![]() |
| Ben Wheatley: Bulk (GB 2025) starring Sam Riley. |
![]() |
| Ben Wheatley and Andy Starke at Night Visions Maximum Halloween 3025, Kinopalatsi, Helsinki, November 20 Nov 2025. Photo: Juho Liukkonen / Night Visions. |
Country and year: UK 2025
Producer(s): Andy Starke, Ben Wheatley
Director and writer: Ben Wheatley
Cinematographer: Nick Gillespie - Academy - mostly b/w, with passages in colour - iPhone - GoPro - SVHS
Music: Dave Welder
Cast: Sam Riley, Alexandra Maria Lara, Noah Taylor, Mark Monero, Bill Nighy
Duration: 91 min
Language: English
Subtitles: No subtitles
Format: DCP
Night Visions (NV) Maximum Halloween 3025
Hosted by Mikko Aromaa
Viewed at Kinopalatsi 2, Helsinki, 20 Nov 2025
NV 2025: "Tehosekoittimessa pyöräytetyksi versioksi Christopher Nolanin Tenetistä medioissa luonnehdittu Bulk on yllätysveto jopa ennakoimattoman ohjaajansa Ben Wheatleyn mittapuulla. Scifi-seikkailun ja vainoharhatrillerin surrealistinen yhdistelmä on rosoinen paluu alkulähteille, vielä juurikarvojakin syvemmälle. Elokuva toteutettiin salassa Wheatleyn saatua valmiiksi toistaiseksi ylivoimaisesti suurimman elokuvansa, yli sata miljoonaa euroa nielleen Meg 2:n.
Kun tieteilijä Anton Chambersin (Mark Monero) kehittämä Brane-järjestelmä leviää käsiin, myös mies itse katoaa jäljettömiin. Toimittaja Corey Harlan (Sam Riley) kaapataan salaperäiseen taloon ja usutetaan jäljittämään Antonia sekä järjestelmän ydintä.
Talon jokainen ovi tuntuu olevan portaali uusiin maailmoihin. Matkailu ulottuvuuksien halki ei tietenkään suju mutkitta, ja harhailun jatkuessa koko universumin rakenteet alkavat natista.
Bulkin vertaaminen Christopher Nolanin tuotantoon ei ole tuulesta temmattua. Yhtäläisyyksiä löytyy myös Jean-Luc Godardin kyseenalaisiin, Alphavillen (1965) kaltaisiin elokuvallisiin kokeiluihin. Kunniaa tehdään samalla suurella sydämellä Ray Harryhausenin efektikuvastolle, film noirille sekä 1960- ja 1970-lukujen brittiläiselle vainoharha-scifille.
Siinä missä Wheatleyn edellinen todellinen irtiotto A Field in England (2013) leikki persoonallisella tavalla folk-kauhulla ja happokuvastolla, Bulk nivoo yhteen menneen ajan lajityyppiaineksia vielä villimmin ja omaehtoisemmin. Lopputulos on houreinen, perinteitä kieli poskessa hyödyntävä vyörytys elokuvallisia silmäniskuja." (NV 2025)
NV 2025 COCKTAIL OF QUOTATIONS:
★★★★
“Sci-fi nightmare fusing head scrambling multiverse and a conspiracy of global proportions”
– Andrew Robertson / Eye For Film
“Wonderfully inventive”
– Anton Bitel / Sight and Sound
“Lands somewhere between cosmic horror and a metaphysical trip”
– Christina Brennan / Soundsphere Magazine
“Plays like Tenet tossed in a blender — Hybrid of conspiracy thriller, time-bending sci-fi and goofy genre parody —
Oligarch tech whiz Anton Chambers (Mark Monero) has conducted a failed experiment in string theory, causing his enigmatic “brain collider” invention to explode, and Chambers to disappear with it. Dazed journalist Cory Harlan (Sam Riley) is kidnapped and enlisted to help retrieve him, with the arch, ultra-poised Aclima (Alexandra Maria Lara) as his identity-shifting warden. —
A film that is about nothing so much as its own diverse tapestry of influences, from the handmade whimsy of vintage British TV series Thunderbirds to the opaquely minimalist sci-fi world-building of Godard’s Alphaville to the luridly cranked-up paranoia of midcentury B-movies like The Quatermass Experiment.”
– Guy Lodge / Variety – NV 2025 COCKTAIL OF QUOTATIONS
AA: In Bulk, Ben Wheatley covers multiverses resembling those of the world's most expensive action and science fiction megaliths, with a fraction of the cost.
With footage created on iPhone, GoPro and SVHS, the movie boasts a do-it-yourself look like avantgarde artists such as Finland's extraordinary Mox Mäkelä.
Wheatley in his Q&A evoked Jean-Luc Godard's Alphaville, "the act of will" which converted the Paris of today into a dystopia of the future. All prove something fundamental, which also Richard Linklater evokes in his lovely Nouvelle Vague. Great cinema is a triumph of the spirit. It is all about energy.
I have been puzzled since 2020 by what I call the pandemic-phlegmatic syndrome. There have been movies with outstanding ingredients, but one thing has been missing: energy - drive - the irresistible urge.
I am also thinking about the Quixotic Finnish hero Teuvo Tulio and his sometimes pathetic visual effects. They are ridiculous, but we don't laugh, because we feel the formidable passion.
Like Tulio, Wheatley uses blatant solutions, in his case treadmills for chase sequences. But his reach is apocalyptic.


No comments:
Post a Comment