Eom Tae-hwa: Concrete Utopia / 콘크리트 유토피아 (KO 2023). |
콘크리트 유토피아
Maa ja vuosi: Etelä-Korea 2023
Ikäraja: 16
Kesto: 130 min
Ohjaus: Eom Tae-hwa
Käsikirjoitus: Eom Tae-hwa, Lee Shin-ji
Tuotanto: Byun Seung-min
Kuvaus: Cho Hyung-rae
Musiikki: Kim Hae-won
Rooleissa: Lee Byung-hun, Park Seo-joon, Park Bo-young, Kim Sun-young, Park Ji-hu
Kieli: Korea
Tekstitys: Englanti
Formaatti: DCP
South Korean premiere: 9 Aug 2023, Taiwanese premiere 10 Aug 2023.
Festival premiere: 9 Sep 2023 Toronto
US premiere: 8 Dec 2023 (limited), 15 Dec 2023 (wide)
The opening screening of Night Visions (NV) Maximum Halloween 3023
Kinopalatsi 1, Helsinki, 15 Nov 2023
Kinopalatsi 1, Helsinki, 15 Nov 2023
NV 2023: " Edellinen Night Visions -avajaiselokuvana nähty korealaistuotanto oli Bong Joon Hon Parasite, josta kasvoi globaali ilmiö ja kaikki ällikällä lyönyt Oscar-magneetti. Concrete Utopian kohdalla ennusmerkit ovat jo ilmassa. Kotimaansa teattereissa lähes neljä miljoonaa katsojaa kerännyt Eom Tae-hwan ohjaus valittiin vastikään edustamaan Etelä-Koreaa parhaan ei-englanninkielisen elokuvan Oscar-kisassa. "
" Puitteet ovat scifiä, mutta asetelma piinallisen todellinen. Selittämätön maanjäristys romuttaa eteläkorealaisen asuinalueen, ehkä koko maailman. Tuhon keskellä on myös voittajia: yhteiskunnan romahtaessa yksi tornitalo jää pystyyn sattumanvaraisesti. Sen asukkaiden solidaarisuus ehtyy nopeasti. "
" Arvoituksellisen Yen-takin (Lee Byung-hun, I Saw The Devil) johdolla onnekkaat talon asukkaat häätävät suojaa hakevat kodittomat nurkistaan väkivalloin ja ottavat käyttöön fasistisen kurin. Asukastatuksesta tulee maailmanlopun ajan kansalaisuus. Muut ovat pakolaisia, joiden sietää hävitä hyväosaisten silmistä. Mutta kuinka paljon asukkaat lopulta tietävät toisistaan? "
" Kotimaassaan suosittuun Cheerful Outcast -nettisarjakuvaan perustuva Concrete Utopia on hyytävä tutkielma ihmisten moraalista äärioloissa. Virtaviivaisen tieteiselokuvan ydin tuo mieleen klassikkoromaani Kärpästen herran. Sen lailla ohjaaja Eom Tae-hwa piirtää nyanssikkaan kuvan painestetun yhteisön dynamiikasta. "
" Maailman suurimmalla elokuvafestivaalilla Torontossa kansainvälisen gaalaensi-iltansa saanut Concrete Utopia on yhteiskunnallisen scifin helmi, joka ottaa paikkansa lajin suurten teosten joukossa. "
Quoted by NV 2023: Allan Hunter: " Surviving an earthquake is nothing compared to the challenges that follow in Concrete Utopia, Um Tae-hwa's dystopian disaster movie which focuses on the aftermath as survivors try to create a new social order in the last apartment compex still standing in Seoul. A slick, inventive blend of jeopardy, volence and black comedy gains further apeal from the echoes of J. G. Ballard's High Rise and elements of biting satire in the style of Triangle of Sadness. South Kroea's Oscar slection has already proved a commercial hit on its domestic release --- "
"The earliest part of the film seems infused with the comic zest of a Joe Dante or Roger Corman production but that mood shifts to something darker and more vicious as reality sets in --- "
" An entertaining film that could follow in the wake of Parasite, Squid Game and other South Korean success stories. " - Allan Hunter / Screen International
” The tension never decreases”
– Rafael Motamayor / Slash Film
”The disaster movie evolves into a more frightening mystery and moral interrogation”
– Sara Merican / Sight and Sound
”Exceptionally unique — phenomenally layered plot”
– Breanna Marcelo / NOW Toronto
“Intense and powerful, but without ever losing its propulsive entertainment value”
– Germain Lussier / Gizmodo
”Such an engrossing experience that some viewers may feel the end comes too quickly”
– Yoo Su-kyung / The Korea Times "
AA: According to festival director Mikko Aromaa in his foreword to the Night Visions catalogue, in Concrete Utopia "a sense of danger" meets "an aura of grandeur". Exactly.
Um Tae-hwa's movie is an original vision of the apocalypse. The worst is not that a big city (or even the world) is reduced to ruins. More dismal is the breakdown of social order. And the worst is yet to come: the brutalization of human beings into ravenous beasts.
A strength of Um Tae-hwa's movie is that there is no explanation. Yet the movie resonates powerfully in many ways, even to headlines in today's media: the wars in Ukraine and Gaza, refugees drowning in the Mediterranean, proxy victims on Finland's Russian border.
Concrete Utopia is a genre film, but it refuses to be reduced to genre convention. Instead Um Tae-hwa projects an atmosphere of unease and unrest that is unique.
The undercurrent is death drive. Also the fact that warfare is a feature of patriarchy. Concrete Utopia is not naive or schematic about this, but in general, women appear as carriers of the life force, focus under pressure and an elusive hope of a future.
Great contributions from cast and crew. Visual effects by Main Road Post et al. are compelling, as is the stately score by Kim Hae-won. Um Tae-hwa knows how to balance action with contemplation and how to keep members of a multi-character cast individual and memorable. The visual magnificence of Cho Hyung-rae's cinematography needs to be experienced on a large screen.
No comments:
Post a Comment