Tuesday, September 23, 2025

Sirât


Óliver Laxe: Sirât (ES/FR 2025). Stefania Gadda (Stef), Joshua Liam Henderson (Josh), Richard Bellamy (Bigui), Sergi López (Luis).

Spain, France 2025. PC: 4 A 4 Productions / El Deseo / Filmes da Ermida / Movistar Plus+ / Uri Films. P: Agustín Almodóvar, Pedro Almodóvar, Domingo Corral, Xavi Font, Óliver Laxe, Oriol Maymó, Mani Mortazavi, César Pardiñas, Andrea Queralt
Director: Óliver Laxe
Cinematographer: Mauro Herce - Super 16 mm
Music: Kangding Ray
Starring: Sergi López, Bruno Núñez, Richard Bellamy, Stefania Gadda
    115 min
    Loc: Morocco (Errachidia, Erfoud), Teruel (Rambla de Barrachina), Zaragoza. 
    Languages: Spanish, English, French, Arabic
    The Spanish submission for the Best International Feature Film at the 98th Academy Awards.
    Distributor: Cinema Mondo, Subtitles: Finnish, Swedish
    Love & Anarchy 38th Helsinki International Film Festival (HIFF)
    Love & Anarchy Gala: Sirât, hosted by Pekka Lanerva and Inari Ylinen.
Viewed at Bio Rex Lasipalatsi, Helsinki, Tue 23.9.2025 at 18.15–20.10 

Mika Siltala (HIFF 2025): "In this mind-blowing film, a father, looking for his daughter with his son at a desert rave, are drawn into a perilous journey steeped in apocalyptic undertones."

"Large numbers of weather-beaten loudspeakers are piled on top of each other in the Moroccan dessert. The towers of loudspeakers look Lilliputian compared to the surrounding canyon. Kangding Ray’s music blasts out into the air. These canyons speak the language of subwoofers."

"Suddenly the canyon is filled with people. These raves are not about showing off, but rather a lifestyle. A father (Sergi López) with his young son in tow, arrive there looking for his lost daughter. They show a photo of the lost girl Mar to everyone they pass, and hear about a new rave farther out in the desert. This is the beginning of a mind-blowing journey beyond all expectations."

"In May, Sirât won the Jury Prize and the Cannes Soundtrack Award at the Cannes Film Festival. It has already become a hit in the director’s home country Spain, and the reviews around the world have been overwhelmingly positive. Director Óliver Laxe produced the film together with Pedro Almodóvar and Agustín Almodóvar. In addition to the Love & Anarchy Gala, Sirât will be screened in a special screening at the Toronto International Film Festival and in the New York Film Festival’s main selection. Is this the next The Substance?" Mika Siltala (translated by Charlotte Elo)

"Aavikkoreiveiltä tytärtään poikansa kanssa etsivä isä vedetään mukaan vaaralliselle matkalle maailmanlopun tunnelmiin vievässä, tajunnanräjäyttävässä elokuvassa."

"Rankasti kuluneen oloisia kaiuttimia kootaan jättitorneiksi Marokon erämaassa. Tornit näyttävät mitättömiltä valtavassa kanjonissa. Kangding Rayn musiikki räjähtää ilmoille. Nämä kanjonit ymmärtävät subwoofereiden kieltä."

"Äkkiä kanjoni on täynnä. Näissä reiveissä ei ole kysymys muotinäytöksestä, vaan elämäntavasta. Paikalle saapuu kadonnutta tytärtään etsivä isä (Sergi López) pienen poikansa kanssa. He näyttävät kadonneen Marin kuvaa kaikille vastaantulijoille ja kuulevat uusista reiveistä yhä kauempana aavikolla. Alkaa tajunnanräjäyttävä matka yli kaikkien odotusten."

"Sirât palkittiin toukokuussa Cannesin elokuvajuhlilla tuomariston palkinnolla sekä soundtrackistaan. Ohjaajan kotimaassa Espanjassa se on jo noussut hitiksi, ja arviot ympäri maailman ovat olleet ylistäviä. Ohjaaja Óliver Laxe on tuottanut elokuvan yhdessä Pedro Almodóvarin ja Agustín Almodóvarin kanssa. R&A-gaalan lisäksi Sirât nähdään Toronton elokuvajuhlien erikoisnäytöksessä ja New Yorkin elokuvafestivaalin pääsarjassa. Onko tässä uusi The Substance?" Mika Siltala

AA: Óliver Laxe's Sirât is a film about the last trance rave at the end of the world.

We are on the road to nowhere, dancing ourselves to the end of love, slaves to the rhythm, lost in music.

A road movie with an offbeat cast and a stark sense of the primordial landscape.

It is about a father's (Sergi López) quest of his lost daughter. He never finds her. Instead, he loses even his son and dog.

During the journey, World War Three breaks out. The site of the last rave turns out to be a minefield. The sequence is relevant to the Ottawa Treaty (the mine ban convention).

We follow a small group (self-described freaks, even wearing Tod Browning imagery) driving through the desert and precarious mountain roads. There are also engrossing crowd sequences of the first giant rave in Burning Man style, the convoy of the evacuees and the final flight on a train roof.

I pause to think about Sorcerer, but the poetic vision of Sirât is original. It is formidable but never cynical. A sense of dignity and humanity shines through.

No comments: