![]() |
Ernst Lubitsch: Die Augen der Mumie Mâ (DE 1918). Emil Jannings (Radu), Pola Negri (Mâ). |
[Muumion silmät] / Orientens dotter, DE 1918. PC: Union. P: Paul Davidson. D: Ernst Lubitsch. SC: Hanns Kräly, Emil Rameau. DP: Theodor Sparkuhl, Alfred Hansen. PD: Kurt Richter. LOC: Kalkberge Rüdersdorf, Freigelände Berlin-Tempelhof. Starring. Pola Negri (Mâ), Emil Jannings (Radu), Harry Liedtke (Alfred Wendland, painter), Max Laurence (Prince Hohenfels). 35 mm print: Transit Film / Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung /18 fps/ 57 min. E-subtitles in Finnish by AA. Viewed at Cinema Orion, Helsinki, 22 Jan 2008. Lubitsch's first attempt at great, exotic drama, has some nice touches, and it is interesting to see the familiar Lubitsch team working together here, especially Pola Negri in her first Lubitsch role, but this one is mostly for the completists.
...
PROGRAM NOTE (HERMAN G. WEINBERG, EDITED BY SAKARI TOIVIAINEN)
SUOMEN ELOKUVA-ARKISTO
finlands filmarkiv
Die Augen der Mumie Ma
[Muumion silmät] / Orientens dotter
Saksa 1918. Tuotantoyhtiö: Projektions-AG Union. Ohjaus: Ernst Lubitsch. Käsikirjoitus: Hanns Kräly, Emil Rameau. Kuvaus: Theodor Sparkuhl, Alfred Hansen. Lavastus: Kurt Richter. Kuvauspaikat: Kalkberge Rüdersdorf, Freigelände Berlin-Tempelhof. Pääosissa: Pola Negri (temppelitanssijatar Ma), Emil Jannings (Radu, egyptiläinen), Har-ry Liedtke (maalari Alfred Wendland), Max Laurence (ruhtinas Hohenfels), Margarethe Kupfer (kotiapulainen). Alkuperäispituus 1221 m /18 fps/ 59 min
Transit Film / Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung 2008: /18 fps/ 57 min
Ensimmäisen maailmansodan vuosina Berliinissä oli puolalainen näyttelijätär nimeltä Barbara Apolonia Chalupiec, joka oli mustalaisviulistin tytär. Max Reinhardt oli nähnyt hänen tanssivan Maly-teatterissa Varsovassa vuonna 1913, jolloin tytön temperamentti teki häneen vaikutuksen ja hän toi tämän Berliiniin esiintymään pantomiimissaan Sumurun vuonna 1917. Union-Filmin johtaja Paul Davidson näki hänet siinä, ihastui ja osoittautui että Barbara Apolonia Chalupiec oli jo esiintynyt yhdessä elokuvassa Liebe und Leidenschaft, jonka hän lisäksi oli 17-vuotiaana omaelämäkerrallisten kokemustensa pohjalta kirjoittanut ja ohjannut itse. Elokuva kuitenkin oli menestynyt niin huonosti että sen tuottaja oli tehnyt konkurssin. Davidsonin vaisto tiesi kuitenkin paremmin ja seuraavaksi hän lähestyi Lubitschia tarkoituksenaan että tämä tekisi vakavan elokuvan tytön kanssa. Ensi alkuun Lubitsch kieltäytyi, sillä hän piti tavaramerkkinään komediaa eikä uskonut yleisön sulattavan hänen siirtymistään vakavaan draamaan.
Tämä sittemmin Pola Negrinä tunnettu tähti (Pola oli johdettu Apoloniasta, ja Negri tuli hänen rakastamansa italialaisen runoilijan Ada Negrin mukaan) oli kuitenkin todella päättäväinen nainen. Reinhardt oli ollut oikeassa hänen temperamenttinsa suhteen. Kun hän halusi tehdä elokuvan Lubitschin kanssa, se myös onnistui. Ensimmäinen yhteistyö oli Vendetta, joka Curt Riessin mukaan ei ollut varsinainen taiteellinen voitto, mutta kaupallinen menestys kylläkin. Ennenkaikkea se merkitsi Negrille läpimurtoa saksalaisessa elokuvassa ja hän tiesi että se oli Lubitschin ansiota. Davidson näki että tässä Lubitschilla avautuisi ura myös vakavan draaman alueella ja hän päätti tehdä välittömästi jatkoa. Tuloksena tarina egyptiläisestä uskonnollisesta fanaatikosta, joka ihastuttuaan erääseen tyttöön ajaa häntä takaa maailman ääriin ja viimein tuhoaa hänet. Tuloksena oli tummanpuhuva, "egyptiläistä eksotiikkaa" uhkuva elokuva, mutta sen pakkomielteisen rakkauden teema sisälsi autenttisen murhenäytelmän aineksia. Jälleen kerran Lubitsch oli alkuun suunnitelmaa vastaan, mutta taipui sitten Davidsonin suostutteluihin. Emil Jannings esitti tummaihoista, palavasilmäistä egyptiläistä ja Negri hänen intohimonsa onnetonta kohdetta. Die Augen der Mumie Ma oli sitä paitsi ensimmäinen elokuvateos, johon saksalainen lehdistö suhtautui vakavasti.
– Sakari Toiviainen, Herman G. Weinbergin teoksesta The Lubitsch Touch, A Critical Study (1968)
No comments:
Post a Comment