![]() |
| Alex Noyer: Love Is the Monster (CA/FI/US 2025). |
![]() |
| Alex Noyer: Love Is the Monster (CA/FI/US 2025). |
![]() |
| Alex Noyer in person at the European premiere of Love Is the Monster, Night Visions Maximum Halloween 3025, Kinopalatsi, Helsinki, 18 Nov 2025. Photo: Juho Liukkonen / Night Visions. |
Country and year: Canada / Finland / USA 2025
Producer(s): Hannu Aukia, Laurence Gendron, Alex Noyer
Director: Alex Noyer
Writer: Hannu Aukia, Blair Bathory, Alex Noyer
Cinematographer: Russ De Jong
Music: Andrew Scott Bell, Veikki Virkajärvi
Cast: Madeline Zima, Leonardo Nam, Moe Jeudy-Lamour, Kimberly-Sue Murray, Kristiina Tonteri-Young, Sheila McCarthy, Milla Puolakanaho, Tatu Sinisalo
Duration: 87 min
Language: English
Subtitles: Partly English
Format: DCP
Night Visions (NV) Maximum Halloween 3025
In person: Alex Noyer, Anne-Julie Proulx (Delphine), Kristina Tonteri-Young (Blake), Milla Puolakanaho (Tiina) and Tatu Sinisalo (Petri), hosted by Mikko Aromaa.
Viewed at Kinopalatsi 1, Helsinki, 21 Nov 2025
NV 2025: "Love is the Monster ottaa työstettäväkseen Ari Asterin Midsommarista väkisinkin muistuttavan aihion ja tuo sen kautta suomalaisen kansanperinnetaruston nykykauhun kehykseen. Folk horror -trooppien rinnalle sovitetaan seksuaalisia jännitteitä, jotka istuvat luontevasti eräänlaisen nykyhippikommuunin kuvaukseen.
Keskiössä ovat amerikkalaiset Ana (Madeline Zima, Californication, vuoden 2017 Twin Peaks) ja Justin (Leonardo Nam, The Fast and the Furious: Tokyo Drift, Swamp Thing), jotka saapuvat Suomeen etsimään ihmelääkettä tulehtuneisiin väleihinsä. Sen on määrä löytyä modernin shamaanin Tiinan (Milla Puolakanaho) vetämästä retriitistä, joka on houkutellut pariskuntia eri puolilta maailmaa järvenrantahuvilalle keskiyön aurinkoon. New age -henkistä suhdeterapiaa innoittaa muinaiskansan rakkauden ja hedelmällisyyden jumala Lempo, mikä suorastaan kannustaa osallistujia eroottisen latauksen tutkiskeluun.
Kun henkilökemiat aiheuttavat säröä ja osallistuja toisensa jälkeen alkaa kyseenalaistaa Tiinan metodeja, idylli muuttuu pikku hiljaa painajaiseksi. Autiolla järvenrannalla amerikkalainenkin ymmärtää, että suomalaisessa korvessa kukaan ei kuule huutoasi.
Alex Noyerin kauhufiktiodebyytin Sound of Violencen (NV syksy 2021) tavoin Love is the Monsterin työryhmässä on vahvaa suomalaisväriä myös ohjaajan itsensä lisäksi. Puolakanahon lisäksi oleellisissa rooleissa nähdään Kristiina Tonteri-Young (Netflixin Warrior Nun) ja Tatu Sinisalo. Käsikirjoituksesta ja tuotannosta osavastuun kantaa Sound of Violencen tavoin Hannu Aukia, musiikkia on säveltänyt Veikki Virkajärvi ja äänisuunnittelua johtanut Jussi Tegelman."
"Ana (Madeline Zima, Californication, 2017s Twin Peaks) and Justin (Leonardo Nam, The Fast and the Furious: Tokyo Drift, Swamp Thing), a couple who have been rocked by infidelity, attend an exclusive couples retreat in Finland under the golden rays of the summer’s midnight sun. They join other couples from other parts of the world to experience the transformative teachings of shaman and healer Tiina (Milla Puolakanaho), inspired by Lempo, the ancient goddess of love and fertility from Finnish mythology. But the idyllic setting soon takes a turn.
Alex Noyer returns to Night Visions with his second fictional feature, fresh off its world premiere at Screamfest in Los Angeles. Just like in his feature debut Sound of Violence (which featured Scream and Yellowjackets star Jasmin Savoy Brown In her first feature film lead), there’s substantial amount of Finnish talent involved here in addition to Noyer himself. Hannu Aukia has credits as one of the writers, as one of the producers and as the post production supervisor, Veikki Virkajärvi has been involved in composing the score, and Jussi Tegelman supervising the sound design. Finnish acting talent of Puolakanaho, Kristiina Tonteri-Young (Netflix’s Warrior Nun) and Tatu Sinisalo provides the icing on the cake." (NV 2025)
AA: Alex Noyer's Love Is the Monster suffers from being shown after Ben Wheatley's Kill List. Both films channel folk horror. I was impressed by the tremendous cinematic energy in Wheatley's movie. He taps deep undercurrents in dream imagery. Unfortunately, energy and a dream-like quality are missing in Love Is the Monster.
I had great expectations, because Love Is the Monster draws from ancient Finnish mythology. Lempo is an ambivalent being: originally perhaps an incarnation of love ("lempi" is still a synonym for love), later a demon ("lempo" is still a curse). Love, an irrational, uncontrollable force, could lead to madness and perdition. On the other hand, "lemmennostatussanat" ("love arousal spells") were in demand for fertility. Ancient magic rituals for love arousal are still in use, now in a playful mode.
In the commercial Lempo business, ancient spells are mixed with New Age mumbo-jumbo. In Noyer's vision, Lempo leads to a liberation of desires - and from clothes (in the sauna of course) - to sexual abandon - and then horror. In reality, Nordic midsummer is a gentle and benevolent celebration of relaxation, love, family and companionship. Noyer's turn to horror feels ridiculous.
There are scenes of greatness. I was impressed by the shaman Tiina's underwater resurrection and the battle of cosmic wills between her and Anna. The electricity bears comparison with the confrontations of Dracula and Van Helsing.



.jpg)
No comments:
Post a Comment