Monday, July 03, 2023

Lauri Timonen: Robert Bresson, luultavasti / [Robert Bresson, Probably], a book (2023)



900 pages
Kustantaja: Rosebud
Sidosasu: Pehmeäkantinen
ISBN: 978-952-7313-64-0
Ilmestymisvuosi: 2023
Kirjastoluokka: 77.4

The publicity blurb from Rosebud:

"Bresson on ranskalaiselle elokuvalle mitä Dostojevski venäläiselle romaanille ja Mozart saksalaiselle musiikille."
-JEAN LUC GODARD

Robert Bresson (1901-1999) oli vuosisatansa lapsi ja eli käytännössä koko 1900-luvun. Ensimmäisen ja viimeisen teatterielokuvan väliin mahtuu 40 vuotta ja kolmetoista pitkää ohjausta kattava filmografia kuuluu taiteenlajinsa korkealaatuisimpiin ja johdonmukaisimpiin saavutuksiin. Historian lehdillä Bresson esiintyy mystisenä, yksityisyyttään J. D. Salingerin vakaudella varjelleena hahmona, josta ei ole julkaistu ensimmäistäkään elämäkertaa. Tutkimuskirjallisuutta ja esseistiikkaa on ilmestynyt sitäkin enemmän ja haastavana pidettyä tuotantoa runnotaan akateemisessa sementtimyllyssä milloin mihinkin suuntaan. Syvästi katolista, henkilökohtaiseen näkemykseensä syvästi luottanutta ohjaajaa on arvuuteltu vuoroin surrealistiksi, transsendentalistiksi, jansenistiksi tai ateistiksi, mutta totuus lienee toisaalla.

Timosen kansainväliselläkin mittapuulla poikkeuksellisen järkälemäinen tietoteos avaa Bressonin elokuvat ja henkilön ennennäkemättömällä tavalla, käy läpi uran merkittävimmät klassikkosovitukset ja kirjailijakohtaamiset (Jean Cocteau, Blaise Pascal, Georges Bernanos, Fjodor Dostojevski, Leo Tolstoi), esittelee olennaisimmat aikalaiset ja vaikutteet, järkähtättömimmät teoriat ja kuuluisimmat analyysit; rikkoo entisiä tutkintalinjoja ja rakentaa uusia. Mukana on kattava otos elokuvien dialogeja, ohjaajan haastattelulausuntoja ja lajin ranskalaista historiaa. Näiden sivujen jälkeen Bressonin vaikeaselkoiseksi leimattu filmitaide avautuu puhtaana, kirkkaana ja selkeänä.
---
Lauri Timonen (s. 1980) on kirjailija, ohjaaja, muusikko ja Filmihullu-lehden päätoimittaja. Hän on julkaissut teokset Aki Kaurismäestä (2006),Matti Pellonpäästä (2009), Matti Ijäksestä (2013), Jean Sebergistä (2018), Rainer Werner Fassbinderistä (2019) ja Federico Fellinistä (2021). Robert Bresson, luultavasti, päättää Timosen "eurooppalaisen elokuvan trilogian".

AA: Lauri Timonen's most recent mammoth book was published in Sodankylä, the Midnight Sun Film Festival, where I bought it from the Rosebud pop-up store on day one. It was great travel reading in the hour-long queues of Sodankylä and on the plane to Bologna. By the way, the emblem of this year's edition, on the t-shirt and the totebag, was from Au hasard, Balthazar: Anne Wiazemsky and Balthazar.

Finland has been a great Bressonian country since the early 1960s. Aito Mäkinen was Bresson's friend and champion and personally exported most of his films in Finland. A significant moment in my own cinephilia was reading Jukka Kemppinen's insightful review about Au hasard, Balthazar in Elokuva-Aitta in 1967. Reportedly Bresson was more popular in Finland than France. I believe this is what Bresson confessed to Mäkinen, but someone should verify this.

Timonen, an experienced writer and critic, and editor of the Filmihullu magazine since the death of Peter von Bagh, has had a formidable period of creativity, and quantity has translated into quality. The more the better. The long form brings the best out of him.

His most recent books have resulted in a trilogy of mammoths about giants of European cinema: Fassbinder (2019, mere 724 pages), Fellini (2021, 1019 pages). The Balzacian / Zolaesque / Peter von Baghian urge shows no signs of diminishing: new trilogies are in the works.

In this book, the life of Robert Bresson remains as mysterious as ever, but Timonen pursues admirable close-reading of the films that demand repeat viewings if you want to make sense of their elliptic narratives. He discusses major Bresson experts and offers special chapters on Bresson's main sources and the ways his films have inspired others.

The book is an ideal companion of lasting value to the master's timeless oeuvre, with a special foreword by Dominique Sanda. In the wake of Me Too, even Bresson's way with her young female actors has been put into scrutiny. What emerges is not exactly what one would expect, even if one has read Anne Wiazemsky's memoirs.

No comments: