Saturday, March 09, 2013

Napoléon vu par Abel Gance (1981 Zoetrope Studios - Coppola version)

 
Napoléon vu par Abel Gance (FR 1927). The 1981 Zoetrope Studios version with a soundtrack on film by Carmine Coppola.

Napoléon
Napoléon vu par Abel Gance
Napoleon Bonaparte /  Napoléon

Ranska 1927. Tuotantoyhtiöt: Films Abel Gance / Société générale de films. Tuotannonjohto: Louis Osmont, Noë Bloch, Edouard de Bersaucourt. Tuottaja, ohjaaja, käsikirjoittaja: Abel Gance. Apulaisohjaajat: Henri Andréani, Pierre Danis, Henry Krauss, Anatole Litvak, Mario Nalpas, Viatcheslav Tourjansky, Alexandre Volkoff. Kuvaus: Jules Kruger; Léonce-Henry Burel, Joseph-Louis Mundwiller, Nikolai To-porkoff. Lavastus: Alexandre Benois – Pierre Schildknecht. Puvut: Mme. Augris, Georges Charmy, Mme. Neminsky. Erikoistehosteet: Segundo de Chomón, Paul Minine, Ed-ward Scholl, Eugen Schüfftan, Nicolas Wilcké. Kuvalliset tehosteet: Schüfftan, W. Percy Day (mattemaalaus), Wilcké (pienoismallit). Leikkaus: Abel Gance – Marguerite Beaugé. Pääosissa: Albert Dieudonné (Napoléon Bonaparte), Wladimir Roudenko (Bonaparte lapsena), Gina Manès (Joséphine de Beauharnais), Nicolas Koline (Tristan Fleuri), Annabella (Violine Fleuri ja Désirée Clary), Edmond Van Daële (Robes-pierre), Alexandre Koubitzky (Danton), Antonin Artaud (Ma-rat), Marguerite Gance (Charlotte Corday), Abel Gance (Saint-Just), Yvette Dieudonné (Élisa Bonaparte), Suzanne Bianchetti (Marie-Antoinette), Damia (La Marseillaise), W. Percy Day (amiraali Hood), Favière (Fouché), Henry Krauss (Moustache), Philippe Hériat (Antoine Saliceti). Musiikki kino-orkesterille: Arthur Honegger. 12800 m /20 fps/ 9 h

Helsingin ensiesitys: 28.11.1927 Capitol, maahantuoja: O.Y. Ufanamet A/B – tv-lähetys: 28.12.1995 Yle TV1 (Coppola-versio) – tarkastusnumero 14599 – K16 – Suomen tarkastuspituus 3250 m / 20 fps/ 140 min

Helsingin ensi-iltakierroksella Marseljeesi-kohtauksessa esiintyivät oopperalaulaja Teddy Björkman ja kuoro.

Elokuvasta on 27 erilaista laitosta. Yleinen ensilevitysversio (myös Suomen levitysversio) 140 min, ääniversio Napoléon Bonaparte (vu et entendu par Abel Gance) (1935) 101 min ja 140 min, Bonaparte et la Révolution (1971) 252 min ja 262 min

Coppolan levitysversio Photoplayn (Kevin Brownlow) rekonstruktiosta (US 1981, M: Carmine Coppola), 235 min

Photoplayn (Kevin Brownlow, David Gill) rekonstruktio in progress (1980–) jatkuu yhä. M: Carl Davis mm. Beethovenia sovittaen (Eroica, 5. pianokonsertto, 5. sinfonia) /20 fps/ 330 min

Kolmen valkokankaan polyvisio on uudella ajalla yleensä nähty yhdelle filmille yhdistettynä scope-toteutuksena, mutta vuodesta alkaen 1999 Photoplay ja BFI ovat esittäneet aitoa polyvisioversiota kolmella rinnakkaisprojektorilla suurissa live cinema -erikoisnäytöksissä.

Orion 9.3.2013: Coppola-versio Kevin Brownlow -rekonstruktiosta (polyvisio scope-formaatissa), 235 min
 
Abel Gancen pääteos lähestyy historiaa legendan avulla samoin kuin vaikkapa Griffith, Ford tai Visconti. Tavoitteena ei ole kuvata historian koko vyyhteä vaan ajan olemusta edustavien hahmojen ja tapausten kautta. Ottamistaan vapauksista huolimatta teos kuuluu kaikkien aikojen parhaisiin historiallisiin elokuviin. Harvoin tulee niin voimakkaasti tunne siitä, että henkilöt todella elävät tapahtumia eivätkä ole vain juuri asunsa vaatevarastolta hakeneita statisteja.

Gance otti määrätietoisesti käyttöön elokuvan mahdollisuudet, ja Napoleonista tuli visuaalisen mielikuvituksen ensyklopedia. Huipputeknikot palkattiin valmistamaan erikoislinssejä, kameroita ja tehosteita. Elokuvaa tehtäessä syntyneitä keksintöjä patentoitiin. Gance kehitti käsikameran ja subjektiivisen kameran käytön niin pitkälle, että siitä oli esikuvaa vielä Ranskan uuden aallon ohjaajille 30 vuotta myöhemmin. Kamera asetettiin hevosen selkään, keinuihin, myrskyaallon tai lumipallon rataa jäljitteleviin koneisiin, rintakiinnikkeisiin, hisseihin, kaapeleille, veden alle, liikkuviin kattovaijereihin, suureen heiluriin ja jopa giljotiiniin. Ihmeellisintä tässä on se kurinalaisuus ja tarkoituksenmukaisuus, jolla rikasta ilmaisurekisteriä käytettiin.

Keksinnöistä kuuluisin oli polyvisio: kolmella projektorilla heijastettava laajakangaskuva. Tätä Cineraman edelläkävijää Gance käytti elokuvan huippukohdissa, joissa toiminta »repeää» äkkiä laajakankaalle. Muutamassa kohdassa kuva nähdään laidasta laitaan yhtenäisenä panoraamana. Muuten on kyse kolmesta erillisestä rinnakkai-sesta kuvasta, »triptyykistä». »Nähtyäni ensi kertaa polyvision tavallinen elokuva ei enää merkinnyt minulle mitään. Keskikuvassa on pääteema, tarina, jota kerrotaan. Tarina on proosaa, ja sivuilla kulkee runous. Tätä minä kutsun elokuvaksi.» (Gance). 

Tekniikkaansa Gance luonnehti myöhemmin »visuaaliseksi atomipommiksi». Gancelle tunnusomainen salamaleikkaus säilyi keinona polyvision rinnalla. Sellaisissakin kohdissa, joissa polyvisiota ei käytetty, valkokangas saattoi haljeta jopa yhdeksään osaan, joissa oli kussakin eri toiminta. Tekniikka soveltui sekä taistelujaksoihin että subjektiivisiin tajunnanvirtakohtauksiin, joissa Napoleonin ajatusten nähdään välähtelevän valkokankaalla. Loisteliaat erikoistehosteet loi alan nerokkain taiteilija, espanjalainen Segundo de Chomón.

Alkuperäinen versio katosi ja syrjäytyi lyhennelmien tieltä. Syypää tähän oli Gance itse. Kevin Brownlow alkoi kerätä 1950-luvulla säilynyttä materiaalia ja rekonstruoi vuonna 1980 viisi tuntia ja 15 minuuttia kestävän rekonstruktion, johon sävelsi ja koosti upean musiikin Carl Davis, ja myöhemmin tästäkin parempia laitoksia, vuonna 1999 kolmen projektorin polyvisiolaitoksen. Brownlown suurtyö on elokuvarestauroinnin kaikkien aikojen huippusaavutus, ja Napoleonin uudelleenlanseeraus vuonna 1980 oli kansainvälinen suurmenestys. Carl Davisin johtama kinokonsertti nähtiin Helsingissäkin, Helsingin juhlaviikoilla, Kevin Brownlown läsnäollessa, Finlandia-talossa samaan aikaan 7.9.1986, kun oli Urho Kekkosen hautajaiset. Brownlown työ oli keskeinen yllyke mykän elokuvan 1980-luvulla alkaneeseen renessanssiin. Abel Gance (1889–1981) ehti itse kokea arvostuksensa nousun ylimmilleen elinaikanaan. "Ensimmäiset 80 vuotta ovat vaikeimmat", oli hänen kommenttinsa.

Antti Alanen (MMM Elokuvaopas 1995, 2005) AA 9.3.2013

No comments: