Thursday, January 11, 2018

Christopher Strong


Christopher Strong (1933) directed by Dorothy Arzner, starring Katharine Hepburn.


Suuren miehen rakastajatar / En stor mans älskarinna.
    US © 1933 RKO Radio Pictures Incorporation. P: David O. Selznick. D: Dorothy Arzner. SC: Zoë Akins – based on the novel (1932) by Gilbert Frankau. DP: Bert Glennon. AD: Charles M. Kirk, Van Nest Polglase. SFX: Slavko Vorkapich, Vernon L. Walker. Makeup: Mel Berns. Cost: Howard Greer, Walter Plunkett. M: Max Steiner. S: Hogh McDowell, Jr., John Aalberg, Murray Spivack. ED: Arthur Roberts.
    C: Katherine Hepburn (Lady Cynthia Darrington), Colin Clive (Sir Christopher Strong), Billie Burke (Lady Elaine Strong), Helen Chandler (daughter Monica Strong), Ralph Forbes (Harry Rawlinson), Jack LaRue (Carlo), Desmond Roberts (Bryce Mercer).
    Helsinki premiere: 3.3.1935 Empire, Tähti, imported by: Bio-Kuva Oy – telecast: 20.1.2002, 16.6.2006 YLE TV1 – film control: 18833 – K16 – 2150 m / 79 min
    A Library of Congress print viewed at Cinema Orion, Helsinki (Dorothy Arzner), 11 Jan 2018

Christopher Strong the movie is a battleground where feminine will meets Hollywood conformism. Although the plot is conventional, the sympathy of the movie is on the repressed female energy. Dorothy Arzner was the only female director with a career in 1930s Hollywood.

Although the title of the novel and the film is Christopher Strong, this is a film about Lady Cynthia Darrington, an aviatrix who falls in love with a married gentleman in England. I feel that Christopher Strong is a token man, and the power current of forbidden love is about something else.

Katharine Hepburn, whose first director was George Cukor (in Bill of Divorcement), is seen here in her second film role. She is already extraordinary. Her role is all about transcendence: literally as a round-the-world flier, and symbolically. Perhaps she is in her element: she creates her own element. She is beyond conformism.

The costumes are outstanding, and especially Katharine Hepburn in her dazzling evening wear is like a fairy-tale princess, a dragonfly, a Queen of Mars. Hepburn is convincing also in a worker's overalls, in motorbike wear, and of course in a pilot's clothes.

It's a man's world. Arzner directs the performances of the long-suffering wife (Billie Burke) and the daughter who has a change of heart (Helen Chandler) with empathy.

It is a tragedy. A life force like this cannot thrive in conventional circumstances. The film is a variation on the Icarus myth.

In the finale Cynthia Darrington's gravestone is unveiled. It is a sculpture of a winged challenger of destiny. I was reminded of Carl Milles's sculptures of Icarus and Ganymedes and other flying and gravity-defying motifs. On our way back home in a tram we met Ruben Stiller and started to discuss Vingarne [Wings] by Mauritz Stiller, the brother of Ruben's grandfather. Vingarne, the first feature film about gay love, got its name from a Carl Milles sculpture.

Carl Milles: Vingarna [Wings] (1910) på Strömkajen, vid Nationalmuseum, i Stockholm. Ganymedes is abducted by an eagle sent by Zeus. Photo: Holger Ellgaard (2010), Wikipedia.

BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY JARI SEDERGREN:
BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY JARI SEDERGREN:

Christopher Strong on Dorothy Arznerin ohjaama, vuonna 1933 markkinoille tullut romanttinen melodraama, jossa on yllättävä toiminnallinen puolensa. Toiminnan keskiössä on Arznerille tyypillisesti nainen, tällä kertaa maailmantähteyteen yltänyt Katherine Hepburn rämäpäisenä lentäjänä, Lady Cynthia Darringtonin roolissa. Miespääosan aatelismiestä Christopher Strongia näyttelee Colin Clive, joka oli tullut katsojille tutuksi aivan toisenlaisista yhteyksistä, hän nimittäin näytteli tohtori Frankensteinia James Whalen tunnetuissa kauhuklassikoissa – tämä katsojien odotuksiin rakentuva piirre on huomioitu avausjaksossa, vaikka elokuvan luonne osoittautuukin sittemmin aivan toisenlaiseksi.

Vaikka miespäähenkilön nimi viittaa vahvuuteen, ja todellinen voima löytyy naisen hahmosta, jonka rooli vain kasvaa elokuvan edetessä. Cynthia Darrington toki esitetään aluksi kokemattomana ja jopa neitseellisenä, mutta viaton hän ei totta vie ole, kuten lentäjän univormun pitäminen yleisölle konkreettisesti osoittaa ja asiaa vahvistaa naisen elekieli: tämä nainen on kaikin tavoin riippumaton. Eroista huolimatta yhtälöstä, siis naimattomasta naisesta ja aviossa olevasta miehestä, syntyy romanttinen pari, joka pysyttelee elokuvan keskeisenä juoniaineksena rakkauskohtauksesta toiseen.
Kovin paljon toimintaa elokuvaan ei mahdu, puhetta sitäkin enemmän; se kertoo myös äänielokuvan voimasta siirtymän alkuvuosina: rakkausjuonen piirteisiin saattoi kyllä vaikuttaa myös amerikkalaisen elokuvasensuurin voimakas vaikutus Hollywood-elokuviin 1930-luvun alusta lähtien.

Kuitenkin monille ohjaajille, Arzner mukaan lukien, sensuurikoodi toimi myös inspiraation lähteenä: monet vihjailut, eleet ja periaatteessa tukahduttavien sensuurimääräysten elokuvalliset kiertokeinot rikastuttivat elokuvailmaisua ja myös elokuvien vastaanottoa silloin, kun ihmiset oppivat lukemaan elokuvia rivien välistä. Elokuvan tekoaikana Yhdysvalloissa tämä ilmeisesti osattiin vain New Yor-kissa, missä Christopher Strong menestyi elokuvana, muualla maassa tuottaja Selznickin tavoitteet eivät täyttyneet, vaikka elokuva nähtiinkin Suomessakin vajaat pari vuotta ensi-illan jälkeen.

– Jari Sedergren 2017

No comments: