Saturday, August 29, 2009

Century of Cinema: 100 Years of Japanese Cinema

British Film Institute: Century of Cinema: 100 Years of Japanese Cinema / Elokuvan vuosisata: Japanin elokuva. GB/JP © 1994 NHK / BBC. PC: Bob Last, Colin MacCabe. P: Eiko Oshima. D+SC: Nagisa Oshima. M: Toru Takemitsu. ED: Tomoyo Oshima. Format: video. Original in English and with English subtitles. 52 min. From: BFI Distribution, Digibeta.
The excerpts and the stills (the Finnish names are literal YLE translations, on the BFI Digibeta the films are identified by their English titles only):
Daisuke Ito: Chuji tabi nikki (Chujin matkapäiväkirja) (1927) - the silent excerpts are at overspeed, probably 25 fps
Momiji gari (Vaahterainkatselua) (1899)
Shozo Makino: Chushingura (47 roninia, 1914)
Norisama Kaeriyama: Sei no kagayaki (Synkkien vuorten neito) (1918)
Eizo Tanaka: Ikeru shikabane (Elävä ruumis) (1918)
Junichiro Tanizaki ja Thomas Kurikasa: Amateur Club (1920)
Kaoro Osanai, Minoru Murata: Rojo no reikon (Tien sielut) (1921)
Eichi Matsumoto: Kago no tori (Häkkilintu, 1924)
Yoshinobu Ikeda: Sendo kouta (Laivamiehen laulelma) (1923)
Teinosuke Kinugasa: Kurutta ippeiji (Sivu hulluutta) (1926)
Teinosuke Kinugasa: Jujiro (Tienristeys, 1928)
Tomu Uchida: Ikeru ningyo (Elävä nukke, 1929)
Kenji Mizoguchi: Tokyo koshinkyoku (Tokio-marssi) (1929)
Shigeyoshi Suzuki: Nani ga kanojo o son sasetaku? (Mikä sai hänet tekemään sen?, 1930)
Yasujiro Ozu: Umarete wa mita keredo (Synnyin, mutta… ) (1932)
Kenji Mizoguchi: Naniwa hika (Osakan elegia) (1936)
Kenji Mizoguchi: Gion no shimai (Gionin sisarukset) (1936)
Tomu Uchida: Kagirinaki zenshiu (Loputon eteneminen) (1937)
Sadao Yamanaka: Ninjo kami-fusen (Ihmisyys ja paperipallot) (1937)
Yasujiro Shimazu: Okoto to Sasuke (Okoto ja Sasuke) (1935)
Heinosuke Gosho: Jinsei no onimotsu (Elämän taakka) (1935)
Mansaku Itami: Akanishi Kakita (1936)
Hiroshi Shimizu: Kaze no naka no kodomo (Tuulen lapset) (1937)
Tomotaka Tasaka: Gonin no sekko hei (Viisi tiedustelijaa) (1938)
Mikio Naruse: Hataraku ikka (Koko perhe työssä) (1939)
Shiro Toyoda: Kojima no haru (Kevät luodolla) (1940)
Fumio Kamei: Tarakau heitai (Taisteleva armeija) (1939)
Kajiro Yamamoto: Enoken no chakkiri Kinta (Enokenin Kinta, taskuvaras) (1937)
Kajiro Yamamoto: Hawai Marei-oki kaisen (Merisota Havaijilta Malaijille) (1942)
Hiroshi Inagaki: Muhomatsu no issho (Rikshakuski) (1943) excerpt followed by the most heart-breaking superimposition in Oshima's oeuvre - the Hiroshima mushroom - and a close-up of the female star of the film, killed in Hiroshima - the only moment in an Oshima film that makes me cry
Akira Kurosawa: Waga seishun ni kui nashi (Emme kadu nuoruuttamme) (1946)
Keisuke Kinoshita: Osone-ke no asa (Aamu Osonen perheessä) (1946)
Fumio Kamei, Satsuo Yamamoto: Senso to heiwa (Sota ja rauha, 1947)
Kozaburo Yoshimura: Anjokeno butokei (Tanssiaiset Anjoken talossa) (1947)
Tadashi Imai: Aoi sanmiyaku (Sininen vuoristo) (1949)
Senkichi Taniguchi: Akatsuki no dasso (Pako aamunkoitteessa) (1950)
Akira Kurosawa: Rashomon / Rashomon (1950)
Yasujiro Ozu: Bakushu (Alkukesä) (1951)
Mikio Naruse: Meshi (Ateria) (1951)
Kenji Mizoguchi: Saikaku ichidai onna / O’Haru (1952)
Kenji Mizoguchi: Ugetsu monogatari / Kalpean kuun tarinoita (1953)
Heinosuke Gosho: Entotsu no mieru basho (Missä savupiiput näkyvät) (1953)
Shiro Toyoda: Gan (Villihanhi, 1953)
Yasujiro Ozu: Tokyo monogatari / Tokyo Story (1953)
Akira Kurosawa: Shichinin no samurai / Seitsemän samuraita (1954)
Keisuke Kinoshita: Onna no sono (Naisten puutarha) (1954) - the turning-point for Oshima: the work that revealed to him what can be done with film 
Nagisa Oshima: Seishun zankoku mono-gatari (Julma tarina nuoruudesta) (1960)
Osamu Takahashi: Kanojo dake ga shittei-nu (Vain hän tietää) (1960)
Yoshishige Yoshida: Rokudenashi (Tyhjäntoimittaja) (1960)
Masashiro Shinoda: Koi no katamichi kippu (Menolippu rakkauteen) (1960)
Tsutomo Tamura: Akunin shigan (Roisto omasta tahdostaan) (1960)
Nagisa Oshima: Nihon no yoru to kiri (Japanin yö ja usva) (1960)
Ko Nakahira: Kurutta kajitsu (Hullu hedelmä) (1956)
Kon Ichikawa: Shokei no heya (Rangaistushuone) (1956)
Yasuzo Masumura: Kuchizuke (Suudelma, 1957)
Shohei Imamura: Hateshinaki yokubo (Kyltymätön himo) (1958)
Kihachi Okamoto: Dokuritsu gurentai (Itsenäinen häirikköjoukko) (1959)
Masaki Kobayashi: Ningen no joken / Ihmisen kohtalo (1959)
Kaneto Shindo: Hadaka no shima / Alaston saari (1960)
Susumu Hani: Furyo shonen (Pahat pojat, 1961)
Hiroshi Teshigahara: Otoshi ana (Ansa, 1962)
Shohei Imamura: Nippon konchuki (Japa-nin hyönteisnainen) (1963)
Koji Wakamatsu: Akai hanko (Punainen rikos) (1964)
Koji Wakamatsu: Taiji ga mitsuryo suru toki (Kun sikiö metsästää, 1966)
Koji Wakamatsu: Okasareta hakui (Häväistyt enkelit) (1967)
Tetsui Takechi: Hakujitsumu (Päiväuni, 1964)
Tetsui Takechi: Kuroi yuki (Musta lumi, 1965)
Shuji Terayama: Sho o suteyo, machi e deyo (Kirjat hiiteen, painutaan kadulle) (1971)
Nagisa Oshima: Koshikei (Hirttokuolema, 1968)
Susumu Hani: Hatsukoi jigoku-hen / Nanami on rakkaus (1968)
Kikachi Okamoto: Nikudan (Ihmisluoti, 1968)
Masahiro Shinoda: Shinju ten no amijima (Kaksoisitsemurha) (1969)
Yoshishige Yoshida: Eros + gyakusatsu (Eros + verilöyly) (1969)
Nagisa Oshima: Shonen / Poika (1969)
Kei Kumai: Chi no mure (Joukko maan päällä) (1970)
Toshio Matsumoto: Bara no soretsu (Ruusujen hautajaissaatto) (1969)
Kazuo Kuroki: Nippon no akuryo (Japanin paha henki) (1979)
Akio Jissoji: Mujo (Katoava maailma, 1979)
Soichiro Tahara & Kunio Shimizu: Arakajimi ushinawareta koibitotachi yo (Kauan sitten menetetyt rakkaat) (1971)
Koji Wakamatsu: Tensi no kokotsu (Enkelin orgasmi) (1972)
Seijun Suzuki: Kenka ereji (Väkivallan elegia) (1966)
Seijun Suzuki: Koroshi no rakuin (Leimattu murhaajaksi (1967)
Shinsuke Ogawa: Nippon kaihosensen sanrizuka no natsu (Kesä Naritassa, 1968)
Noriaki Tsuchimoto: Partisan zenshi (Partisaanin esihistoria) (1969)
Nagisa Oshima: Gishiki / Seremonia (1971)
Kinji Fukasaku: Jingi naki tatakai (Kunniaton taistelu) (1973)
Yoji Yamada: Otoko wa tsurai yo (Miehenä olemisen tuska, Tora-san –sarjaa, 1973)
Shogoro Nishimura: Danchi zuma hi-rusagari no joji (Kotirouvan iltapäivärakkaus) (1971)
Toru Murakawa: Shiroi yubi tawamure (Valkoisten sormien flirtti) (1972)
Tatsumi Kumashiro: Nureta kuchibiru (Kosteat huulet) (1972)
Seiichiro Yamaguchi: Koi no karyudo (Rakkauden metsästäjä) (1972)
Tatsumi Kumashiro: Koibitotachi wa nureta (Kastuneet rakastavaiset) (1973)
Noboru Tanaka: Maruhi, joro seme jigoku (Prostituoidun helvetti) (1973)
Toshiya Fujita: Virgin Blues (1974)
Noboru Tanaka: Jitsuroku, Abe Sada (Tosi kertomus Abe Sadasta) (1975)
Nagisa Oshima: Ai no corrida / Aistien valtakunta (1976)
Nagisa Oshima: Merry Christmas, Mr. Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983)
Yoshimitsu Morita: Kazoku geemu (Perhe-peli) (1983)
Shinji Somai: Taifu kurabu (Taifuunikerho, 1985)
Toshihiro Ishii: Kuruizaki, Thunder Road (1980)
Kazuki Omori: Hipokuratesu tachi (Hippokrateen opetuslapset (1980)
Yojiro Takita: Komikku zasshi nanka iranai (Ei enää sarjakuvalehtiä, 1986)
Jun Ichikawa: Busu (1987)
Masashi Yamamoto: Robinson no niwa (Robinsonin puutarha) (1987)
Tsuyoshi Takamine: Untamagiru (1989)
Junji Sakamoto: Dotsuitarunen (Tyrmäysisku) (1989)
Shunichi Nagasaki: Yuwakusha (Viettelijä, 1989)
Naoto Takenaka: Muno no hito (Saamaton nahjus) (1991)
Masayuki Suo: Shiko Funjatta (Sumopainijan askelet) (1992)
Ryu Murakami: Topaz (1992)
Joji Matsuoka: Kirakira hikaru (Kimallus, 1992)
Takeshi Kitano: Sonatine / Sonatine (1993)
Hayao Miyazaki: Kaze no tani no Naushika (Tuulilaakson Nausikaa) (1984)
Kazuo Hara: Yuki yukite, Shingun (Keisarin alaston armeija marssii) (1987)
Makoto Sato: Aga ni ikiru (Elämää Agano-joella) (1992)
Katsuhiro Otomo: World Apartment Horror (1991)
Mitsuo Yanagimachi: Ai ni tsuite, Tokyo (Rakkaudesta, Tokio) (1993)
Yoichi Sai: Tsuki wa dochi ni dete iru? (Missä kuu on?) (1993)
Shozo Makino: Goketsu Jiraiya (Sankari Jiraiya) (1921)

I'm aware of the critical remarks that have been made about Oshima's Centenary of the Cinema tribute to the Japanese cinema. But Japan is one of the world's biggest and best film countries, and in crystallizing it into 52 minutes for a non-Japanese viewer Oshima has done a marvellous job. He has avoided much of the obvious, yet is always relevant and exciting. Certainly, one excerpt from Oshima's films would have been sufficient in a presentation like this, and Ichikawa and Kobayashi would have deserved film excerpts, not just still reproductions.

No comments: