Thursday, November 01, 2018

Risttuules / In the Crosswind


Risttuules / In the Crosswind. In the front: Tarmo Song (Heldur Tamm). Behind him: Laura Peterson (Erna Tamm)

Ristituulessa.
    EE 2014. PC: Allfilm. P: Piret Tibbo-Hudgins, Pille Rünk. D+SC: Martti Helde. CIN: Erik Põllumaa. Lighting: Taivo Tenso. S: Janne Laine. AD+Cost: Reet Brandt ja Anna-Liisa Liiver. Makeup: Liisi Roht. ED: Liis Nimik. M: Pärt Uusberg.
    C: Laura Peterson (Erna Tamm), Tarmo Song (Heldur Tamm), Mirt Preegel (Eliide), Ingrid Isotamm (Hermiine), Einar Hillep (chairman of the kolkhoz).
    Tallinn premiere: 26.3.2014. B&w, 87 min
    DCP from Allfilm / Eesti Filmi Instituut with English subtitles. In Estonian, title cards only in English in this presentation.
    Screened at Cinema Orion, Helsinki (Estonia 100), 1 Nov 2018

"Dedicated to the victims of the Soviet Holocaust".

590 000 Estonians perished in Soviet deportations and purges. This film is their requiem.

The overwhelming experience has been conveyed with a unique approach.

The camera is mobile, and the world has been photographed realistically. For instance, we are constantly aware of the wind, the element highlighted in the title of the film.

But people are often frozen like in tableaux vivants. The camera is not stopped, but the performers stop moving, and the mobile camera catches them as living statues in three dimensions. These are frozen moments of shock. Stillbilder: the time stands still. I am thinking about bullet time sequences in Matrix, time dilatation sequences in Jakob Bronowski's The Ascent of Man, and Carlo Rovelli's book L'ordine del tempo (2017) which I'm presently reading.

Risttuules is an experimental film. The experiment is eloquent. The message is clear.

Martti Helde and his cast and team convey the dignity of the people made to suffer in conditions below dignity.

Based on a true story, Erna Tamm's diary and letters, the film focuses on the tragedy of one Estonian family in 1941–1954. We witness the past happiness in bright, strong images. The deportation and the Gulag terror are conveyed in powerful views, including hard labour, torture chambers and execution sites. Meanwhile, not all people are bad, moments of happiness are possible even in these circumstances. The railway station sequences are epic.

The title of the film is a reference to the hopes of the young couple: Erna would be the west wind, and Heldur the east wind. Together they would create the crosswind. There is also an association to the braid of Erna's hair, the final image of the movie. Only the hope and the memory remain.

Listening to Pärt Uusberg's score I was reminded of a film I saw yesterday, Mia madre, whose soundtrack is largely based on Arvo Pärt, and I am beginning to understand that these sounds are (among other things) laments of the Estonian catastrophe.

A recurrent melody is also the tango "To ostatnia niedziela" ["This Is the Last Sunday"] by Jerzy Petersburski (1935), known in Russian as "Utomlyonnoe solntse", giving also the title to Nikita Mikhalkov's film Burnt by the Sun. All associations are relevant.

The digital cinematography sometimes borders on the abstract: dazzling, blinding lights, reduced compositions, silhouettes, close to low definition. Visually, Risttuules takes us beyond an ordinary experience of reality, while the spoken discourse remains warmly human, thanks to the tender, often half-whispered narration of Laura Peterson.

BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY JAAK LÕHMUS:
BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY JAAK LÕHMUS:

Martti Helden (s. 1987) debyyttielokuva Ristituulessa on menestynyt kotimaan elokuvateattereissa ja kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Se oli ensimäinen virolainen elokuva, joka sai ensi-iltansa Toronton kansanvälisellä elokuvafestivaalilla, syksyllä 2014. Ristituulessa on ollut elokuvajuhlien ohjelmissa Ruotsissa, Ranskassa, Hollantissa, Kreikassa ja myös Suomessa. Rakkautta & Anarkiaa esitti sen syksynä 2015. YLEn Teema-kanavan ohjelmassa oli  Ristituulessa elokuussa 2018.
    Martti Helden mustavalkoisen elokuvan käsikirjoitus perustuu virolaisen Erna Tammin Siperiasta toisen maailmasodan aikana ja sen jälkeen kirjoittamiin kirjeisiin ja päiväkirjaan. Se on yhden virolaisen perhen traaginen tarina aikavälillä 1941–1954. Kesäkuussa 1941 Neuvostoliitto aloitti Baltian maissa "kansanvihollisten" massakyyditykset Siperiaan. Virosta kyyditettin kesällä 1941 10.000 ihmista, heistä hukkui 6000. Nyt puhutaan Neuvostoliiton holokaustista.
    Haastattelussa R&A-lehdelle 2015 Martti Helde kertoi: "Oli tärkeää, että saatoin nuoremman sukupolven edustajana käsitellä aihetta. Sain siitä tunnustusta vanhemmilta ihmisiltä. Nuorille elokuva toimii taas historian oppikirjana. /---/ Muodon kanssa leikkiminen on hauskaa. Erilaisten tekniikoiden yhdisteleminen ja sisällön tukeminen niiden kautta on sydäntäni lähellä."


Tarmo Song ja Laura Peterson elokuvassa Ristituulessa.

Ohjaaja Helde  ja kuvaaja Erik Põllumaa käyttivät kuvauksissa ns tableau vivant -tekniikkaa.
Julia Jaulimo kommentoi R&A 2015 katalogissa asiaa näin: "Suuri osa elokuvan kohtauksista on kuin suuria kolmiulotteista valokuvia. Ihmiset ovat  jähmettyneet johonkin tilanteeseen, ja kamera kiertää tilan ympäri näyttäen yhden kokonaisuuden, samalla kun ääni lukee kirjettä taustalla." Aika ja elämä pysähtyivät tuhansille virolaisille kesänä 1941.
    Hollywood Reporterin Alissa Simon kirjoittaa Ristituulessa -elokuvan kuvaustyylistä: "The director has said it took two to six months to set up each tableau, climaxing in a single day of shooting. The vast cast of extras project themselves through their expressive body language, yet it's hard to respond directly to these terrible scenes. An eerie, stylized effect is created by Erik Pollumaa’s lyrical, painterly cinematography and the free-wheeling camera that weaves through immobile groups of actors from a dreamer’s point of view. It’s a shock to find actors moving around again in the final scenes in Estonia, as though this was the present and all that went before mere memories. At this point, heart-breaking emotion floods the screen, proving how important moving faces and bodies are in the cinema."
    Tunnustusta ansaitsee myös Pärt Uusbergin elokuvamusiikki.

– Jaak Lõhmus 1.11.2018                

– http://www.efis.ee/en/film-categotries/movies/id/11723 – https://www.imdb.com/title/tt2534660/ https://www.hollywoodreporter.com/review/crosswind-film-review-740126

No comments: