![]() |
James Mangold: A Complete Unknown (US 2024) with Timothée Chalamet as Bob Dylan. |
Un parfait inconnu
US 2024. Sociétés de production : Range Media Partners, Veritas Entertainment Group et The Picture Company. Producteurs : Michael Bederman, Fred Berger, Bob Bookman, Timothée Chalamet, Alan Gasmer, Alex Heineman, Peter Jaysen, Brian Kavanaugh-Jones, James Mangold, Andrew Rona et Jeff Rosen.
Réalisation : James Mangold
Scénario : Jay Cocks et James Mangold, d'après l'ouvrage Dylan Goes Electric d'Elijah Wald
Photographie : Phedon Papamichael Format : couleur - 2.35:1
Décors : François Audouy
Costumes : Arianne Phillips
Montage : Andrew Buckland et Scott Morris
Distribution :
Timothée Chalamet (VF : Gauthier Battoue) : Bob Dylan
Edward Norton (VF : Damien Boisseau) : Pete Seeger
Elle Fanning (VF : Rebecca Benhamour) : Sylvie Russ
Monica Barbaro (VF : Laëtitia Coryn) : Joan Baez
Boyd Holbrook (VF : Stéphane Pouplard) : Johnny Cash
Dan Fogler (VF : Jérémie Bédrune) : Albert Grossman (en)
Norbert Leo Butz (VF : Frédéric Souterelle) : Alan Lomax
Eriko Hatsune : Toshi Seeger (en)
Big Bill Morganfield (en) : Jesse Moffette
Will Harrison (en) (VF : Aurélien Raynal) : Bob Neuwirth (en)
Scoot McNairy (VF : Igor Chometowski) : Woody Guthrie
P. J. Byrne (VF : Philippe Bozo) : Harold Leventhal (en)
Michael Chernus : Theodore Bikel
Charlie Tahan (VF : Kévin Goffette) : Al Kooper
Ryan Harris Brown : Mark Spoelstra (en)
Laura Kariuki (VF : Perrine Lislet) : Mavis Staples
Stephen Carter Carlsen : Paul Stookey
David Alan Basche (VF : Laurent Morteau) : John Hammond
Kayli Carter : Maria Muldaur
Sarah King : Barbara Dane
Michael Chernus : Theodore Bikel
Joe Tippett (en) (VF : Laurent Morteau) : Dave Van Ronk
Genre : drame biographique, film musical
Durée : 140 minutes
Sociétés de distribution : Searchlight Pictures (États-Unis), The Walt Disney Company France (France)
Dates de sortie :
États-Unis : 10 décembre 2024 (avant-première au Dolby Theater) ; 25 décembre 2024 (sortie nationale)
France : 15 janvier 2025 (avant-première au Grand Rex) ; 29 janvier 2025 (sortie nationale)
Finlande : 7 février 2025
Vu dimanche, le 16 février 2025, MK2 Bastille (Côté Beaumarchais), 4 boulevard Beaumarchais, Paris 11e
Officiel des Spectacles: " New York, début des années 1960. Au cœur de l'effervescente scène musicale et culturelle de l'époque, un énigmatique jeune homme de 19 ans arrive dans le West Village depuis son Minnesota natal, avec sa guitare et un talent hors normes qui changeront à jamais le cours de la musique américaine. Alors qu'il noue d'intimes relations durant son ascension vers la gloire, il finit par se sentir étouffé par le mouvement folk et, refusant d'être mis dans une case, fait un choix controversé qui aura des répercussions à l'échelle mondiale. "
" Nouveau biopic musical, Un parfait inconnu explore le début de carrière de Bob Dylan et notamment sa montée très rapide en popularité. Inspiré par Amadeus de Milos Foreman, James Mangold, réalisateur du film, a choisi de s'intéresser à cette période de la vie de l'artiste par le prisme des autres, qu'ils soient ses proches ou ses fans, et des espoirs qu'ils ont mis sur le musicien. Pour interpréter Bob Dylan, James Mangold a fait confiance à Timothée Chalamet, qui a été nommé pour le Golden Globes du meilleur acteur dans un drame en 2025. " Officiel des Spectacles
AA: I had a good time watching and listening to A Complete Unknown. I became a Bob Dylan fan as a teenager and bought a yellow-covered paperback edition of Writings and Drawings (1973), his complete poems and lyrics until that date, and added chord notations. I still cherish that copy, long since in loose leaves held together by rubber band.
Dylan would have deserved the Nobel Prize then already. He is an exceptional songwriter but also a poet in his own right. There were longform poems on his album sleeves and poem collections independent from songwriting. My way to Dylan is to read and listen simultaneously.
The sequence in the beginning of Bob Dylan visiting Woody Guthrie at the hospital, in the presence of Pete Seeger, evokes Arthur Penn's Alice's Restaurant (US 1969), in which it is Arlo Guthrie visiting his father with Huntington's disease, the great singer now unable to speak. Both sequences are memorable and essential. In Penn's film, Pete Seeger appears in person.
The cast is very sympathetic. Edward Norton portays Pete Seeger as the great inspirer and communicator, lifting the spirits, keeping the folk movement going. Timothée Chalamet as Dylan, Elle Fanning as Sylvie Russo, Monica Barbaro as Joan Baez, Joe Tippett as Dave Van Ronk and Will Harrison as Bobby Neuwirth are great company.
What about the drama solution? Dylan goes electric and causes scandal. The great pacifists of the folk movement are reduced to hate and violence.
Sorry. I am not a Dylanologist, but I have a hard time believing in this. The atmosphere and the circumstances are incompatible with what we know from Murray Lerner's classic documentary Festival (US 1967) covering the Newport Folk Music Festival in 1963, 1964, 1965 and 1966 and including footage of Dylan taking the electric guitar in "Maggie's Farm" with the Butterfield Blues Band. The response is enthusiastic. There is a little booing. No big deal. Did Lerner have a bias of his own? Let Dylanologists settle that. Festival is available at The Criterion Collection.
James Mangold has directed one of the best musician biopics, Walk the Line (US 2005) with Joaquin Phoenix as Johnny Cash and Reese Witherspoon as June Carter. His Bob Dylan story lacks its electrifying current, compelling drive and sense of urgency. It shares the sympathetic feature of actors performing the wonderful songs themselves.
No comments:
Post a Comment