päättyy lyyriseen vaimennukseen Paulin kohottaessa kättään juoksuhaudasta kohti perhosta.

...
NB. AFI Catalog Online
12.423 ft / 152 min
1990 restoration by The Film Foundation

IMDb
152 min
133 min (restored)
2006 restoration Library of Congress 133 min
2014 re-release in France of the restored version

AA 2006
Library of Congress restorations
1998 sound version 138 min
2003 silent version 132 min

I have seen
18 Nov 1984  All Quiet on the Western Front / Im Westen nichts Neues (Deutsche Fassung) on German tv
14 Oct 1988  All Quiet on the Wester Front: the 1980s MoMA restoration of the sound version. 130 min
29 June 2003  All Quiet on the Western Front (silent version with music and sound effects), Il Cinema Ritrovato, Bologna: Ritrovati & Restaurati. 132 min

I programmed for the 17th World Congress of International Physicians for the Prevention of Nuclear War (IPPNW) and the Triennale of the International Peace Bureau (IPB) in Helsinki 7-10 Sep 2006
7+19 Sep 2006  All Quiet on the Western Front (sound version) 1998 restoration (Library of Congress) 138 min

Il Cinema Ritrovato, Bologna 2025 (Lewis Milestone retrospective)
Restored by Library of Congress
All Quiet on the Western Front (silent version) 133 min
Restored by Library of Congress with funding provided by The Film Foundation
All Quiet on the Western Front (sound version) 133 min

...

PROGRAM NOTE EDITED BY SAKARI TOIVIAINEN
SUOMEN ELOKUVA-ARKISTO
FINLANDS FILMARKIV

All Quiet on the Western Front
Länsirintamalta ei mitään uutta / På västfronten intet nytt

Yhdysvallat © 1930 Universal Pictures. Tuottaja: Carl Laemmle, Jr. Ohjaus: Lewis Milestone. Apulaisohjaaja: Nate Watt. Dialogiohjaaja: George Cukor. Käsikirjoitus: Del Andrews, Maxwell Anderson, George Abbott – dialogi: Maxwell Anderson, George Abbott – välitekstit: Walter Anthony – Erich Maria Remarquen romaanista Im Westen nichts neues (1929), suom. Armas Hämäläinen / Kirja (1929), 17. p. WSOY 2002. Kuvaus: Arthur Edeson. Erikoistehostekuvaus: Frank H. Booth. Lavastus: Charles D. Hall, William R. Schmidt. Musiikki ja synkronointi: David Broekman. Leikkaus: Edgar Adams, Milton Carruth. Ääni: C. Roy Hunter – Movietone. Pääosissa: Louis Wolheim (Katczinsky), Lew Ayres (Paul Bäumer), John Wray (Himmelstoss), Raymond Griffith (Gerard Duval), George "Slim" Summerville (Tjaden), Russell Gleason (Müller), William Bakewell (Albert Kropp), Scott Kolk (Leer), Walter Browne Rogers (Behm), Ben Alexander (Kommerich), Owen Davis, Jr. (Peter), Beryl Mercer (rouva Bäumer), Richard Alexander (Westhus), Pat Collins (luutnantti Bertinck). 
    Mykkäversio: 15 kelaa. Rouva Bäumeria esittää ZaSu Pitts.
    Ääniversio: 14 kelaa, 12423 ft / 3787 m / 137 min
    Lyhennetty versio: 10 kelan versio vuoden 1939 uudelleenlevitykseen.
    Restauroitu mykkäversio: Library of Congress (2003), synkronisoitu musiikki, 132 min
    Restauroitu ääniversio: Library of Congress (1998) 138 min
    Helsingin ensiesitys: 9.1.1931 Kino-Palatsi, maahantuoja: Suomen Biografi 3820 m / 138 min – uusinta-ensi-ilta: 6.9.1968 Orion, maahantuoja: Väinän Filmi Oy 128 min – VHS-julkaisu: Mistar (1995) – tv-lähetyksiä: 26.11.1966 YLE TV2; 23.11.1968 YLE TV1; 8.12.1975 MTV1; 8.3.1998 ja 4.5.2003 YLE TV2 – VET 16679 – K16 – 3600 m/ 128 min  

Länsirintamalta ei mitään uutta on pasifistinen kuvaus ensimmäisestä maailmansodasta. Remarquen suurta huomiota herättäneen romaanin pohjalta se kertoo sodasta saksalaisten juoksuhautojen tasalta, tavallisen jalkaväen sotilaan näkökulmasta. Päähenkilöinä on seitsemän koulutoveria pienestä saksalaisesta kylästä, jotka ilmoittautuvat vapaaehtoisiksi sotaan ja joutuvat rintamalle. Elokuva on tavoittanut sodan arkipäivän ilman mitään kaunistelevia tekijöitä: ikävyyden, kauhun, mutta myös välttämättömän eskapismin ja burleskiuden. Muuan elokuvan keskeisistä repliikeistä kuuluu: "Kun tulee aika kuolla isänmaan puolesta, silloin on parempi olla kuolematta ollenkaan."
    Kun elokuvan ensi-ilta oli Berliinissä joulukuussa 1930, kirjoitettiin natsimielisessä lehdistössä, että Milestonen elokuva perustuu "marxilais-pasifistisen" emigranttikirjailijan tuntemattomaan teokseen ja että elokuvan oli tuottanut Württembergistä kotoisin oleva juutalainen Carl Laemmle. Natsipuolueen kronikka kertoo, että 40 000 natsia osoitti mieltään ensi-iltateatterin edessä. Närkästys oli niin suuri, että sensuurin oli pakko kieltää elokuva. Perusteluksi osoitettiin, että se vahingoitti Saksan arvonantoa ulkomailla.
    Lewis Milestonea ei laskettu Hollywoodin suuriin ohjaajiin, kun hän ryhtyi tekemään elokuvaa. Häntä tuskin tunnettiin sisäpiirien ulkopuolella ja sielläkin vain kaikkiruokaisena ohjaajana, joka osasi suunnilleen sen mitä elokuvan teossa oli osaamista ja selvitti useimmat tehtävät. Milestone oli alkujaan Milstein ja syntynyt Venäjällä 1895. Tämän varakkaan kauppiaanpojan tie kulki Saksan ja yliopisto-opintojen kautta Yhdysvaltoihin, missä hän ensin työskenteli valokuvauslaboratoriossa, sodan aikana rintamavalokuvaajana. Sodan jälkeen hän tuli Hollywoodiin leikkaajaksi ja vähitellen hän sai myös mahdollisuuksia ohjaajana, enimmäkseen toisarvoisissa elokuvissa. Kun sitten Carl Laemmle kiinnitti hänet Länsirintaman ohjaajaksi, hän tiesi saavansa elokuvantekijän, jossa yhdistyivät ammattitaito ja taiteellinen integriteetti. Elokuvasta tuli maailmanmenestys ja Milestonesta päivän ohjaajanimi.
    Kerrotaan, että tuottaja Laemmle pyysi ja rukoili Milestonea keksimään onnellisen lopun tälle elokuvalle. Milestone kyllästyi tähän jupinaan ja ilmoitti eräänä päivänä hilpeästi: "Nyt tiedän, miten saamme elokuvaan onnellisen lopun. Se on yksinkertaista: annamme vain saksalaisten voittaa sodan". Sen koommin asiasta ei puhuttu, Milestone sai toteuttaa omat tarkoitusperänsä.
    Länsirintaman menestyksestä oli seurauksena, että Milestone imettiin uudelleen mukaan Hollywoodin koneistoon. 1930-luvulta 1960-luvulle hän ohjasi lähes 30 elokuvaa, joista vain muutamat kantoivat aitoa taiteen kipinää (The Front Page, The General Died at Dawn, Of Mice and Men). Oli tyypillistä, että hän itse sai toimia tuottajana ainoassa elokuvassa, joka myöhempinä vuosina teki hänelle täyttä oikeutta: A Walk in the Sun (1945), joka voidaan nähdä modernina jatkona Länsirintaman teemoille.

– Jonas Siman ja Gunnar Oldinin mukaan ST. Tekijä- ja versiotiedot päivitti 7.9.2006 AA

No comments:

Post a Comment