Antti Alanen
Helsingin Sanomat
Muistot | Elokuvakriitikko, Toronton York-yliopiston professori Robin Wood kuoli 18. joulukuuta 2009 Torontossa. Hän oli 78-vuotias, syntynyt 23. helmikuuta 1931 Lontoossa. Wood opiskeli kirjallisuustiedettä Englannin Cambridgessa F. R. Leavisin "suuren perinteen" vaikutuspiirissä.
Elokuvakriitikko, Toronton York-yliopiston professori Robin Wood kuoli 18. joulukuuta 2009 Torontossa. Hän oli 78-vuotias, syntynyt 23. helmikuuta 1931 Lontoossa.
Wood opiskeli kirjallisuustiedettä Englannin Cambridgessa F. R. Leavisin "suuren perinteen" vaikutuspiirissä. Opettajaksi valmistunut Wood julkaisi ensimmäisen vakavan englanninkielisen Hitchcock-tutkielman Hitchcock's Films (1965).
Sitä seurasivat teokset Hawksista, Bergmanista ja Pennistä ja panokset kirjoihin Antonionista, Chabrolista, Godardista ja Satyajit Raysta.
Wood oli uuden aallon auteur-tutkimuksen keskeisiä englanninkielisiä tienraivaajia Movie-lehden ja -kustannusyhtiön piirissä. Syvällinen lähiluku, moraalisen kutsumuksen keskeisyys, tietoisuus perinteestä, monimutkaisten asioiden esittäminen kirkkaasti ja asioiden kutsuminen niiden oikeilla nimillä olivat Woodin tunnuspiirteitä.
Akateemisessa elokuvatieteessä Wood jättäytyi trendien ulkopuolelle, olipa kyseessä semiotiikka, strukturalismi tai uusformalismi. Hän uhkasi kuitenkin paneutua niihin pelastaakseen niistä mikä pelastettavissa on.
Esseekokoelmassa Personal Views (1976) Wood näki itsensä pikemmin kriitikkona kuin teoreetikkona. Kriitikko kokee taideteoksen niin syvästi, että siitä tulee osa häntä itseään.
Konservatiivinen perheenisä Wood "tuli ulos kaapista". Hänestä tuli gay-aktivisti, feministi ja vasemmistoradikaali, joka ilmoitti johtolauseekseen "triviaalisuuden välttämisen".
Woodista tuli modernin kauhuelokuvan ensimmäinen vakava tutkija. Amerikkalaisen elokuvan "ristiriitaisia tekstejä" avasi Hollywood Vietnamista Reaganiin (suom. 1989). Pääteoksenaan Wood piti kirjaa Sexual Politics and Narrative Film: Hollywood and Beyond (1998).
Wood vieraili Jyväskylän kesässä vuonna 1966 ja Helsingissä Alfred Hitchcockin satavuotisseminaarissa vuonna 1999. Hän oli hyvää pöytäseuraa Corona-baarissa, jossa hän paljastui suomalaisen nykymusiikin, Einojuhani Rautavaaran ja Aulis Sallisen, tuntijaksi.
Antti Alanen
No comments:
Post a Comment