Wednesday, March 04, 2020

Tampere Film Festival 2020: National Competition 11


Pasi Sleeping Myllymäki: Fill the Screen.

National Competition 11
Tampere International Film Festival (TFF)
Jury preview, Tampere, Niagara, 4 March 2020.

FILL THE SCREEN

Pasi Sleeping Myllymäki | Finland 2019 | Experimental, Fiction | 18 min

TFF: "Fill The Screen shows us the nucleus of Myllymäki’s movie perception. “Movie art is a glamorous hybrid of visual arts and sound art. Movie art is not a repetition of established practices, but the search for unused possibilities.”"

"Fill the Screen näyttää meille Myllymäen elokuvallisen näkemyksen ytimen. ”Elokuvataide on hohdokas hybridi visuaalista ja äänitaidetta. Elokuvataide ei toista vakiintuneita käytäntöjä, vaan etsii käyttämättömiä mahdollisuuksia.”" (TFF)

AA: A new witty and playful screen meditation by the underground maestro Sleeping Myllymäki. Fill the screen: with talk. Fill the screen: with punk. Fill the screen: with music. Incorporating rare 8 mm footage from the Ämy Festival in 1979 with Pelle Miljoona and a Helsinki Kaivopuisto concert in 1978 with Eppu Normaali. It also grows into a meditation about dark energy and a state of too much disinformation.

Katja Korhonen: Kuuntelen / I'm Listening. Marjaana Maijala as the night radio hostess. All the trouble in the world comes into her ears.

KUUNTELEN
I’M LISTENING

Katja Korhonen | Finland 2019 | Fiction | 12 min

TFF: "In the last hours of the night, Mirja, a Night Radio host, gets a call on the air of a possible end of the world. Soon this unexpected call starts bursting Mirja’s bubble in a way she never would have expected."

"Lyhytelokuvassa Yöradion juontaja, Mirja, saa suoraan lähetykseen puhelun soittajalta, joka uskoo maailmanlopun olevan tulossa. Tämä odottamaton puhelu alkaa pian horjuttamaan Mirjan ympärille muodostunutta kuplaa tavalla jota hän ei olisi osannut aavistaa."

AA: A talk radio show at night: Mirja the hostess who has heard everything listens to a caller who has has had an apocalyptic experience of a big bang, the night sky turning bright. The caller insists that she does not believe in anything supernatural. The conversation turns into the meaning of life, whether one has lived one's life meaningfully. Mirja believes it's all a hallucination of the caller's, but there is a surprise for her.

Vesa-Pekka Rannikko: Multi-Faith Prayer Room.

MULTI-FAITH PRAYER ROOM

Vesa-Pekka Rannikko | Finland 2020 | Experimental, Animation | 6 min

TFF: "Animated drawing “Multi-faith Prayer Room” combines limbo zones of travelling to assosiativeness of memory. Constantly shaping animation juxtaposes images from transit areas of airports and humanised birds to fragmented written narration. The starting point of the work is Heathrow airport’s hybridised prayer room."

"Piirrosanimaatiossa “Multi-faith Prayer Room” matkustamisen välitila yhdistyy muistin assosiatiivisuuteen. Jatkuvassa muotoutumisen tilassa oleva teos rinnastaa lentokenttien transit-alueen ja inhimillistettyjen lintujen kuvaston fragmentaariseen kirjoitettuun kerrontaan. Teoksen pohjana on Heathrow’n lentokentän kaikkien uskontojen edustajille avoin hiljentymishuone." (TFF)

AA: An animation based on line drawing on three panels, with handwriting emerging and being erased. There is a palimpsest quality in the movie: everything is in constant change, movement  and erasure "in a zone like this", surrounded by ambient music.

Marika Harjusaari: Kotimatka / Homebound.

KOTIMATKA
HOMEBOUND

Marika Harjusaari | Finland, South Africa 2019 | Fiction | 20 min

TFF: "Homebound is a survival story set in one of the world´s biggest refugee camps. A bus is waiting to forcefully return refugees to their country of origin. Xidig, 8, is excited to go home, but his brother Saliim, 12, knows that a war- torn and dangerous place is no one´s home."

"Kotimatka on tarina pakolaisleirillä kasvaneista veljeksistä, joiden elämä muuttuu yhden pakkopalautusta suorittavan bussimatkan aikana. Pieni Xidig haaveilee tuntemattomasta kotimaastaan, mutta isoveli Saliim saa tietää että he ovat suuressa vaarassa." (TFF)

AA: An elliptic scene from Somali life around a refugee camp, seen from the viewpoint of children. Mom is a part of the tortoise totem family. The film has been made with a stark dramatic charge, and the limited view of the children makes it enigmatic and intriguing for the viewer.

Jonna Kina: Akiya.

AKIYA

Jonna Kina | Finland, Japan, United States 2020 | Experimental, Documentary | 5 min

TFF: "Akiya is a kind of Noh play for voice and tape recorder. The film is a dialogue between a contemporary text about the current, increasing prevalence of abandoned houses and buildings in Japan and Noh, a traditional Japanese theatre that is one of the oldest extant theatrical forms."

"”Akiya” on laulumuotoinen kertomus miljoonien tyhjien ja hylättyjen talojen ilmiöstä Japanissa. Teoksessa ei kuitenkaan näytetä kuvia asumattomista rakennuksista, vaan se toimii teoksen runollisena ja käsitteellisenä elementtinä. Laulu on esitetty Nō-teatterille ominaiseen runomuotoisen puheen tyyliin. Sanat on käännetty arkaaiseen muromachi-kauden (1333-1573) japanin kieleen. Teksti perustuu sanomalehtiartikkeleiden fragmentteihin tyhjistä ja unohdetuista taloista sekä poeettisiin katkelmiin aiheesta, metafysiikkaan, omituiseen huumoriin, mikä antaa luonteen ja persoonallisuuden kuulemallemme äänelle. Teos on 35 mm filmille kuvattu yhden kohtauksen teos, jossa analoginen kelanauhuri toistaa kappaleen neutraalia taustaa vasten. Laulu assosioituu ihmisen sijaan koneeseen. Esiintyjästä tulee kone ja koneesta esiintyjä. Teos käsittelee esineiden, kielten ja ihmisten väliaikaisuutta. Teos luo mytologiaa tulevaisuudesta: vuoropuhelussa yhdistyvät perinteinen tarinankerronta ja nykyaikainen autioitumisilmiö." (TFF)

AA: Analogue glory in a one-shot plan-séquence movie about a message emerging from a reel-to-reel tape recorder filmed on 35 mm film. It is a poem about the transitoriness of life, "waking up from this world".

Jukka Kärkkäinen: Kebab King.

KEBAB KING

Jukka Kärkkäinen | Finland 2019 | Fiction | 9 min

TFF: "Kebab King is shaking fist with a humorous twist. It’s a short film about hatred that has no justified target. A dry, cold winter, the smoking dust of a highway, blocks of flats on the horizon and the leather seats of a VOLVO S40…."

"Kebab King heristää nyrkkiä pilke silmäkulmassa. Se on lyhytelokuva vihasta, jolla ei ole perusteltua kohdetta. Kuiva, kylmä talvi, pölynkatkuinen maantie, kerrostalot horisontissa ja Volvo S40:n nahkapenkit…" (TFF)

AA: Brutal kitchen sink realism about a dysfunctional father / grown-up-son affair, failure on the workplace, and a misjudged attempt to project anger to an outsider. A vortex of frustration and violence. A sense of sound and fury.

Harri Larjosto: Mehiläishoito / Bee Garden.

“MEHILÄISHOITO”
“BEE GARDEN”

Harri Larjosto | Finland 2019 | Fiction, Documentary | 29 min

TFF: "Bear taking care of bees (honey). Humorous and poetic & philosophic view to bee keeping and very important insects, bees. Mainly documentary material combined to fictional story."
"Karhu pitämässä huolta mehiläisistä (hunajasta). Humoristinen, runollinen ja filosofinen näkemys mehiläishoidosta ja erittäin tärkeistä hyönteisistä, mehiläisistä. Lähinnä dokumentaarista aineistoa yhdistettynä fiktiiviseen tarinaan."

AA:An ambitious account about bees with a lot of rich factual material, augmented with the playful and fairy-tale-like character of a bear as a beekeeper. We learn a lot about bees and the existential threats they are facing in conditions of sugar manipulation and lethal pesticide cocktails. There are also philosophical dimensions about swarm intelligence and intelligence of the crowd.

No comments: