Thursday, September 01, 2005

Why We Fight 3: Divide and Conquer


Frank Capra, Anatole Litvak: Why We Fight 3: Divide and Conquer (US 1943).

Söndra och härska.
    US 1943. PC: 834th Signal Service Photographic Detachment, Special Services Division, U.S. Army. No personal credit titles in the film. [In charge of production: Frank Capra, with a mighty staff of film professionals]. 57 min
    A fine 35 mm Imperial War Museum print. 
    Viewed at Finnish Film Archive, Orion (Frank Capra Retrospective), Helsinki, 31 Aug 2005. 

In direct continuation to Why We Fight 2, this focuses on the reaction of Poland's Western allies: England's declaration of war (with Canada, Australia, New Zealand, South Africa etc.), and the Nazis' strategy of divide and conquer. 

To reach better England, they target Norway, occupying Denmark on the way. The tactics of "Trojan horse" merchant ships is depicted. Images of winter war in Norway. 

France is the main subject of this film. There was Marshal Foch of WWI: "J'attaque!". There is André Maginot of WWII: I defend. The Maginot Line is magnificent, and the German strategy is not to go near it. The Kellogg-Briand pact. The disillusioned nation, six million lost in WWI, the flower of a generation, the spirit of the phony war. 

Hitler's strategy is portrayed as an illuminative animation. How they take Holland, bomb Rotterdam, how Belgium is taken, the genius of the German engineers in bombing and building bridges for tanks. Little villages destroyed to create crowds of refugees to stop the light armies. 

While the Allies flank the main thrust is in the Ardennes, the mightiest army ever. Tremendous concentration of firepower. Brilliant animation helps understand the genius of the German attack.

Dunkirk: one of the greatest disasters of military history. Memorable epic footage. 

Hitler and the statue of Foch, French leaders forced to sign treaty with Hitler in Foch's coach. Two million French hostages taken to concentration camps. Hitler on the Champs-Elysées. La Marseillaise: soul born again. Rhetorically excellent war propaganda.

...
PROGRAM NOTE
SUOMEN ELOKUVA-ARKISTO
FINLANDS FILMARKIV

Why We Fight: Divide and Conquer
Divide and Conquer / Why We Fight 3: Divide and Conquer / Söndra och härska
 
USA 1943. Tuotanto: 834th Signal Service Photographic Detachment, Special Services Division, U.S. Army. Elokuvassa ei ole tekijätietoja. Komentaja: Frank Capra. IMDB: Ohjaus: Frank Capra, Anatole Litvak. Käsikirjoitus: Julius J. Epstein, Philip G. Epstein. Musiikki: Dimitri Tiomkin, William Lava. Wagner: Der Ring des Nibelungen. Leikkaus: William Hornbeck. Elokuvassa esiintyviä: kenraali Bergeret, tri Karl Brandt, Winston Churchill, Walter Darré, Charles de Gaulle, Otto Dietrich, John Dillinger, Ferdinand Foch, Hans Frank, Henri Giraud, Josef Goebbels, Rudolf Hess, Walter Hewel, Konstantin Hierl, Adolf Hitler, Charles Huntzinger, Alfred Jodl, Pierre Laval, amiraali Le Luc, Robert Lozek, Viktor Lutze, tri Theodor Morell, Léon Noël, Philippe Pétain, Fritz Reinhardt, Joachim von Ribbentrop, F. D. Roosevelt, Alfred Rosenberg, Julius Streicher, Fritz Todt, Adolf Wagner, Maxime Weygand, H. G. Winkelmann. Selostajat: Walter Huston, Anthony Veiller. 58 min
    Näyttää miten natsit valloittivat Euroopan hajota ja hallitse -menetelmällä.
 
Why We Fight: The Battle of Britain
The Battle of Britain / Why We Fight 4: The Battle of Britain
 
USA 1943. Tuotanto: 834th Signal Service Photographic Detachment, Special Services Division, U.S. Army. Elokuvassa ei ole tekijätietoja. Komentaja: Frank Capra. IMDB: Ohjaus: Frank Capra, Anthony Veiller. Käsikirjoitus: Julius J. Epstein, Philip G. Epstein. Musiikki: Howard Jackson, William Lava, Max Steiner, Dimitri Tiomkin. Leikkaus: William Hornbeck. Elokuvassa esiintyviä: Douglas Bader, Arno Breker, Winston Churchill, kuningatar Elizabeth, Hermann Göring, Adolf Hitler, Alfred Jodl, Wilhelm Keitel, Erich Raeder, Erwin Rommel, Albert Speer, kuningas Yrjö VI. Selostajat: Walter Huston, Anthony Veiller. 54 min
    Seuraa saarivaltakunnan taistelua ilmojen herruudesta ylivoimaista vihollista vastaan.
 
Vaikka Frank Capran armeijalle toisessa maailmansodassa tuottamat elokuvat toivat hänelle suurta kunniaa, hänen oma nimensä ei koskaan esiintynyt niissä valkokankaalla. Capraa liikutti syvästi, kun Winston Churchill kiitti häntä yksityisesti Why We Fight -elokuvista. Julkisesti Churchill onnitteli niistä Yhdysvaltain armeijan toimintaa kenraali Marshallin johdolla.

Capran ystävät olivat tunteneet hänet miehenä, joka ei pitänyt kynttiläänsä vakan alla, ja heihin teki vaikutuksen se vaatimattomuus, jolla hän hyväksyi sodanaikaisen anonyymisyytensä. Hän alisti egonsa korkeamman velvoitteen palvelukseen. "Capra oli joukkuepelaaja", muisteli prikaatinkenraali Frank McCarthy. "Hän ei toiminut lainkaan omaan pussiinsa". Capra oli pettynyt siitä, että hän joutui jäämään Hollywoodiin eikä päässyt johtamaan omaa taistelukuvausyksikköä John Fordin tapaan, mutta hän kätki pettymyksensä ja sopeutui sotilaskuriin. Hänen esimiehensä, eversti Edward Lyman Munson, Jr., sanoi pitävänsä Capraa "yhtenä kaikin puolin pätevimmistä upseereista, joita olen tavannut. Häneltä onnistuisi mikä tahansa armeijan toimeksianto".

Vapautettuna itsenäisesti ajattelemisen taakasta Capra suoritti loistavasti tehtävänsä virallisen linjan toimeenpanijana ja muuttui amerikkalaisen propagandakoneiston rattaaksi. Kenraali Osborn kirjoitti: "kiistattoman teknisen neroutensa ohella Caprassa herättää huomiota päämäärän vilpittömyys ja luonteen lojaali mutkattomuus. Niiden turvin hän on saanut apua lukemattomilta ihmisiltä hallituksessa, armeijassa ja Hollywoodissa. Hänen energiansa ja uskonsa tehtäväänsä on järkkymätöntä, ja hän on uurastanut uskomattoman pitkiä päiviä saadakseen tulosta". Kenraali Marshall lisäsi, että Capra oli tehnyt "erinomaista työtä ilman itsetehostusta ja tavanomaisia primadonnaongelmia".

"Sota muutti Capraa huomattavasti, hänen luonnettaan paljastavalla tavalla", sanoo Paul Horgan, Pulitzer-palkinnon voittanut historiantutkija ja elämäkerturi, joka työskenteli hänen yksikössään. "Hänen hymyilevä egonsa, joka erotti häntä siinä määrin muista ihmisistä, kuin Caruso, oli osa hänen suurta voimaansa. Suurella viehätysvoimallaan hän kohosi kaikissa vaiheissa taistelun yläpuolelle. Hänen egonsa ei haitannut hänen työtään sodan aikana. Kukaan ei työskennellyt isänmaallisemmin eikä heittäytynyt työhönsä kokonaisemmin kuin Capra. Kukaan ei koskaan ehdottanut hänelle taiteellisia tai teknisiä muutoksia, mutta hän sai selkeän sanomaa tai poliittista linjaa koskevan toimintaohjeen, ja hän hyväksyi sen."

"En koskaan nähnyt hänen menettävän malttiaan", sanoi Theodor S. Geisel (tri Seuss), joka myös työskenteli Capran yksikössä. "Sen on täytynyt maksaa hänelle henkisesti hyvin paljon". Vanhoilla päivillään Capra tunnustikin, että sota "poltti minut henkisesti loppuun... menetin sodassa paljon itsestäni".

– Joseph McBriden mukaan (Frank Capra, 1992) AA 31.8.2005

No comments: