![]() |
Athina Rachel Tsangari. Photo: Midnight Sun Film Festival. |
![]() |
Athina Rachel Tsangari presenting Harvest (2025). The Red Tent, Sodankylä, 12 June 2025. |
Moderated by Otto Kylmälä. In English. 60 min
The School, Midnight Sun Film Festival (MSFF), Sodankylä, 14 June 2025
MSFF RESUME OF THE ATHINA RACHEL TSANGARI MORNING DISCUSSION: 1) ENGLISH
"The first film that director Athina Rachel Tsangari remembers watching was a nature documentary by Jean Jacques Cousteau. Tsangari believes the film made a lasting impression on her, as she still loves nature documentaries and their calming male narration voices."
"She spent her childhood summers with friends at outdoor cinema screenings in her hometown, watching works including those by Pier Paolo Pasolini. Yet in her youth, she never dreamed of working in the film industry."
"“As a little girl and a young woman in Greece, it was science fiction to think that you could ever become a filmmaker, it was never in the cards for me”, Tsangari says."
"Tsangari studied literature, theatre studies, and philosophy at a Greek university. She says she organized protests and was part of a Marxist left-wing movement from the age of 15."
"Finding the atmosphere in Greece and its arts scene too limiting, she applied to study in the United States. While studying in New York and Austin, Texas, she discovered a new passion for filmmaking."
"“My thesis was about nomadic people, urban nomadism in New York, in a big city. — I had the camera literally being part of my body, I would literally not separate from it, I just couldn’t live without it.”"
"Tsangari says she also learned a great deal about producing films in the U.S. With almost no public funding available, producing indie films and organizing film festivals required creativity and frugality."
"When she couldn’t extend her residency permit in the U.S., she returned to Greece. She found work on the opening ceremony of the Athens Olympics, where Giorgos Lanthimos had been hired as the visual director. The two connected well and bonded over their backgrounds in experimental theatre. Tsangari went on to produce Lanthimos’s films Kinetta (2005) and Dogtooth (2009)."
"According to film theorists, Tsangari became part of a new postmodern movement called the “Greek Weird Wave.”"
"“For critics and historians it’s just a way of doing taxonomy of cinema, but at the same time flattening it. We never saw ourselves as any wave, there’s always a zeitgeist and mutual influence. Yorgos and I both came from theatre and dance, this understanding on physicalizing actions, working through rehearsals. Weird… it’s quite unfortunate, I’m not happy with that.”"
"Tsangari says she’s happy about the changes she’s seen in the Greek film industry. She notes that more and more producers are women and feels that, through her own production company, she has helped cultivate a new generation of female filmmakers."
"Tsangari strives to avoid dogmatism in her directing. Her approach is theatrical, with film scenes developed and rehearsed extensively in a collaborative working group."
"“It’s not just collaboration, the cast and crew really become one organism. We become this animal, a new animal.”" MSFF RESUME
Which film would you take to the desert island? Andrei Rublev
2) FINNISH:
"Ensimmäinen elokuva, jonka ohjaaja Athina Rachel Tsangari muistaa katsoneensa, oli Jean Jacques Cousteaun luontodokumentti. Tsangari arvelee elokuvan tehneen häneen lähtemättömän vaikutuksen, sillä hän rakastaa yhä luontodokumentteja ja niiden rauhoittavia miesjuontajaääniä."
"Hän vietti lapsuuden kesiä ystäviensä kanssa kotikaupunkinsa ulkoilmaelokuvanäytöksissä katsoen muun muassa Pier Paolo Pasolinin teoksia. Vielä nuoruudessaan hän ei haaveillut elokuva-alalla työskentelemisestä."
"“Tyttönä tai nuorena naisena Kreikassa olisi ollut aivan tieteisfiktiota ajatella, että itsestä voisi tulla elokuvaohjaaja”, Tsangari sanoo."
"Tsangari opiskeli kreikkalaisessa yliopistossa kirjallisuutta, teatteritiedettä ja filosofiaa. Hän kertoo järjestäneensä protesteja ja olleensa mukana marxilaisessa vasemmistoliikkeessä 15-vuotiaasta saakka. Tsangari koki Kreikan ja sen taidealan ilmapiirin rajoittavaksi, ja haki opiskelemaan Yhdysvaltoihin. Hän löysi New Yorkissa ja Texasin Austinissa opiskellessaan uuden intohimon elokuvien tekemistä kohtaan."
"“Kun tein lopputyötäni New Yorkissa, kamera oli kuin osa kehoani, en voinut irrottautua siitä hetkeksikään, en voinut elää ilman sitä.”"
"Tsangari kertoo oppineensa myös paljon tuottamisesta Yhdysvalloissa. Julkisen rahoituksen puuttuessa lähes täysin, täytyi indie-elokuvia tuottaessa ja elokuvafestivaaleja järjestäessä olla kekseliäs ja säästeliäs."
"Kun Tsangari ei saanut pidennettyä oleskelulupaansa Yhdysvalloissa, hän palasi Kreikkaan. Tsangari sai töitä Ateenan olympialaisten avajaisseremoniassa, jonka visuaaliseksi johtajaksi oli palkattu Giórgos Lánthimos. Työpari löysi yhteisen sävelen, ja heitä yhdisti muun muassa tausta kokeellisessa teatterissa. Tsangari tuotti Lánthimosin ohjaamat elokuvat Kinetta (2005) ja Dogtooth (2009)."
"Tsangarista tuli elokuvateoreetikkojen mukaan osa uutta postmodernia suuntausta, joka nimettiin ‘Kreikkalaiseksi oudoksi aalloksi’."
"“Elokuvakriitikoilla ja -historioitsijoilla on tapana tehdä taksonomiaa, mutta samalla latistaa elokuvia. Emme nähneet itseämme minkään aallon edustajana, vaikka läsnä oli tietynlainen zeitgeist ja otimme toisiltamme vaikutteita. Nimitys on valitettava, en pidä siitä.”"
"Tsangari kertoo olevansa iloinen muutoksesta, jonka hän on nähnyt Kreikan elokuva-alalla. Hän kertoo yhä useamman tuottajan olevan nainen, ja kokee osaltaan olleensa tuotantoyhtiönsä kautta kasvattamassa uutta naiselokuvatekijöiden sukupolvea."
"Tsangari haluaa välttää dogmaattisuutta ohjaustyössään. Hän kertoo metodinsa olevan teatterinomainen, ja elokuvan kohtauksia työstetään ja harjoitellaan pitkään kollektiivisena työryhmänä."
"“Kyse ei ole ainoastaan siitä että tekisimme yhteistyötä, vaan työryhmästä tulee todella yksi organismi, kuin kokonaan uusi eläin”, hän sanoo." MSFF
Minkä elokuvan ottaisit autiolle saarelle? Andrei Rublev.
TIMO MALMI: ATHINA RACHEL TSANGARI INTRODUCTION IN THE FESTIVAL CATALOGUE 1) FINNISH:
"Kun Athina Rachel Tsangari vieraili Sodankylässä 2011, kreikkalainen elokuva teki kansainvälistä läpimurtoaan. Alettiin puhua ”kreikkalaisesta uudesta aallosta”, ja Athina Rachel Tsangari oli yksi tämän vapautumisen puhurin airueista – vanhoja kaavoja kaatavien Attenbergin (2010) ohjaaja ja Yorgos Lanthimosin Dogtoothin (2009) apulaistuottaja."
"Tsangarilla on kreikkalaiseen elokuvaan ulkopuolista näkökulmaa: hän lähti kotimaastaan 19-vuotiaana Yhdysvaltoihin palatakseen takaisin vasta 12 vuotta myöhemmin. Hän opiskeli New Yorkin yliopistossa performanssitaidetta, mistä sanoo oppineensa paljon ihmisen käyttäytymisen, liikkumisen ja puhumisen tarkkailemisesta ja esittämisestä. Tsangari asui kahdeksan vuotta myös Texasin Austinissa, missä hän näytteli ”kreikkalaista serkkua” Richard Linklaterin opiskelija- ja sukupolvikuvauksessa Slacker (Sodankylässä 1995). Tsangarin esikoisohjaus, scifi-road-movie The Slow Business of Going (2000) sai pientä huomiota festivaaleilla, mutta hän sai odottaa kymmenen vuotta seuraavan pitkän elokuvan tekemistä ja kansainvälistä läpimurtoaan. Kreikan talouskriisin ensiaalloissa valmistuneessa Attenbergissa voidaan nähdä selvästi kansallisia ominaispiirteitä. Hilpeästi tanssahtelevat välinumerot viittaavat perinteisen kreikkalaisen kuoron käyttöön teatterissa. Tyttären ja isän suhteessa voidaan ohjaajan mukaan nähdä ”perhefasismin”, Kreikassa vielä vahvan suvun, vaikutuksesta vapautumista."
"Tsangarin sittemmin tekemät pitkät elokuvat kuvaavat toisenlaisia mutta ei yhtään vähemmän kieroja yhteisöjä. Chevalier (2015) on komedia kalastusmatkasta luksusjahdilla, jossa miehet alkavat pisteyttää toisiaan pimeässä alfauroskisassa. Harvest (2024) on Jim Cracen läpikehutun romaanin filmatisointi ja Tsangarin ensimmäinen englanninkielinen elokuva." Timo Malmi
2) ENGLISH:
"The last time Athina Rachel Tsangari visited the Midnight Sun Film Festival, in 2011, Greek cinema was making its international breakthrough. Tsangari, the director of the iconoclastic Attenberg and the assistant producer of Dogtooth, was mentioned as one of the harbingers of this new liberation."
"Tsangari has an outsider’s perspective to Greek cinema: she left her native country for United States when 19, and did not return until 12 years later. She studied performance art at the University of New York, an experience she says taught her a great deal about observing and performing human behaviour, movement and speech. Tsangari also lived for eight years in Austin, Texas, and appeared as the “Greek cousin” in Richard Linklater’s student and generation film Slacker (Midnight Sun Film Festival 1995). Tsangari’s debut feature film as a director, the “sci-fi road movie” The Slow Business of Going (2000) did not go entirely unnoticed on the festival circuit, but she nevertheless had to wait ten years for the opportunity to make another film – which became her international breakthrough. Attenberg (2010), completed when the financial crisis hit Greece, features some elements that can clearly be considered national idiosyncrasies. The cheerful dance numbers between episodes appear as commentary on the use of the choir in classic Greek theatre, while the relationship between the daughter and the father shows emancipation from “family fascism”, noting the strong role that family still has in Greece."
"Since her last visit Tsangari has depicted equally twisted communities of different types in her feature films. Chevalier (2015) is a comedy set on a luxury yacht where six men start to measure their alpha maleness by giving each other points. Tsangari’s latest film Harvest (2024), an adaption of a Jim Crace novel, is set in a rural community some time before industrial revolution." Timo Malmi
ATHINA RACHEL TSANGARI FILMOGRAPHY:
AS DIRECTOR
Fit (lyhyt/short, 1994), The Slow Business of Going (2000), 2 (valkokangasta varten kuvattu tanssiteatteriesitys /dance-theater performance for the screen, 2007), Instant Instants (episodi/episode ”Marina No. 5”, 2009), Attenberg (2010), The Capsule (lyhyt/short, 2012), 24 Frames Per Century (lyhyt/short, 2013), Venice 70: Future Reloaded (elokuvan osa / segment, 2013), The Benaki Museum (lyhyt/short, 2013), Borgia (tv-sarja/TV series, 2014), Chevalier (2015), Seven Seas (lyhyt/short, 2016), After Before (lyhyt/ short, 2016), 30/30 Vision: 3 Decades of Strand Releasing (elokuvan osa / segment, 2019), Trigonometry (tv-sarja/TV series, 2020), Upload (tv-sarja/ TV-series, 2022), Harvest (2024)
AS PRODUCER
Fit (lyhyt/short, 1994), The Slow Business of Going (2000), Pleasureland (lyhyt/ short, 2001), Kinetta (2005), Palestine Blues (videodokumentti/video documentary, 2006), Kynodontas/Dogtooth (2009), Lovers of Hate (2010), Attenberg (2010), Alps (2011), The Capsule (lyhyt/short, 2012), Pearblossom Hwy (2012), Before Midnight (yhteistuottaja/co-producer 2013), 24 Frames Per Century (lyhyt/short, 2013), Lustlands (lyhyt/short, 2013), Lake Los Angeles (vastaava tuottaja / executive producer, 2014), Petting Zoo (yhteistuottaja/co-producer 2015), Chevalier (2015), Sandy Beach (lyhyt/short, 2016), After Before (lyhyt/short, 2016), The Invisible Hands (vastaava tuottaja / executive producer 2017), Preparation (lyhyt/short, 2017), End of Life (2018), Gomenaki (lyhyt/short, vastaava tuottaja / executive producer, 2018), Fireflies (yhteistuottaja/co-producer, 2018), Digger (2020), Trigonometry (tv-sarja/tv series, vastaava tuottaja / executive producer, 2020), Ladies in Waiting (2023), Harvest (2024), MACDO (2024)
AS SCREENWRITER
Fit (lyhyt/short, 1994), The Slow Business of Going (tarina/story, 2000), Attenberg (2010), The Capsule (lyhyt/short, 2012), The Benaki Museum (lyhyt/short, 2013), Chevalier (2015), Harvest (2024)
AS EDITOR
Fit (lyhyt/short, 1994), The Slow Business of Going (2000), Palestine Blues (videodokumentti/ video documentary, 2006)
AS CINEMATOGRAPHER
Fit (lyhyt/short, 1994), Independent Lens (tv-sarja, dokumentti / TV series, documentary) (kameraoperaattori /camera operator, 1 jakso/ 1 episode: ”Los Trabajadores/The Workers”, 2003), Palestine Blues (videodokumentti/video documentary, 2006), A People in the Shadows (dokumentti /documentary, 2008), After Before (lyhyt/short, 2016)
AS SOUND RECORDIST
Clean, Shaven (1993), The Significant Other (lyhyt/short, 1994), Palestine Blues (videodokumentti /video documentary, 2006), After Before (short, 2016)
No comments:
Post a Comment