Thursday, May 30, 2019

La primera carga al machete / The First Charge of the Machete



Ensimmäinen machetetaistelu.
    CU 1969. PC: El Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC). P: Miguel Mendoza. D (argumento y dirección): Manuel Octavio Gómez. SC: Alfredo L. Del Cueto, Jorge Herrera, Manuel Octavio Gómez, Julio García Espinosa. Cin: Jorge Herrera – aspect ratio according to IMDb: 2,35:1 but the print viewed was clearly designed for Academy. AD: Luis Lacosta – construcción: Osvaldo Montalvo, Julian Ruiz. Cost: Maria Elena Molinet. Make-up: Carmelina García, Jose Aladro (confección), Magaly Pompa (maquillaje). SFX: Jorge Pucheux, Pedro Luis Hernandez. Pyrotechnics: Victor Stewart, Eloy escalante. S: Raul García. ED: Nelson Rodríguez.
    Asistentes de dirección: Maria Ramírez, Juan Carlos Tabio, Alfredo Tornquist. Anotadora: Yolanda Benet. Camera: Julio Simoneau, Alberto Menendez. Lighting: Rafael Gonzalez. Utilería: Orlando Gonzalez, Enrique Tamarit. Montador: Rene Varona. Title design: Rene Avila.
    Agradecemos la colaboración recibida de: Empresa basica del Cauto, Regional PCC Bayamo, Organizaciones de masas de Mayamo y Trinidad y Monteros del Cauto – Biblioteca Nacional – Archivo Nacional – Comision Nacional de Monumentos.
    M: Leo Brouwer. Canciones (música, letra e interpretación): Pablito Milanés.
    C: Idalia Anreus, Eslinda Núñez, Ana Vinas, Adolfo Llauradó, José A. Rodríguez, Omar Valdes, Rene De La Cruz, Miguel Benavides, Pablito Milanés, Raúl Pomares.
    Con la intervención de (por orden alfabético): Rigoberto Aguila, Idalia Anreus, Miguel Benavides, Carlos Bermudez, Lius Carreres, José M. Castiñeira, Aida Conde, René de la Cruz, Aramis Delgado, Raul Eguren, Roger Ferrer, Eugenio Hernandez, Daniel Jordan, Gabriel Lopez, Miguel Lucero, Adolfo Llaurado, Julian Martínez, Luis M. Martínez Casado, Eduardo Moure, Miguel Navarro, Frank Negro, Eslinda Nuñez, Alfredo Perojo, Raul Pomares, José Antonio Rodríguez, Felipe Santos, Juan Troya, Omar Valdes, Julio Vega, Ana Vinas.
    Intervinieron también: Rafael Amador, Arnaldo Aviles, Alberto Bertot, Luis Celeiro, Luz Clara Diaz, Guillermo Dominquez, Luis F. Dominguez, Dagoberto Gainza, Teresa Gomez, Carlos Gonzalez, Rafael Gonzalez, Rolando Gonzalez, Ramiro Herreros, Rosendo Lamadriz, Julio Medina, Cesar Milan, Carlos Padron, Miguel Peña, Felix Perez, Cristina Pino, Pedro Posada, Agliberto Quintana, Pedro Regueiferos, Jesus Requejo, Videlia Rivero, Arnaldo Rodriguez y Tete Vergara.
    Dedicated to: Michèle Firk – caida por la liberación de America Latina.
    VET 80625 – K7 – 84 min
    KAVI 35 mm print in Academy. Credit titles in English only. Spanish dialogue with English subtitles.
    Screened at Kino Regina, Helsinki (50 Years Ago), 30 May 2019

La primera carga al machete by Manuel Octavio Gómez is a historical epic about Cuba's War of Independence in 1868, featuring famous heroes such as Carlos Manuel de Céspedes, "Father of the Homeland", but most of all it is a history of the people.

It can be compared with epic films such as War and Peace, Birth of a Nation, Napoléon vu par Abel Gance, La Marseillaise, and October. In this comparison Gómez belongs with Eisenstein and Renoir. There is a vigorous epic drive in his film, and an engaging and passionate touch is brought by the troubadour Pablito Milanes, a singing guitar-player commenting the saga all through the noble and violent picture.

La primera carga al machete is an experimental film. It has been shot with a handheld camera and developed in very high contrast. The cutting is fast like lightning. The approach of the combat scenes resembles Orson Welles's Falstaff / Chimes at Midnight, but the handheld quality of the cinematography and the furious cutting make the battles impossible to follow. We only get a general sense of the desperate combat in which the Cubans' will of freedom proves stronger than the Spaniards's imperial might.

A still agreeable vintage Academy ratio print of a film with a severe visual quality. The high contrast resembles at times Xerox copies. The duration of the screening was 79 min.

BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE FROM MANUEL OCTAVIO GÓMEZ:
BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE FROM MANUEL OCTAVIO GÓMEZ:

Lokakuussa 1868 tapahtuu kansannousu Espanjan valtaa vastaan "ikuisesti uskollisen Kuuban saaren" itäosassa. Kapinalliset ottavat haltuunsa Bayamon, itäisen departementin ja koko saaren tärkeimmän kaupungin. Espanjalainen kenraali lähettää kaksi voimakasta sotilasyksikköä valtaamaan Bayamon takaisin ja kukistamaan kapinan. Käyttämällä tavallisten taistelukeinojen lisäksi viekkautta kuubalaiset joukot pakottavat toisen yksikön perääntymään.

La primera carga al machete kuvaa näitä tapahtumia ikään kuin kamerat ja nauhurit olisivat olleet paikan päällä. Käyttämällä moderneimpia metodeja, tekniikkaa ja tyylilajeja elokuva näyttää erään aikakauden todellisuuden, aikakauden, jonka olot ovat ajallisesti etäisiä mutta sisällöltään läheisiä.

Manuel Octavio Gómez (1934–1988) opiskeli journalismia, työskenteli radiolle ja televisiolle. Ensimmäiset kosketukset elokuvaan tapahtuivat elokuvakerholiikkeen kautta, kerhon nimeltä "Vision", jossa Julio García Espinosa piti elokuvaluentoja. Hän työskenteli sen jälkeen Gutierrez  Alean ja García Espinosan assistenttina. Ennen teosta La primera carga al machete hän on ohjannut kaksi pitkää elokuvaa La Salacion (1965) ja La Tulipa (1966).

"Kun jouduin tekemisiin La primera carga al macheten teeman kanssa juuri tänä historian hetkenä, huomasin etten voinut käsitellä sitä sovinnaisella tavalla enkä myöskään tehdä siitä historiallista filmiä. Koska sovinnaisella tavalla toteutettu historiallinen elokuva on minulle kuollut juttu, museotavaraa. Ja tutkiessani arkistoja ja kirjastoja huomasin, että modernimpi muoto olisi omiaan teeman käsittelyyn, ja että tämä muoto vuorostaan saisi esille teeman koko luontaisen voiman. Näin nämä kaksi elementtiä sekoittuivat: macheten teema, tapa jolla koko kansa, vailla aineellisia voimavaroja, valmistautuu taisteluun joka näyttää hävityltä, ja reportaashin, "vapaan elokuvan" muotoinen käsittely, joka tekee mahdolliseksi tutkia historiaa uudemmasta, aktuellimmasta elokuvallisesta näkökulmasta.

Olemme halunneet tehdä tämän filmin niin kuin reportaashin, joka olisi toteutettu tuohon aikaan, ikään kuin elokuva olisi ollut olemassa vuonna 1868, ja tämä lähtökohta on määrännyt kaiken muun: käsikirjoituksen, näyttelijäohjauksen, kameratyön, äänen, musiikin. Jopa sivuosaesittäjien esiintymisen on sanellut tämä periaate: olemme yrittäneet saada heidät katsomaan kameraan, niinkuin tekevät ihmiset kadulla kun filmataan. Tämä kaikki saa aikaa mitä suurimman spontaaniuden, luonnollisuuden tunnun, samoin kuin paikan päällä tallennettu ääni, sillä elokuvan ihmisten tulee näyttää eläviltä, läsnäolevilta eikä jonkin toisen aikakauden varjokuvilta."

– Manuel Octavio Gómez, Cinema 70, n:o 144, maaliskuu

No comments: