Saturday, February 22, 2025

Il tempo che ci vuole / The Time It Takes


Francesca Comencini: Il tempo che ci vuole / The Time It Takes (FR/IT 2024). Romana Vergano (Francesca Comencini) and Fabrizio Gifuni (Luigi Comencini). 
 
Prima la vita (French title)
    IT/FR 2024.
Réalisation : Francesca Comencini
Scénario : Francesca Comencini
Photographie : Luca Bigazzi
Montage : Francesca Calvelli, Stefano Mariotti
Producteur : Simone Gattoni, Marco Bellocchio, Beppe Caschetto, Bruno Benetti, Sylvie Pialat
Production : Kavac, IBC Movie, OneArt, Les Films du Worso, Rai Cinema
Langue originale : italien
Format : couleurs
Genre : Comédie dramatique
Durée : 110 minutes
    Dates de sortie :
Italie : 6 septembre 2024 (Mostra de Venise 2024) ; 26 septembre 2024 (sortie nationale)
France : 12 février 20254
    Distribution
Fabrizio Gifuni (Luigi Comencini), Romana Vergano (Francesca Comencini), Anna Mangiocavallo (Francesca enfant), Luca Donini (Clemente), Daniele Monterosi (Cesare), Luca Massaro (Chat), Giuseppe Lo Piccolo (Renard)
    Production
Le film est annoncé en 2021 sous le titre de travail Prima la vita, poi il cinema5,6. Le tournage commence à Rome à la fin du  mois d'août 2023.
    Distributeur : Pyramide Distribution - sous-titres francais Nino Dufour
  Vu MK2 Odéon (Côté St-Michel), 7 rue Hautefeuille, 6e, M° Odéon

Présentation
    Un père et sa fille habitent les mondes de l’enfance. Il lui parle avec respect et sérieux, comme à une grande personne, il l’entraîne dans des univers magiques, débordants de vie et d’humanité. Il est le grand cinéaste de l’enfance et travaille sur Pinocchio. Un jour, la petite fille devient une jeune femme et l’enchantement disparaît. Elle comprend que la rupture avec l’enfance est inéluctable et a le sentiment qu’elle ne sera plus jamais à la hauteur de son père. Alors, elle commence à lui mentir et se laisse aller, jusqu’au bord du gouffre. Le père ne fera pas semblant de ne pas voir. Il sera là pour elle, tout le temps qu’il faut.

Fille de Luigi Comencini, Francesca Comencini a pendant longtemps fait en sorte de se distinguer de son père en tournant notamment des documentaires et séries. Avec Prima la vita, elle effectue un travail de mémoire qui la ramène 50 ans en arrière. « Pendant le confinement, alors que les cinémas étaient fermés et qu’on prédisait la mort du septième art, j’ai eu un déclic et me suis mise à écrire ce scénario. J’ai ravivé des souvenirs fondateurs et réalisé que, malgré tous mes efforts pour ne pas être considérée comme la fille de mon père, c’est bien cette filiation qui m’avait guidée toute ma vie et avec laquelle je me réconcilie ici », explique Francesca Comencini.

Francesca Comencini a écrit et réalisé Prima la vita. Précédemment, Francesca Comencini a aussi réalisé Une journée à Rome en 2012, A casa nostra en 2006, J'aime travailler en 2004 et Carlo Giuliani, ragazzo en 2002.

La musique a été composée par Fabio Capogrosso, qui avait composé auparavant la bande son du film Le Déluge en 2024.

Parmi les actrices et acteurs principaux, on a pu voir au cinéma Fabrizio Gifuni dans L'Enlèvement (2023) et Fais de beaux rêves (2015) et Romana Vergano dans Cabrini (2024) et Il reste encore demain.

Il tempo che ci vuole est une comédie dramatique franco-italienne réalisée par Francesca Comencini et sortie en 2024. Le film s'inspire de la relation de la réalisatrice Francesca Comencini avec son père, le célèbre réalisateur italien Luigi Comencini.

Synopsis
Pendant la période des années de plomb, caractérisée par des luttes politiques et sociales, un père et sa fille partagent une passion pour le cinéma.

AA: Francesca Comencini's Il tempo che ci vuole is an affectionate and engrossing coming-of-age saga of a young film-maker, whose father happens to be one of the giants of Italian cinema: Luigi Comencini. 

Although there are charming film references all along, most importantly from silent movies, such as Giulio Antamoro's Pinocchio (IT 1911), and G. W. Pabst's early talkie L'Atlantide (DE/FR 1932) with Brigitte Helm, Luigi Comencini's own films are not in the center, although there are important episodes of the little Francesca on the sets of her father's film productions.

In her father's magnificent library, Francesca reads a large format edition of Carlo Collodi's Pinocchio. Inspired by Collodi's mostro marino dad takes Francesca to see a touring display of a whale where she is at first too scared to enter the tent. At school a boy schoolmate is bullied, and dad intervenes in strong terms to stop it, to the shock of the entire school, and to the embarrassment of Francesca.

Francesca portrays herself in unflattering terms as a cumbersome child who is at the wrong place in the wrong time, even messing a film production on location where there is a race against time to catch the magic hour. But dad declares to everyone: "prima la vita". Life first. That is his answer to the Francois Truffaut questions in La Nuit américaine: "Are women magic?" "Is film more important than life?"

It gets much worse. Francesca becomes a teenager in the worst possible time, anni di piombo, the time of the terrorist movements of Brigate Rosse and the assassination of Aldo Moro. Dad is heart-broken to discover Francesca on the side of the terrorists. She also takes drugs and lies to dad about it. The confrontation turns violent in Paris. Luigi is getting weak with Parkinson's. 

There is a reconciliation when Francesca apologizes for lying about the drugs. Luigi gets to see his grandchild and learn about Francesca's debut film in the planning: "a film about my difficult years". Luigi declares that it is a film he does not need to see. "I never made an autobiographical film. I made films for the people - not about myself." He breaks into tears when Paisà is on television. It's too great, better than anything he ever made. But then hardly anybody has.

The film ends in the mode of magical realism: a melange of fantasy and reality, a summing up in a flight of fancy, complete with a beautiful montage of early cinema féeries. In the end credits we learn that all early cinema clips are from films that Luigi Comencini as a film archive pioneer preserved at the Cineteca Italiana (Milano).

...
In real life, Luigi Comencini had four daughters. Children were a key subject in his cinema from the beginning to the end.

...
AA: LUIGI COMENCINI - IN ELOKUVANTEKIJÄT (2012)

Luigi Comencini
*8.6.1916 Salò, †6.4.2007 Rooma.
Italialainen elokuvaohjaaja, tv-ohjaaja, käsikirjoittaja, arkkitehti, elokuvakriitikko, journalisti, Cineteca Italianan perustajia.

La novelletta (lk, dok, 1937), Bambini in città (lk, dok, 1946), Pikku lurjuksia (Proibito rubare, 1948), L'imperatore di Capri (1949), L'ospedale del delitto (lk, dok, 1950), Suljettujen verhojen takana (Persiane chiuse, 1951), Valkoista orjakauppaa Napolissa (La tratta delle bianche, 1952), Pikku Heidi (Heidi, CH 1952), La valigia dei sogni (1953), Leipää, rakkautta ja unelmia (Pane, amore e fantasia, 1953), Rakkauden huumaa, mustasukkaisuutta (Pane, amore e gelosia, 1954), La bella di Roma (1955), La finestra sul Luna Park (IT/FR 1957), Mariti in città (1957), Mogli pericolose (1958), Und das am Montagmorgen (DE 1959), Le sorprese dell'amore (1959), Sodan helvetti (Tutti a casa, IT/FR 1960), Pako helvettiin (A cavallo della tigre, 1961), Il commissario (1962), Buben tyttö (La ragazza di Bube, IT/FR 1963), jakso Fatebenefratelli elokuvassa Tre notti d'amore (1964), jakso Eritrea elokuvassa La mia signora (1964), jakso Il trattato di eugenetica elokuvassa Nuket (Le bambole, IT/FR 1965), Kurvikas valehtelijatar (La bugiarda, US/FR/ES/IT 1965), Toveri Camillo (Il compagno Don Camillo, IT/FR/DE 1965), Incompreso (IT/FR 1966), Italian Secret Service (IT/FR 1968), Casanova Venetsiassa (Infanzia, vocazione e prime esperienze di Giacomo Casanova, veneziano, 1969), Senza sapere niente di lei (1969), I bambini e noi 1–6 (tv-sarja, 1970), Le avventure di Pinocchio (tv-sarja ja elokuva, IT/FR/DE 1972), Korkeat panokset (Lo scopone scientifico, 1972), Delitto d'amore (1974), Reikä yöpaidassa (Mio Dio como sono caduta in basso!, 1974), La donna della domenica (IT/FR 1975), jaksoja elokuvaan Signore e signori, buonanotte! (FR/IT 1976), jakso L'equivoco elokuvaan Basta che non si sappia in giro!... (1976), jakso L'ascensore elokuvaan Quelle strane occasioni (1976), Il gatto (IT/FR 1977), Stop – mutka matkassa (L'ingorgo – una storia impossibile, IT/FR/DE/ES 1979), Eugenio (Voltati Eugenio, IT/FR 1980), Il matrimonio di Caterina (tv, IT 1982), Cercasi Gesù (IT/FR 1982), Cuore (tv, IT/FR 1984), La storia 1–3 (La storia 1–3, tv-sarja, IT/FR/DE/ES 1986), Un ragazzo di Calabria (IT/FR 1987), jakso tv-sarjaan Les Français vus par (FR 1988), La Bohème (FR/IT/GB 1988), Buon Natale... Buon anno (IT/FR 1989), Marcellino (ES/IT/FR 1991).

Commedia all'italianan mestareita.

Luigi Comencini syntyi insinööriperheeseen, vietti lapsuusvuosia Pariisissa, valmistui arkkitehdiksi Politecnico di Milanosta, nai ruhtinatar Giulia Grifeo di Partannan, syventyi elokuvan historiaan ystäviensä Alberto Lattuadan ja Marco Ferrerin kanssa, toimi elokuvakriitikkona ja kuului Milanon Cineteca Italianan perustajiin. C. tuli elokuva-alalle apulaisena ja lyhyiden dokumenttielokuvien ohjaajana ja palkittiin orpolapsia kuvaavasta elokuvasta Bambini in città.

C:sta tuli "vaaleanpunaisen neorealismin" perustajia suursuosion saaneilla komedioillaan Leipää, rakkautta ja unelmia ja Rakkauden huumaa, mustasukkaisuutta, joissa esiintyivät Gina Lollobrigida ja Vittorio De Sica. Niissä Italian köyhimpien vitaalisuus ja huumorintaju on talttumaton.

C. oli alusta pitäen mukana kehityksessä, joka johti commedia all'italianan kukoistukseen, ja hänen ohjattavikseen tulivat Italian suurimmat näyttelijät usein parhaissa rooleissaan: Claudia Cardinale, Vittorio Gassman, Sylva Koscina, Nino Manfredi, Silvana Mangano, Marcello Mastroianni, Alberto Sordi, Ugo Tognazzi, Totò. C. oli naiskauneuden ymmärtäjä, joka antoi upeille naistähdille haastavia rooleja.

Parhaan vireensä C. löysi "hienostuneessa ja syvällisessä" (Jean A. Gili) elokuvassa La finestra sur Luna Park. C:n suurin kausi oli 1960-luvun alussa. Neljässä luotauksessa italialaiseen yhteiskuntaan komedia ja tragedia iskivät yhtäläisellä voimalla. Sodan helvetti sävähdytti kuvauksella kesän 1943 tapahtumista. Aikalaiskuvaus Pako helvettiin sijoittui vankilaan. Elokuvassa Il commissario Sordi esitti poliisia, joka saa tutkiakseen tunnetun poliitikon murhan. Buben tyttö sijoittui vastarintaliikkeen aikaan, pääosassa Cardinale.

C. suolsi kevyttä viihdettä mutta paljasti ajoittain leijonankyntensä. Vuosina 1969–1980 hänen pääteoksiinsa kuuluivat Casanova Venetsiassa, Korkeat panokset, Delitto d'amore, Reikä yöpaidassa, Stop – mutka matkassa ja Eugenio. C. ohjasi myös kunnianhimoisia tv-sarjoja, joista Suomessa on nähty ainakin Elsa Moranten romaaniin perustuva La storia, pääosassa Cardinale.

Humoristi C:n näkemys synkistyi vuosien mittaan, ja hänestä tuli pessimistinen moralisti, joka pettyi ihmisen tilaan.

C. oli ensimmäisestä pitkästä elokuvastaan viimeiseen saakka lasten kuvaaja esimerkiksi elokuvissa Bambini in città, Pikku lurjuksia, Heidi, La finestra sur Luna Park, Incompreso, I bambini e noi, Eugenio, Le avventure di Pinocchio, Cuore, Un ragazzo di Calabria ja Marcellino. Lapset merkitsivät toivoa. 

Kirjoja: Luigi Comencini: Enfance, vocation, expériences d’un cinéaste. Nimes: Jacqueline Chambon, 2000. – Jean A. Gili: Luigi Comencini. Rooma: Gremese, 2003.

No comments: