Pordenonen mykkäelokuvajuhlat järjestettiin tänä vuonna 10. kerran. Juhlien tavoitteena on haastavasti ollut elokuvan historian uudelleenkirjoittaminen. Vuonna 1988 teemana oli Hollywoodin synty, 1989 elokuva tsaarin Venäjällä ja 1990 saksalainen elokuva ennen Caligaria. Tämän vuoden otsikkona oli “DeMillen perintö”.
Cecil B. DeMilleä on pidetty spektaakkelin kuninkaana, kitsch-esteetikkona ja tematiikaltaan konservatiivina. Osoittautui, että DeMillen 70 elokuvasta vain pieni osa on spektaakkeleja, että hänen monissa mykkäelokuvissaan kuvallinen tyyli on hienostunutta (hänen valaìstustyylinsä on ollut esikuvana Josef von Sternbergille) ja että hänen 1910- ja 1920-luvun elokuvissaan oli voimakasta yhteiskuntakritiikkiä.
Ennen kaikkea DeMille oli Hollywoodin elokuvateollisuuden perustaja: ensimmäinen ohjaaja, joka käynnisti pitkien elokuvien suurtuotannon Hoilywoodissa, mikä oli ratkaiseva yllyke koko amerikkalaiselle elokuvatuotannolle siirtyä Hollywoodiin. DeMille oli myös Paramountin synnyn keskeinen hahmo, ja vuosia 1925–1931 lukuunottamatta hän toimi koko uransa ajan Paramountilla ja sitä edeltäneissä tuotantoyhtiöissä Jesse L. Lasky Feature Play Co. ja sen seuraajassa Famous Players-Lasky, jotka fuusioituivat lopulta Paramountiin, joka oli aluksi niiden levitystoimisto.
Kieltämättä DeMille oli se ohjaaja, joka vakiinnutti raamattuspektaakkelin lajin (italialaisilta ja Griffithitä saamiensa vaikutteiden pohjalta). Mutta on aika korostaa, että hän oli myös toisen merkittävän elokuvasuuntauksen käynnistäjä. Hänen vapaamieliset avioliittokomediansa vuosina 1918-1924 olivat esikuvana Ernst Lubitschille ja Howard Hawksille ja koko si lie ilmiölle, jota on kutsuttu nimellä “the Hollywood comedy of remarriage”. Varsinkin WHY CHANGE YOUR HUSBAND osoittautui sekä idealtaan että tyyliltään sofistikoituneeksi. DeMille osoitti rohkeutta suhtautuessaan myönteisesti avioeroon, suorastaan yllyttäessään siihen. Mutta hänen komedioldensa perusvitsi on se, että uusi puoliso ei yleensä osoittaudu vanhaa paremmaksi.
Korostui koko DeMillen suvun merkitys. Cecilin isoveli William C. deMille oli merkittävä teatterimies, joka teki myös ison urakan Paramountilia käsikirjoittajana ja ohjaajana. Williamin elokuvista suurin osa on kadonnut, mutta jäljellejääneistä JACK STRAW ja MISS LULU BETT ovat hienostunutta, intiimiä, psykologista työtä. Veijesten vanhemmat Henry ja Beatrice olivat teatterin ammattilaisia, isä lisäksi maallikkosaarnaaja. Vanhemmat toimivat yhteistyössä teatteri-impressaari David Belascon kanssa, ja veljekset tutustuivat kotonaan satoihin amerikkalaisen teatterin menestysteokslin. Williamin tytär Agnes (yhä elossa, ei tullut Pordenoneen) on tanssija, koreografi ja kirjailija, joka on kirjoittanut kolme merkittävää muistelmateosta.
Festivaali järjestettiin yhteistyössä DeMille-säätiön kanssa. Cecil B. DeMille säilytti itsellään elokuviensa täydelliset negatiivit tai kopiot, ja hänen elokuvansa ovat edelleen nähtävissa loistavina alkuperäisinä versioina, joihin ei ole tehty edes levittäjien ja sensuurin vaatimia lyhennyksiä. Esillä oli lisäksi trailereita, kotielokuvia ja muuta erikoisaineistoa. Cecil B. DeMillen pitkät elokuvat on restauroitu George Eastman Housessa. Kaikissa elokuvissa oli musiikkisäestys.
Vuoden koomikko oli Lloyd Hamilton, josta oli pakko todeta, että hänen vaipumisensa unohduksiin ei ole ollut kovin suuri onnettomuus. DavId Robinson oli koonnut teatterin aulaan näyttelyn animaation historiasta elokuvan esimuotojen alueella vuosina 1833-1908. Festivaaliin sisältyi myös kunnianosoitus Hollannin elokuva-arkistolle, joka on saanut viime vuosina runsaasti määrärahaa ja toteuttanut erittäin merkittävän varhaisen elokuvan pelastamisprojektin. Teknisestä toteutuksesta on vastannut loistavasti Haghefilm. Noin 25 arkiston työntekijää marssi viimeisenä iltana ottamaan vastaan Jean Mitry -palkinnon.
Kontaktitilaisuutena Pordenone on erinomainen. Tärkeitä yhteyksiä olivat mm. Pordenonen festlvaalijohtaja Livio Jacob, Lontoon National Film Theatren uusi ohjelmasuunnittelija Deac Rossell, Belgian arkiston johtaja Gabrielle Claes, Jugoslavian arkiston kansainvälisiä yhteyksiä hoitava Zoran Sinobad ja Padovan yliopiston elokuvaprofessori Gian Piero Brunetta.
KATSELURAPORTTI
Cecil B. DeMille
THE MAN ON THE BOX (1914 - yhdessä Oscar C. Apfelin kanssa) *
WHAT’S HIS NAME (1914) **
THE MAN FROM HOME (1914) *
THE CAPTIVE (1915) **
KINDLING (1915) ***
CARMEN (1915) *
THE CHEAT (1915) ***
THE GOLDEN CHANCE (1915) **
THE TRAIL OF THE LONESOME PINE (1915) **
THE HEART OF NORA FLYNN (1916) *
JOAN THE WOMAN (Orleansin neitsyt, 1916). *
A ROMANCE OF THE REDWOODS (Romaani aarniometsässä, 1916) ***
THE LITTLE AMERICAN (1917) ***
THE WHISPERING CHORUS (1917) **
OLD WIVES FOR NEW (Vanhat rouvat vaihdetaan uusiin, 1918) ***
DON’T CHANGE YOUR HUSBAND (Älä vaihda miestä - liian usein, 1918) ****
MALE AND FEMALE (Mies ja nainen, 1919) ****
WHY CHANGE YOUR WIFE? (Miksi mies vaihtaa vaimoa, 1919) **½
SATURDAY NIGHT (New Yorkin nukkuessa, 1921) ***
ADAM’S RIB (Aataxnin kylkiluu, 1922) ***
THE ROAD TO YESTERDAY (Sieluja aikojen yössä, 1925) *
THE KING OF KINGS (Kuningasten kuningas, 1927) *
THE GODLESS GIRL (1928) *
+ runsaasti lyhyttä aineistoa, mm. hauska kotielokuva lavastaja Mitchell Leisenin häistä elokuvan THE VOLGA BOATMAN (Huuto Volgalta) lavasteissa, kaikilla kasakkapuvut päällä.
William C. deMille
THE SOWERS (1916) — vajaa (53’) *
THE HEIR TO THE HOORAH (1916) — vajaa (kelat 3,4,5) (37’) *
CONRAD IN QUEST OF HIS YOUTH (1920) **
MIDSUMMER MADNESS (1921) **
MISS LULU BETT (1921) ***
GRUMPY (1923) — vajaa (kelat 1,2,6,7) (35’), ven. tekstit *
THE BEDROOM WINDOW (1924) **
Lloyd Hamilton — n. 20-minuuttisia lyhytelokuvia - eivät kovin hyviä
PRETZEL CAPTURES THE SMUGGLERS (1914)
THE WINNING WHISKERS (1914)
LOVE, OIL AND GREASE (1914)
THE PHONY CANNIBAL (1915?)
HAM THE EXPLORER (1916)
HAM TAKES A CHANCE (1916)
ROARING LIONS IN THE MIDNIGHT EXPRESS (1917)
THE HEART MENDERS (1916)
EFFICIENCY EXPERTS (1917)
SAFETY PIN SMUGGLERS (1917)
A TWILIGHT BABY (1920) - paras
BLUNDERING BLACKSMITHS (1917)
DOUBLING IN THE QUICKIES (1932)
THE MOVIES (1925)
Muuta spesiaalia
Belgialaista avantgardea: Charles Dekeukeleire: COMBAT DE BOXE (1927) (7’)
ja HISTOIRE DE DETECTIVE (1929) (49’). ***
Raoul Walsh: THE WANDERER (1926) - DeMillen tyylinen spektaakkeli Raamatun tuhlaajapoikatarinasta. *
Vincent Sabatier JEAN MITRY: DES IMAGES ET DES MOTS (1991) (lyhyt) - Mitryn muistoksi ja Mitry-palkinnon jakoon liittyen. **
Frank Capra: THE STRONG MAN (1926) - Carl Davisin johtaman orkesterin säestyksellä - Capran muistoksi. ****
Cecil B. DeMilleä on pidetty spektaakkelin kuninkaana, kitsch-esteetikkona ja tematiikaltaan konservatiivina. Osoittautui, että DeMillen 70 elokuvasta vain pieni osa on spektaakkeleja, että hänen monissa mykkäelokuvissaan kuvallinen tyyli on hienostunutta (hänen valaìstustyylinsä on ollut esikuvana Josef von Sternbergille) ja että hänen 1910- ja 1920-luvun elokuvissaan oli voimakasta yhteiskuntakritiikkiä.
Ennen kaikkea DeMille oli Hollywoodin elokuvateollisuuden perustaja: ensimmäinen ohjaaja, joka käynnisti pitkien elokuvien suurtuotannon Hoilywoodissa, mikä oli ratkaiseva yllyke koko amerikkalaiselle elokuvatuotannolle siirtyä Hollywoodiin. DeMille oli myös Paramountin synnyn keskeinen hahmo, ja vuosia 1925–1931 lukuunottamatta hän toimi koko uransa ajan Paramountilla ja sitä edeltäneissä tuotantoyhtiöissä Jesse L. Lasky Feature Play Co. ja sen seuraajassa Famous Players-Lasky, jotka fuusioituivat lopulta Paramountiin, joka oli aluksi niiden levitystoimisto.
Kieltämättä DeMille oli se ohjaaja, joka vakiinnutti raamattuspektaakkelin lajin (italialaisilta ja Griffithitä saamiensa vaikutteiden pohjalta). Mutta on aika korostaa, että hän oli myös toisen merkittävän elokuvasuuntauksen käynnistäjä. Hänen vapaamieliset avioliittokomediansa vuosina 1918-1924 olivat esikuvana Ernst Lubitschille ja Howard Hawksille ja koko si lie ilmiölle, jota on kutsuttu nimellä “the Hollywood comedy of remarriage”. Varsinkin WHY CHANGE YOUR HUSBAND osoittautui sekä idealtaan että tyyliltään sofistikoituneeksi. DeMille osoitti rohkeutta suhtautuessaan myönteisesti avioeroon, suorastaan yllyttäessään siihen. Mutta hänen komedioldensa perusvitsi on se, että uusi puoliso ei yleensä osoittaudu vanhaa paremmaksi.
Korostui koko DeMillen suvun merkitys. Cecilin isoveli William C. deMille oli merkittävä teatterimies, joka teki myös ison urakan Paramountilia käsikirjoittajana ja ohjaajana. Williamin elokuvista suurin osa on kadonnut, mutta jäljellejääneistä JACK STRAW ja MISS LULU BETT ovat hienostunutta, intiimiä, psykologista työtä. Veijesten vanhemmat Henry ja Beatrice olivat teatterin ammattilaisia, isä lisäksi maallikkosaarnaaja. Vanhemmat toimivat yhteistyössä teatteri-impressaari David Belascon kanssa, ja veljekset tutustuivat kotonaan satoihin amerikkalaisen teatterin menestysteokslin. Williamin tytär Agnes (yhä elossa, ei tullut Pordenoneen) on tanssija, koreografi ja kirjailija, joka on kirjoittanut kolme merkittävää muistelmateosta.
Festivaali järjestettiin yhteistyössä DeMille-säätiön kanssa. Cecil B. DeMille säilytti itsellään elokuviensa täydelliset negatiivit tai kopiot, ja hänen elokuvansa ovat edelleen nähtävissa loistavina alkuperäisinä versioina, joihin ei ole tehty edes levittäjien ja sensuurin vaatimia lyhennyksiä. Esillä oli lisäksi trailereita, kotielokuvia ja muuta erikoisaineistoa. Cecil B. DeMillen pitkät elokuvat on restauroitu George Eastman Housessa. Kaikissa elokuvissa oli musiikkisäestys.
Vuoden koomikko oli Lloyd Hamilton, josta oli pakko todeta, että hänen vaipumisensa unohduksiin ei ole ollut kovin suuri onnettomuus. DavId Robinson oli koonnut teatterin aulaan näyttelyn animaation historiasta elokuvan esimuotojen alueella vuosina 1833-1908. Festivaaliin sisältyi myös kunnianosoitus Hollannin elokuva-arkistolle, joka on saanut viime vuosina runsaasti määrärahaa ja toteuttanut erittäin merkittävän varhaisen elokuvan pelastamisprojektin. Teknisestä toteutuksesta on vastannut loistavasti Haghefilm. Noin 25 arkiston työntekijää marssi viimeisenä iltana ottamaan vastaan Jean Mitry -palkinnon.
Kontaktitilaisuutena Pordenone on erinomainen. Tärkeitä yhteyksiä olivat mm. Pordenonen festlvaalijohtaja Livio Jacob, Lontoon National Film Theatren uusi ohjelmasuunnittelija Deac Rossell, Belgian arkiston johtaja Gabrielle Claes, Jugoslavian arkiston kansainvälisiä yhteyksiä hoitava Zoran Sinobad ja Padovan yliopiston elokuvaprofessori Gian Piero Brunetta.
KATSELURAPORTTI
Cecil B. DeMille
THE MAN ON THE BOX (1914 - yhdessä Oscar C. Apfelin kanssa) *
WHAT’S HIS NAME (1914) **
THE MAN FROM HOME (1914) *
THE CAPTIVE (1915) **
KINDLING (1915) ***
CARMEN (1915) *
THE CHEAT (1915) ***
THE GOLDEN CHANCE (1915) **
THE TRAIL OF THE LONESOME PINE (1915) **
THE HEART OF NORA FLYNN (1916) *
JOAN THE WOMAN (Orleansin neitsyt, 1916). *
A ROMANCE OF THE REDWOODS (Romaani aarniometsässä, 1916) ***
THE LITTLE AMERICAN (1917) ***
THE WHISPERING CHORUS (1917) **
OLD WIVES FOR NEW (Vanhat rouvat vaihdetaan uusiin, 1918) ***
DON’T CHANGE YOUR HUSBAND (Älä vaihda miestä - liian usein, 1918) ****
MALE AND FEMALE (Mies ja nainen, 1919) ****
WHY CHANGE YOUR WIFE? (Miksi mies vaihtaa vaimoa, 1919) **½
SATURDAY NIGHT (New Yorkin nukkuessa, 1921) ***
ADAM’S RIB (Aataxnin kylkiluu, 1922) ***
THE ROAD TO YESTERDAY (Sieluja aikojen yössä, 1925) *
THE KING OF KINGS (Kuningasten kuningas, 1927) *
THE GODLESS GIRL (1928) *
+ runsaasti lyhyttä aineistoa, mm. hauska kotielokuva lavastaja Mitchell Leisenin häistä elokuvan THE VOLGA BOATMAN (Huuto Volgalta) lavasteissa, kaikilla kasakkapuvut päällä.
William C. deMille
THE SOWERS (1916) — vajaa (53’) *
THE HEIR TO THE HOORAH (1916) — vajaa (kelat 3,4,5) (37’) *
CONRAD IN QUEST OF HIS YOUTH (1920) **
MIDSUMMER MADNESS (1921) **
MISS LULU BETT (1921) ***
GRUMPY (1923) — vajaa (kelat 1,2,6,7) (35’), ven. tekstit *
THE BEDROOM WINDOW (1924) **
Lloyd Hamilton — n. 20-minuuttisia lyhytelokuvia - eivät kovin hyviä
PRETZEL CAPTURES THE SMUGGLERS (1914)
THE WINNING WHISKERS (1914)
LOVE, OIL AND GREASE (1914)
THE PHONY CANNIBAL (1915?)
HAM THE EXPLORER (1916)
HAM TAKES A CHANCE (1916)
ROARING LIONS IN THE MIDNIGHT EXPRESS (1917)
THE HEART MENDERS (1916)
EFFICIENCY EXPERTS (1917)
SAFETY PIN SMUGGLERS (1917)
A TWILIGHT BABY (1920) - paras
BLUNDERING BLACKSMITHS (1917)
DOUBLING IN THE QUICKIES (1932)
THE MOVIES (1925)
Muuta spesiaalia
Belgialaista avantgardea: Charles Dekeukeleire: COMBAT DE BOXE (1927) (7’)
ja HISTOIRE DE DETECTIVE (1929) (49’). ***
Raoul Walsh: THE WANDERER (1926) - DeMillen tyylinen spektaakkeli Raamatun tuhlaajapoikatarinasta. *
Vincent Sabatier JEAN MITRY: DES IMAGES ET DES MOTS (1991) (lyhyt) - Mitryn muistoksi ja Mitry-palkinnon jakoon liittyen. **
Frank Capra: THE STRONG MAN (1926) - Carl Davisin johtaman orkesterin säestyksellä - Capran muistoksi. ****
No comments:
Post a Comment