Valkoinen peura / The White Reindeer (1952). White magic: Mirjami Kuosmanen as Pirita. |
Le Renne blanc
Finlande, 1952, 1h 08, noir et blanc, format 1.37
Réalisation : Erik Blomberg
Scénario : Erik Blomberg, Mirjami Kuosmanen
Photo : Erik Blomberg
Musique : Einar Englund
Montage : Erik Blomberg
Costumes : Mirjami Kuosmanen
Production : Aarne Tarkas, Junior-Filmi
Interprètes : Mirjami Kuosmanen (Pirita), Kalervo Nissilä (Aslak), Åke Lindman (le garde forestier), Jouni Tapiola (le gardien de rennes), Arvo Lehesmaa (Tsalkku-Nilla)
Sortie en Finlande : 25 juillet 1952
Présentation au Festival de Cannes : avril 1953
Remerciements à Tamasa, 4K DCP avec sous-titres français
Restauration 4K (2016) par la Cinémathèque de Finlande à partir du négatif original.
Festival Lumière, Lyon: Trésors et curiosités.
En présence de Antti Alanen (Archives finlandaises)
Lumière Fourmi, 15 Oct 2017
Festival Lumière: "Dans les neiges de Laponie, Pirita (Mirjami Kuosmanen) est une jeune épouse attristée par les trop longues absences de son mari (Kalervo Nissilä), éleveur de rennes. Délaissée, elle consulte un devin qui lui révèle sa véritable nature : elle est une sorcière. Après un sacrifice animal, la jeune femme se change en un majestueux renne blanc. C’est sous cette apparence que Pirita, à la tombée du jour, attire les hommes dans un piège fatal."
"Inspiré d’une légende same, peuple plus connu sous le nom de Lapons, Le Renne blanc est le premier long métrage du cinéaste finlandais Erik Blomberg. Mais Blomberg n’a rien d’un débutant et s’est illustré, dès les années 1930, en tant que chef opérateur du cinéaste Nyrki Tapiovara. En 1952, il passe derrière la caméra et signe, avec Le Renne blanc, une œuvre mémorable du cinéma finlandais."
"Film au budget réduit, tourné en décors naturels et dans des conditions que l’on devine extrêmes, Le Renne blanc penche d’abord du côté du documentaire. Mais derrière le folklore et le quotidien rude des éleveurs, se dessine une fable glaçante. Aux côtés de sa compagne et actrice, la dramaturge Mirjami Kuosmanen, le cinéaste puise dans la mythologie finlandaise, mais également dans une tradition universelle de métamorphoses animales, bien connues du cinéma d’épouvante."
"Usant de sa nouvelle apparence pour attirer les chasseurs de rennes, Pirita tente d’assouvir ses pulsions charnelles - la jeune femme ira jusqu'à dévorer ses proies. Érotisme, violence et poésie s’enchevêtrent dans l’œuvre de Blomberg, qui interroge le désir féminin et les rapports de domination entre les sexes. Pirita rejoint les rangs de ces héroïnes damnées, dont la malédiction n’est pas sans rappeler celle de Simone Simon dans La Féline."
"Sans effets spéciaux, le film ne fait que suggérer avec force, comme le classique de Jacques Tourneur. Blomberg distille le fantastique à travers des jeux de transparence et de lumière. Ses paysages saturés de neige et la clarté de ce froid polaire forment un écrin pour cette atmosphère onirique. Dans un noir et blanc incandescent, le cinéaste livre une œuvre à la plastique envoûtante."
"Grand spécialiste du cinéma finlandais, Peter von Bagh déclare : « Erik Blomberg avait atteint une telle maturité professionnelle, une telle perfection, que Le Renne blanc, œuvre aux accents mystiques et chamanistes et aux mille rebondissements, reste, avec Soldats inconnus, d'Edvin Laine, le représentant le plus connu à l’étranger de la vieille génération du cinéma finlandais. » En effet, Le Renne blanc impose Blomberg sur le plan international. Le film remporte un Golden Globe et multiplie les sélections en festival. À Cannes, c’est Jean Cocteau, président du jury, qui lui décernera le Prix international du film légendaire."
AA: The White Reindeer (1952) is the most important Finnish contribution to the international genre of the cinéfantastique. It was the internationally best-known Finnish film before Aki Kaurismäki. It was created by the dynamic duo, the artist couple Erik Blomberg (1913–1996) and Mirjami Kuosmanen (1915–1963). Erik was the producer and cinematographer and Mirjami the screenwriter and star. The direction is credited to Blomberg but he himself always insisted that they did everything together and would have deserved equal credit.
The White Reindeer was the feature directing debut for Blomberg, but he had already a distinguished career as a cinematographer. His professional training for photography and cinematography started at the Finnish Air Force Academy in the early 1930s. After that he studied in London at Regent Street Polytechnic and then in Paris with Georges Saad, also working as an apprentice at Pathé Natan, Studio Cinéma, Tobis, and Paramount.
He was still only 21 years old when he was called to his first engagement as a director of photography on a feature film: VMV 6 (1934). Its star Regina Linnanheimo invited him to a circle of young cinéastes, including Teuvo Tulio and Valentin Vaala, who frequented Café Fazer next to Cinema Maxim.
This is how Blomberg became the cinematographer of the early films of Teuvo Tulio. At Alvar Aalto's film society Projektio Blomberg made further acquaintances, and he became the producer and cinematographer of the films of Nyrki Tapiovaara who died in 1940 on the frontline of the Winter War.
During WWII Blomberg served as a cinematographer in the surveillance unit of the Air Force. After the war he made documentaries for workers' parties, shot five films in Sweden and made in Finland a series of short documentaries in Lapland together with Eino Mäkinen.
Blomberg and Kuosmanen participated also in Jack Witikka's Lapland saga Aila – Daughter of the North with Michael Powell as a nominal co-producer. The result was not entirely successful, and Blomberg and Kuosmanen decided to produce a Lapland feature film of their own.
Mirjami Kuosmanen was a unique talent: independent, intelligent, passionate, and irrepressible. She told that the story of The White Reindeer emerged from her unconscious. It incorporates elements from authentic Sami lore: the shamanism, the centrality of the seita (the sacred stone), the supernatural powers. These elements are still being explored in contemporary films such as Katja Gauriloff's remarkable Kuun metsän Kaisa / Kaisa's Enchanted Forest.
At the same time the tale is connected to atavistic and universal legends of vampires and werewolves, also elements in the sagas of Oedipus and Agamemnon. There is also an affinity with Aino Kallas's ballad novel Sudenmorsian / The Wolf's Bride. The theme of irrepressible sexuality is hidden beyond the surface. The brand of witchcraft can be interpreted as a stigma inflicted by dominating males on females supercharged with pheromones. Animal imagery is central in many ways. Reindeer horn extract was popular as virility medicine before Viagra.
The White Reindeer is a highly visual movie, a cinematographer's movie, taking full advantage of the "great light" of Lapland. It is luminous, and the sense of the fantastic largely emerges from the nature itself. There are no special effects. The White Reindeer has been compared with Jacques Tourneur's Cat People / La Féline starring Simone Simon; no special effects either were needed to convey the transformations of Irena into a black panther. The Finnish film is a "white" version, and Tourneur's a "black" version of the uncanny transformation legend. It is unlikely that Blomberg and Kuosmanen knew Cat People which was not theatrically released in Finland and was seen for the first time much later at the Finnish Film Archive.
The White Reindeer boasts one of the finest scores of the Finnish cinema. The composer Einar Englund (1916–1999) wrote symphonies, concertos, chamber music and music for solo instruments. He was also a music critic. Of his film scores The White Reindeer is the most notable next to Mikko Niskanen's debut film Pojat. D. Théokary has analyzed that there are three kinds of elements in the score: folkloric-lyrical, elegic-magical, and dramatic.
At Cannes Film Festival in 1953 when Jean Cocteau was the chairman of the jury The White Reindeer received the Prix international du film légendaire.
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