Saara Cantell: Annelin aika / The Northern Star. (FI 2024). |
OHJAAJA: Saara Cantell
MAA: Suomi
VUOSI: 2024
KESTO: 82 min
KIELET: suomi, englanninkielinen tekstitys
KATEGORIA: Puhuttu tai tekstitetty suomeksi, Tekstitetty englanniksi, Uusia suomalaisia elokuvia
Festival premiere: DocPoint Helsinki, 2 Feb 2024.
Midnight Sun Film Festival, Sodankylä, 14 June 2024.
Vimeo screener link viewed at home, 9 June 2024.
Inari Ylinen (MSFF 2024): " Saara Cantellin tuore dokumentti Annelin aika sukeltaa näyttelijälegenda Anneli Saulin (1932–2022) elämän ja uran uskomattomiin käänteisiin. Dokumentti ei tyydy vain käymään läpi tapahtumia, vaan päästää onneksemme itse karismaattisen kohteensa kertomaan ja kommentoimaan. "
" Saulin näyttelijänura alkoi, kun Toivo Särkkä valitsi tuolloin suurelle yleisölle tuntemattoman näyttelijän päärooliin elokuvaansa Hilja maitotyttö. Esikoisrooli rakensi Saulille seksisymbolin maineen. Asema Suomi-elokuvan Marilyn Monroena tai Sophia Lorenina toi kuitenkin mukanaan myös hankaluuksia. "
" Kun studioelokuvat katosivat Suomesta, Sauli lähti Saksaan tekemään uutta elokuvauraa uudella nimellään Ann Savo. Myöhemmin elämä kuljettaa Saulin niin rakennustyömaille kuin politiikkaankin. Hän ei vaikene dokumentissa myöskään uransa vaikeammista hetkistä, jotka kertovat synkkää tarinaa menneiden vuosikymmenten ilmapiiristä elokuva-alalla ja Suomessa laajemmin. "
" Cantell tutustui Sauliin Kohtaamisia-elokuvansa kuvauksissa vuonna 2009. Runsaan elokuvamateriaalin elävöittämä dokumentti loistaa naisten välistä ystävyyttä. Välittömissä haastattelukohtauksissa Cantell istuu kameran edessä sohvalla Saulin vieressä. Kaksikon keskustelujen seuraaminen onkin vauhdikkaan elokuvan riemastuttavinta ja myös koskettavinta antia. "
" Saara Cantell’s new documentary The Northern Star dives into the twists and turns of acting legend Anneli Sauli’s (1932-2022) unbelievable life and career. The film does not merely browse through the events, but, luckily for us, lets its charismatic subject speak and comment for herself. "
" Sauli’s acting career began, when director Toivo Särkkä chose the then unknown actor to lead his film The Milkmaid. This role brought Sauli a reputation as a sex symbol. Still, being the Marilyn Monroe or Sophia Loren of Finnish cinema was not without its issues. When the era of studio films ended in Finland, Sauli left for Germany to continue her career in film under her new name Ann Savo. "
" Later, life takes her to both construction work and politics. Sauli also speaks on the more difficult moments in her career, which tell a dark story of the atmosphere of the past decades in the film industry and in Finland at large. "
" Cantell got to know Sauli on the set of their film Heartbeats in 2009. Brought to life with plenty of film clips, the documentary shines with the friendship that exists between the two women. In the interview scenes, Cantell is seated on the couch with Sauli, also in front of the camera. Following the conversations between the two is both the most fun and the most touching part of the viewing experience. " Inari Ylinen
AA: I was deeply moved by Annelin aika, Saara Cantell's personal journey into the life and career of Anneli Sauli, one of Finland's most beloved actresses on stage and screen, also with a theatre and film career in West Germany in the late 1950s and the early 1960s as Ann Savo.
Anneli's personal favourite film was Duel in the Sun because of Jennifer Jones's portrayal as Pearl Chavez. Like Pearl, Anneli was an outsider in many ways. The paradox of her public life was that she was at the same time popular and an outsider. She was active to the end. She kept in shape and still at the end of her career was cast by Aki Kaurismäki and Saara Cantell in memorable appearances.
Anneli was proud of her Romani lineage (she rejected the word Romani and preferred Gypsy), and was also an activist for Romani rights.
All her life she was openly Communist - since her childhood in Depression Era Finland. She was a Communist in the sense of early Communists and original Communists - beyond Stalin, beyond bureaucrats and gerontocrats, beyond the stagnation era.
In Hilja maitotyttö [Hilja the Milkmaid] she became Finland's most beloved post-war love goddess.
Finland fought three different wars in World War II, and we suffered devastation and a crushing death toll. But a demographic wonder happened in Finland like in other war-torn countries: a baby boom.
In ancient times there were Aphrodite and Venus. In the 1940s and the 1950s, film stars were the love goddesses all over the world. Anneli Sauli was a shy, young, bewildered woman when she found stardom. All her life she struggled to make sense of it.
Her feminine appeal was genuine, not fabricated. She was kind, tender and compassionate. She was charged with a high life force, sense of humour and joy of life. Men struggled to come to terms with her.
Among her own films her favourite was Miriam, in which men are crazy about Miriam but lack the courage of their desire, try to hide it and wish to carry a back street affair only.
Miriam is about men's fear of sex, fear of woman, fear of life.
In the cinema, there were not enough good roles for Anneli Sauli. Her main artistic contributions took place in the theatres of Finland and West Germany.
In the man's world of the cinema, Anneli Sauli was treated with respect in the studio era, but during the sexual liberation of the new wave it was different. There were men who misunderstood liberation as license. Anneli never revealed the name of the film person who tried to rape her, because "de mortuis nil nisi bonum" (speak only good about the dead).
Timo Humaloja made an excellent portrait documentary, Katseen vanki / Captive of the Gaze about Anneli Sauli in 2011. Saara Cantell's movie is completely different, based on a deep friendship between the two women artists. Cantell had access to Sauli's personal archives, photo albums and scrapbooks, even correspondence with Åke Lindman, her husband at the time. A warm current of confidentiality flows through the movie.
I miss Anneli Sauli, her direct and honest address. She always said what she thought. Like Jeanne Moreau, she pleased us by not trying to please. I was flattered by Saara Cantell's invitation to conduct her last public interview, but I was not prepared to deal with her memory disorder. I had known her for thirty years, but she did not recognize me. Of topics we had previously discussed she reversed views. No matter. She was charismatic and completely charmed the audience. I played the part of the clown.
BEYOND THE JUMP BREAK: PRESS RELEASE:
BEYOND THE JUMP BREAK: PRESS RELEASE:
Dokumenttielokuva rohkeasta naisesta, jolle nuorena lyöty seksisymbolin leima oli elämänmittainen kirous – ja lahja. Naisesta, joka murtautui annetusta muotista ja raivasi oman tiensä, ympäristön mielipiteistä piittaamatta.
Ohjaaja Saara Cantell: ”Anneli Saulin elämässä yllätykset ja hätkähdyttävät käänteet seurasivat toisiaan niin, ettei kukaan uskoisi sitä, jos siitä tekisi näytelmäelokuvan.” Hän teki ystävästään kiehtovan dokumenttielokuvan. Elokuva avaa ainutlaatuisia hetkiä Annelin Saulin muistoihin keskustelujen ja lumoavien elokuvien kautta. Naiset puhuivat työstä, elämästä, ja tietenkin miehistä.
Suomi-elokuvan kulta-ajan nostalgia, Saksan elokuvat, ajankuva sekä keskustelut ystävien kesken punoutuvat yhdeksi kertomukseksi: siinä köyhistä oloista lähtevä nuori tyttö valloittaa valkokankaan, mutta hinta on kova. Tähteys tarkoittaa myös yksinäisyyttä. Toisaalta se mahdollistaa lähdön Saksaan, kun Suomen studioelokuvat hiipuvat. Saksan seurapiireistä paluu Suomeen on ankara: töitä ei entiselle tähdelle löydy, vaan pienen lapsen äidin on suunnattava rakennustöihin Ruotsiin.
1950- ja 1960-luvun totuudet ”naisen paikasta” tuntuvat tänä päivänä koomisilta tai raivostuttavilta. Ja välillä valitettavan tutuilta. Eikä elokuvamaailma ollut turvallinen paikka edes tähtinäyttelijättärelle. Annelin Saulin elämässä oli kaikki ainekset tragediaan, mutta hän ei koskaan suostunut uhrin rooliin. Annelin tarina on samaan aikaan samastuttava ja hämmästyttävä.
Koskettava ja inspiroiva.
No comments:
Post a Comment