Thursday, December 23, 2021

W


Anna Eriksson: W (FI 2022).

Anna Eriksson: W (FI 2022).


FI 2022. PC: Ihode Cursum Perficio Production. P+DP: Matti Pyykkö.
    D+SC+PD+AD+Set Design+Cost+Make-up+VFX+S+Sound Design+ED+Casting: Anna Eriksson. M: Anna Eriksson, Juri Seppä. S mixing: Anna Eriksson, Juri Seppä, Jaakko Heikura, Tuomas Seppänen.
    C: Anna Eriksson, Hanna Trygg, Jussi Parviainen, Parco Lee, Jooseppi Pyykkö, Iida Rauma, Ninja Sarasalo, Karina Kivilahti, Kirsi Nisonen, Marianna Uutinen, Eeva Trygg, Minttu Vesala.
    101 min
    Preview at K13, Finnish Film Foundation, Helsinki, 23 Dec 2021.
    HIFF (Helsinki International Film Festival Love & Anarchy) preview link viewed at home in Lappeenranta, 9 July 2022.

Ihode Cursum Perficio official synopsis: "Europe is a mortally sick woman who is killing time with her Chinese Man Machine. They are at their last post. Outside lies a snow covered wasteland. "
 
" Elsewhere, on a glacier is an institute, where a group of nurses are faithfully playing their regressive part in the execution of a new world order. Their trance is disrupted by a stranger. "
 
" All is lost. The final act is about to begin
."

AA: W is M upside down, and Anna Eriksson's new film is the antithesis of its predecessor.

A primal scream is unleashed in a mystery play that seems to happen in the waiting-room of Weltuntergang. Faces are masks, bodies are battlegrounds of surgical cruelty. Associations run from the shock value of female splatter to the flesh impact of performance art. Blood, milk, sweat, spit, sperm and urine run in liberal quantities. In M, a woman was the object of the look. In W, Eriksson returns the look and assumes a Medusa visage, turning the spectator into stone. Even mirrors reflect masks.

Desolate corridors and soundtrack references evoke the cosmology of Stanley Kubrick, but Kubrick's Lux Aeterna has disappeared. It has been replaced by darkness which tightens around us as we enter interior and exterior prison camps, guarded by severe nurses. We are living like there is no tomorrow, and on the final beach a cosmic draught is blowing. The snowdrift in the beginning of it all resembles television static.

In the heart of the nightmare are the sins of the fathers: incest, rape, and abortion, punished with castration, genital mutilation and self-cutting. The sado-masochistic martyr in W shares the fate of Lulu in Pandora's Box and Laura Palmer in Twin Peaks. From the unhealed scars of sexual violence thoughts lead to the sounds of war dominating the soundtrack in the finale and to structural violence denying women's self-determination over their own bodies.

Rakkautta & Anarkiaa / Love & Anarchy: 35th Helsinki International Film Festival Catalogue, September 2022, Next Level Gala, 16 September 2021, Kinopalatsi 1, Helsinki

IN FINNISH:

IN FINNISH:

Eurooppa on kuolemansairas nainen, joka tappaa aikaa kiinalaisen mieskoneen seurassa. He ovat viimeisessä asemapaikassaan. Ulkona avautuu lumen peittämä autiomaa. Toisaalla, keskellä jäätikköä sijaitsevassa instituutissa, ryhmä hoitajia luulee edelleen pitävänsä yllä uutta maailmanjärjestystä. Muukalainen saapuu häiritsemään heidän transsiaan. Taistelu on hävitty. Viimeistä näytöstä ei seuraa kukaan.” (Anna Eriksson)

W on M ylösalaisin, ja Anna Erikssonin uutuuselokuva on edeltäjänsä antiteesi.

Alkukantainen huuto purkautuu mysteerinäytelmässä, joka tuntuu tapahtuvan maailmanlopun odotussalissa. Kasvot ovat naamioita, kehot kirurgisten julmuuksien taistelutantereita. Mielleyhtymät liukuvat naissplatterista kehollisen performanssitaiteen järkytyksiin. Veri, maito, hiki, lima, sperma ja virtsa virtaavat. M:ssä nainen oli katseen kohde. W:ssä Eriksson kääntää katseen ja omaksuu Medusan kasvot, jotka kivettävät katsojan. Peilitkin heijastavat naamioita.

Autiot käytävät ja musiikkiviitteet vievät ajatukset Kubrickin kosmologiaan, mutta Kubrickin ikuinen valo on kadonnut. Tilalla on pimeys, joka pusertuu ympärillemme, kun saavumme sisäisiin ja ulkoisiin vankileireihin, vartijoina ankarat sairaanhoitajat. Elämme kuin viimeistä päivää, ja viimeisellä rannalla puhaltaa kosminen viima. Kaiken aloittava lumisade muistuttaa viritysvälähtelyä.

Painajaisten ytimestä löytyvät isien synnit: insesti, raiskaus, abortti; rangaistuksena kastraatio ja muu viiltely. W:n sadomasokistinen marttyyri on Pandoran lippaan Lulun ja Twin Peaksin Laura Palmerin kohtalotoveri. Ajatukset kulkevat seksuaalisen väkivallan parantumattomista haavoista sodan ääniin ja rakenteelliseen väkivaltaan, jossa naiselta kielletään itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa.

Antti Alanen (Rakkautta & Anarkiaa, Festivaalikatalogi 2022)

No comments: