Wednesday, October 15, 2014

Suomi-animaatio 100 vuotta 4: Tietokoneanimaation alku / Centenary of Finnish Animation 4: The Dawn of Computer Animation

Heikki Paakkanen: 19084 (1985)
Curated by Tuula Leinonen. Cinema Orion, Helsinki (Centenary of Finnish Animation), 15 Oct 2014.
Total duration 75 min.

Programme note by Tuula Leinonen: "Näytös valaisee tietokoneanimaation alkutaipaletta Suomessa. Usein animaationtekijät ovat olleet keksijöitä, jotka ovat myös soveltaneet uutta teknologiaa nopeasti tuotantoihinsa. Mediakulttuurin pioneeri Erkki Kurenniemi loi jo 1960-luvulla analogista tietokonegrafiikkaa elokuvaan Spindrift (1966, Mika Taanilan rekonstruktio 2013). Kun teollisuuspiireissä ryhdyttiin käyttämään 3D-mallinnusohjelmia piirtimineen, helsinkiläinen Tööt-Filmi kehitti laitteiston pohjalta valopiirturin animoinnin avuksi. Pieni taiteilijakollektiivi nousi tietokoneanimaation kehityksen kärkeen 1980-luvun alussa jopa maailmanlaajuisesti arvioituna. Juho Gartzin ja Lauri Tykkyläisen dokumenttisarjan viimeinen osa esittelee näiden tietokoneanimaation pioneerien lisäksi parisenkymmentä animaatiotaiteilijaa sekä runsaan kirjon esine-, pala-, piirros-, siluetti- ja nukkeanimaatiota. Näytöksen alussa pyöräytetään värikäs kimara lyhyitä mainosanimaatioita."

Mainoskimara / A commercial mix
Antti Peränne: Nokia Musta Retu, FA-animaatio: "Potkulauta" Setterit, Onni Rivakka: Esso kesätie cartoon, FA-animaatio: Fazer-Ikäneito.

Vielä pikkuisen piirrettyä elokuvaa
Still More Animated Film
FI 1983. PC: Työryhmä Juho Gartz & Lauri Tykkyläinen. P+SC+D: Juho Gartz, Lauri Tykkyläinen. DP: Kari Kekkonen, colour / b&w. S, animation reconstructions: Erkki Salmela. ED: Juho Gartz. FX: Eero Jaakkola, Antero Honkanen. Sound mixing: Tuomo Kattilakoski. Narrator: Lauri Tykkyläinen. VET 24867 – S – 1020 m / 37 min
    Juho Gartzin ja Lauri Tykkyläisen sarjan viimeisessä osassa suomalainen animaatio näyttäytyy monipuolisempana kuin koskaan aiemmin. Riitta Nelimarkka ja Jaakko Seeck valmistivat ensimmäisen täyspitkän ani-maatioelokuvan Seitsemän veljestä (87’, 1979) palatekniikalla. Yleisradio tuotti nukke-elokuvia omassa studiossaan, ja sen lastenohjelmissa nähtiin liperiläisen Ateljé Seppo Putkisen mittavia kalvoanimaatiosarjoja. Heikki Prepula ahkeroi tahollaan mm. Kössi Kengurun parissa. Dokumenttisarja on ansiokkaasti tavoittanut sittemmin pitkän uran tehneet taiteilijat heidän kultaisina nuoruusvuosinaan.
    AA: Screened in 2K DCP. A delightful, masterful documentary survey of the then latest period of Finnish animation. Interviews with Marja Seilola, Riitta Nelimarkka, Jaakko Seeck, Riikka Tuomari, Camilla Mickwitz, Elina Katainen, Marjut Rimminen, Reino Niiniranta, Seppo Putkinen, Mirja Skarp, Hannu Virtanen, Tarmo Koivisto, Jan-Eric Nyström, Jukka Ruohomäki, and Antti Kari, among others. Its value keeps growing. Full, warm colour.

Mennyt manner
The Lost Land / The Lost World / Le Continent perdu / Izgubljeni svijet
FI 1982. PC: Tööt-Filmi Oy, Helkavirsi-työryhmä. D: Antti Kari, Jukka Ruohomäki. SC: Harri Kaasinen, Antti Kari, Kyösti Mankamo, Heikki Paakkanen, Jukka Ruohomäki - based on the epic poem "Mennyt manner" in Helkavirsiä: Toinen sarja (1916) by Eino Leino. DP: Antti Kari, Kyösti Mankamo, Ville Mäkela, colour. AN: Harri Kaasinen. Antti Kari. Heikki Paakkanen. Jukka Ruohomäki. M: Jukka Ruohomäki. Reader: Harri Manner. Trick photography: Antti Lahtinen. VET 24368 – K8 – 345 m / 13 min
     Helkavirsityöryhmä toteutti Eino Leinon runojen pohjalta kokeellisen elokuvatrilogian Orjan poika (1979), Mennyt manner (1982) ja Ukonlintu ja virvaliekki (1982). Tekijöitä kiehtoi runojen kaksijakoisuus: ”Kerronnallisen loistokkuuden lävitse pureudutaan johonkin syvään, pimeään ja kiellettyyn johon runoilija kehottaa totuudenetsijää astumaan." Elokuva yhdistelee animaatiota, still-kuvaa ja tietokonegrafiikkaa. Linnasalikohtauksen kamera-ajo teki vaikutuksen yleisöön. Mennyt manner voitti tietokoneanimaatiosarjan (elokuvat yli 12 min) Zagrebissa 1983.
    AA: Screened in 16 mm. A poem cycle from Eino Leino's Kalevala-inspired magnum opus, the epic poem Helkavirsiä is read aloud, giving inspiration to dark imagery, also using computer graphics. A used print with colour slightly fading.

19084
FI 1985. PC: Tööt-Filmi Oy. D: Heikki Paakkanen. SC: Harri Kaasinen, Heikki Paakkanen. DP: Pekka Aine, Antti Kari, colour. AN: Harri Kaasinen, Kari Paakkanen, Jukka Ruohomäki - computer graphics: Antti Kari, Jukka Ruohomäki. ED: Antti Kari. M: Jukka Ruohomäki. Actor: Tommi Kitti. VET 25233 – S – 16 mm, colour – 200 m / 9 min
    Heikki Paakkasen abstrakti tieteiselokuva sisälsi tajunta-avaruuden maisemia, jotka haastoivat Tööt-Filmin työryhmän. He yhdistelivät kekseliäästi perinteistä selluloiditekniikkaa ja savianimaatioita kuvamanipulaatioihin. Tietokonegrafiikka valopiirtimineen otettiin myös käyttöön, mutta graafikot Kaasinen ja Paakkanen jäljittelivät myös käsin tietokonemaista viivaa. Syntyi painajaisunen kaltainen kuva miesnäkökulmasta, pakoyritys psyykkisestä kahlevankeudesta. 19084 sai Tampereen elokuvajuhlilla sekä Risto Jarva -palkinnon että Kotimaisen kilpailun erikoispalkinnon 1985.
    AA: Screened in 35 mm. An adventure in consciousness, expressed in abstract and figurative imagery - light dots, light contours, grids, an actor model. The music is persuasive. Print ok.

"43"
FI 1997. PC: Taideteollinen korkeakoulu / Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu / Elokuvataiteen ja Lavastustaiteen osasto ETO. D+SC+DP+AN+ED: Kai Lappalainen. M, sound rec: Kepa Lehtinen. Colour, sound – 2 min 
    Kai Lappalaisen ”43” on ensimmäisiä 3D-tietokoneanimaatioita Suomessa. Tekniikkaa oli käytetty jo mainoksissa ja ohjelmatunnuksissakin. Lappalaisen pariminuuttisessa animaatiossa Jänis kokeilee painonostoa. Se sai kunniamaininnan Tampereen elokuvajuhlien kotimaisessa kilpailussa 1998.
    AA: Screened in 2K DCP (from a Beta cassette from Kai Lappalainen, for the moment as good as it gets). A pioneering Finnish 3D computer animation; the technique had already been in use in commercials and tv channel idents. A rabbit, a soulmate of Bugs Bunny, weightlifting.

Spindrift
FI/SE 1966. PC: SVT (Sweden). P+D+S+M: Jan Bark. AN: Erkki Kurenniemi. DP: Måns Reuterswärd, Wulf Meseke. ED: Thomas Öhrström. Sound technology: Bengt Nyqvist. Musicians: Bengt Berger (tabla), Jan Bark, Bengt Ernryd (tambura).
    Reconstruction and editing: Mika Taanila 2013. PC: Kiasma. Coordination: Perttu Rastas. Sound mastering: Petri Kuljuntausta. 16 mm, b&w – 14 min
    Analogiset tietokoneet olivat digitaalisten laitteiden rinnalla toinen ja oma kehityslinjansa, joka usein unohtuu tietokoneanimaatiosta puhuttaessa. Analogitekniikalla toteutettu Spindrift on Suomen ja todennäköisesti Pohjoismaiden varhaisin tietokoneanimaatio. Erkki Kurenniemi ohjelmoi animaatiot, jotka on kuvattu suoraan tietokoneen monitorilta 16 mm:n mustavalkofilmille. Osa animaatiosta päätyi elokuvaan sellaisenaan, osa käsiteltiin rasterimaiseksi tekstuuriksi optisella printterillä. Säveltäjä Jan Bark tähtäsi teoksessaan musiikin ja liikkuvan kuvan tasavertaiseen liittoon. Alkuperäinen esityskopio on tuhoutunut, mutta rekonstruktio pyrkii olemaan sille mahdollisimman uskollinen.
    AA: Screened in 35 mm. See my Spindrift blog remarks of 2013. It keeps getting better. This time I thought about the tension between the computer-generated quality of the movie and the organic feeling it still manages to convey. There is a cosmic and oceanic feeling, of natural forms of eggs, jellyfish and spiders. There is a psychedelic affinity. There is also an undercurrent of feminine sexuality: the oceanic, opening, swelling, pulsating, vibrating, gyrating, and contracting quality, like in intercourse or childbirth.
    After the show at Corona Bar Mika Taanila pointed out the friction between the image and the music which is intentional: the music is not accompanying the image but creating a tension, too. There is an epic grandeur in the score.
    There is no full black. Mika told me that this was the original visual concept as the film was photographed from a computer monitor and the concern was to sustain the grayscale.
    An early assured accomplishment in the international development of computer animation.

Programme notes in italics by Tuula Leinonen 15.10.2014

No comments: