Friday, February 02, 2024

Van Gogh à Auvers-sur-Oise : Les derniers mois / The Last Months (exposition au Musée d'Orsay)


Vincent Van Gogh: Champ de blé aux corbeaux / Wheatfield with Crows. FR 1890. Plaine d'Auvers-sur-Oise. Mardi 8 juillet 1890. Huile sur toile, 50,5 x 103 cm. Amsterdam, Van Gogh Museum (Vincent Van Gogh Stichting). Cat. rais.: F779; JH2117. Please do click on the image to enlarge it to the full screen. Photo: Google Art Project.

Vincent Van Gogh: Champ de blé sous des nuages d'orage / Wheatfield Under Thunderclouds. FR 1890. Plaine d'Auvers-sur-Oise. Mercredi 9 juillet 1890. Huile sur toile, 50,4 x 101,3 cm. Amsterdam, Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting). Cat. rais.: F778; JH2097. Please do click on the image to enlarge it to the full screen. Photo: Musée d'Orsay.

Exposition au Musée d'Orsay
Van Gogh à Auvers-sur-Oise : Les derniers mois
Du 3 octobre 2023 au 4 février 2024
Visited on Friday, 2 February 2024.

AA: There is a discouraging warning on the museum website: "l'exposition Van Gogh est complète jusqu'à sa fermeture le dimanche 4 février". Determined to make every effort, I come early, equip myself with morning papers from the Invalides newsstand and get ready to wait all day. The queue is very long, but I do get in in an hour.

The exhibition is crowded. The experience is epic and reverential. Patience is needed.

Artists have no use for labels. They only exist to be challenged. But critics and historians need them. Van Gogh started in the inspiration of the realism and naturalism of Courbet and Millet. He was passionate about the earth, the sky, the water and the people whose life was all hard work. When Van Gogh moved to France, impressionists and pointillists revealed new dimensions of colour and form. Beyond realism: a faithful rendition of external reality was heightened with an awareness of its perception. The creation transformed into a simultaneous quest of reflection and self-reflection.

This unique exhibition is devoted solely to the last two months in Van Gogh's life. It evokes many thoughts and feelings, and it is a showcase of versatility in many of the artist's favourite subjects including portraits, self-portraits, peasants, flowers, gardens, orchards, wheat fields, stacks of grain, trees, night skies and thunderclouds.

A change takes place towards the end of the chronology. Van Gogh elongates his paintings horizontally, starting to prefer the double square (double carré) format. Cineastes call this format CinemaScope. (See illustrations above).

But a change even more profound takes place. If I would have to choose one word to describe the meaning of this show for me, it would be expressionism. Having started in realism and having upgraded his approach with impressionism, Van Gogh finally moves towards expressionism.

He sees the world increasingly as an inner vision. His passion, his fury, his love, his agony. Portraits turn into self-portraits. Even landscapes become self-portraits. Van Gogh paints his inner world in the mirror of the outer world.

His images are never purely subjective. Van Gogh keeps developing a double narrative. A passionate dialogue between the self and the world.

Even from the realistic viewpoint he gets deeper. Beyond the appearances he sees more. In the age of nuclear physics and quantum physics we sense in Van Gogh's art an awareness of infinities both in the macrocosmos and the microcosmos. There is nothing solid in his vibrant brushstrokes. They express a universe full of life, electricity, particles and cosmic charges. Even in Van Gogh's flowers and still lives everything is in motion. Panta rhei.

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MUSÉE D'ORSAY INTRODUCTION

" Présentée au musée d’Orsay à l’automne 2023, cette exposition est la première consacrée aux œuvres produites par Vincent van Gogh (1853-1890) durant les deux derniers mois de sa vie, à Auvers-sur-Oise, près de Paris. L’exposition constitue l’aboutissement d’années de recherches sur cette phase cruciale de la vie de l’artiste, et permettra au public de l’apprécier enfin à sa juste dimension. "

" Arrivé à Auvers-sur-Oise le 20 mai 1890, Vincent van Gogh y décède le 29 juillet à la suite d’une tentative de suicide. Bien que le peintre n’ait passé qu’un peu plus de deux mois à Auvers, cette période voit un renouveau artistique, avec un style et un développement propres, marqués par la tension psychique née de la nouvelle situation mais aussi par la création de quelques-uns de ses plus grands chefs-d’œuvre. "

" Durement éprouvé par les différentes crises subies à Arles puis dans l’asile de Saint-Rémy, Van Gogh se rapproche de Paris et de son frère Theo pour trouver un nouvel élan créatif. Le choix d’Auvers tient à la présence du Dr Gachet, médecin spécialisé dans le traitement de la mélancolie, et par ailleurs ami des impressionnistes, collectionneur et peintre amateur. Van Gogh s’installe au centre du village, dans l’auberge Ravoux, et explore tous les aspects du nouveau monde qui s’offre à lui, tout en luttant contre des inquiétudes multiples liées à ses crises, sa santé, ses relations avec son frère, sa place dans le monde de l’art. "

" Aucune exposition n’a encore été consacrée exclusivement à ce stade final, pourtant crucial, de sa carrière. En deux mois, le peintre a produit 74 tableaux et 33 dessins, parmi lesquels des œuvres iconiques : Le Docteur Paul Gachet, L’église d’Auvers-sur-Oise, ou encore Champ de blé aux corbeaux. Riche d’une quarantaine de tableaux et d’une vingtaine de dessins, l’exposition mettra en lumière cette période dans un propos thématique : premiers paysages figurant le village, portraits, natures mortes, paysages de la campagne environnante. Elle présentera aussi une série, unique dans l’œuvre de Van Gogh, de tableaux d’un format allongé en double carré. "

" Cette exposition est organisée par l’Établissement public des musées d’Orsay et de l’Orangerie de Paris et le musée Van Gogh d’Amsterdam qui la présentera du 12 mai au 3 septembre 2023, pour marquer son 50e anniversaire. "

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