Friday, March 09, 2018

Tampere Film Festival: National Competition 9


Ulla Heikkilä: #sovitus / #barewithme.

Eng/Fin | 88 min
In the presence of Anna Brotkin, Marja Helander, Erika Weiste, and Perttu Saksa.
Tampere Film Festival (TFF), National Competition 9, Plevna 2, Friday 9 March 2018

#SOVITUS
#BAREWITHME
Ulla Heikkilä | Finland 2017 | Fiction | 10 min
SC: Anna Brotkin.
C: Ella Lahdenmäki, Karoliina Niskanen, Sonja Kuittinen, Niina Koponen
    TFF: "#barewithme is a comedy about female empowerment and friendships that stay with you forever. MADDE, 30, is out shopping with her best friends AURA and JULIA, when she suddenly sees a dark figure from the past: her ex-bff ELSI. Traumatized and panicked, Madde tries to hide. However, her friends won’t let her, and she is forced to make peace with her past. It’s Elsi’s turn to listen."
    "#sovitus on komedia naisten voimaantumisesta ja ystävyydestä, joka säilyy läpi elämän. 30-vuotias Madde on ostoksilla parhaiden ystäviensä Auran ja Julian kanssa, kun hän yhtäkkiä näkee tumman hahmon menneisyydestään: entisen parhaan ystävänsä Elsin. Traumatisoituneena ja paniikissa Madde yrittää piiloutua. Hänen ystävänsä kuitenkin estävät sen, ja Madden on pakko kohdata menneisyytensä. On Elsin vuoro kuunnella."

AA: A humoristic account of a belated coming to terms with an ex "best friend forever" who abandoned the protagonist (now 30-something) and left an eternal trauma. There was even a bff tattoo with two cherries which only Madde managed to acquire. Witty dialogue and a good sense of comic timing in the direction and the performances. The soundtrack selections include: Death Team: "Fucking Bitches in the Hood".

Jouni West: Guolli.

GUOLLI
FISH
KALA
Jouni West | Finland 2017 | Animation | 5 min
    TFF: "Brothers are fishing for the first grayling of their lives at Deatnu-river. Little brother is puzzled what to do with the fish and tries to kill the fish by imitating his father."
    "Veljekset kalastavat elämänsä ensimmäistä harjusta Tenojoesta. Pikkuveli ei tiedä, mitä kalan kanssa pitäisi tehdä, ja yrittää tappaa sen matkimalla isäänsä."

AA: Animation performed in a reduced, stylized way, bringing to mind associations of croquis drawings, Japanese watercolours, and cave paintings. An associative vision of learning to catch fish and protecting the catch from hungry seagulls.

Marja Helander: Eatnanvulos lottit – maan sisällä linnut.

EATNANVULOŠ LOTTIT – MAAN SISÄLLÄ LINNUT
BIRDS IN THE EARTH
MAAN SISÄLLÄ LINNUT
Marja Helander | Finland, Norway 2018 | Experimental, fiction | 11 min
    TFF: "Sami dance students Birit and Katja Haarla dance through the villages and lost woods of Sápmi all the way to where the important decisions are made. The polarity of Nature and the Western way of life is filtered through sharp humour."
    "Saamelaiset tanssinopiskelijat Birit ja Katja Haarla tanssivat halki Saamenmaan kylien ja menetettyjen metsien aina sinne, missä suuret päätökset tehdään. Luonnon ja länsimaisen elämäntavan vastakohtaisuus suodattuu kirpeän huumorin läpi."

AA: A shaman dance to protect the indigenous Sami people. Marja Helander told us that the genesis of the film was the dance of the dying swan on the steps of the Finnish House of Parliament. The film was a year in the making, and it is a statement on the Teno agreement fatal for the Sami people. Two Sami students of the Finnish Ballet School dance, alternating Sami gear and classic ballet wear in the snow and in the sun, from the marshes of Lapland to the concrete jungle of Helsinki.

Jonna Kina: Arr. for a Scene.

ARR. FOR A SCENE
Jonna Kina | Finland, France 2017 | Experimental, Documentary | 6 min
    TFF: "Arr. for a Scene is a documentary of two foley artists while they are producing sounds for one of the most famous film scene in the film history (the shower scene from Alfred Hitchcock’s Psycho, 1960). This performance is documented on 35 mm film. The original film scene will remain invisible while the viewer sees only the foley artists creating sound effects for the scene, such as footsteps, shower and door closing. During the performance, the foley artists are looking straight at the camera. The film inverts the position of the screen and the gaze of the viewer. The viewer becomes part of the scene. The film examines the way sounds are constructed for the use of cinema and what happens when the structures of a film are dismantled into parts."
    "Kohtauksen järjestelyt on dokumentti kahdesta äänitaiteilijasta, jotka tuottavat ääniä yhteen kuuluisimmista elokuvakatkelmista – suihkukohtaukseen Alfred Hitchcockin Psykossa (1960). Toiminta on tallennettu 35-milliselle filmille. Alkuperäinen kohtaus pysyy piilossa, ja katsoja näkee vain äänitaiteilijat luomassa kohtauksen äänitehosteita, kuten askelia, suihkun kohinaa ja sulkeutuvan oven. Esityksen aikana taiteilijat katsovat suoraan kameraan. Elokuva kääntää valkokankaan ja katsojan katseen nurinperin, ja katsojasta tulee osa kohtausta. Dokumentti tarkastelee sitä, miten elokuvan tarpeisiin luodaan ääniä ja mitä tapahtuu, kun elokuva puretaan osiinsa."

AA: The action consists solely of an American shot of two foley masters (see image above) whom we soon enough realize are performing the foley in real time for the shower scene of Psycho. A fascinating perspective on one of the most famous sequences in film history.

Reetta Neittaanmäki, Erika Weiste: Muistikuvia / Reminiscences.

MUISTIKUVIA
REMINISCENCES
Reetta Neittaanmäki, Erika Weiste | Finland 2017 | Animation, Documentary | 13 min
    TFF: "The animation documentary examines memory processes via the recollections of four interviewees. What are the memories that linger and what kinds of memories are revived, when a person is requested to tell their life story freely, without being directed towards any subjects or themes?"
    "Animaatiodokumentti tarkastelee muistiprosesseja neljän haastateltavan muistojen avulla. Mitkä muistot jäävät mieleen ja mitkä heräävät henkiin, kun henkilöä pyydetään kertomaan omin sanoin elämäntarinansa, ilman että kukaan johdattelee häntä kohti jotain tiettyä aihetta tai teemaa?"

AA: This film started as a memory project in a rest home with four residents with memory illnesses. Concrete objects bring memories back to life. Old books, herbaria, braids, et cetera are examined via object animation and mixed animation methods. Life stories emerge including a lifetime of work as a restaurant waiter. We are made to empathize with ways and circumstances of life that now seem alien to us.

Juho Kuosmanen: Salaviinanpolttajat / The Moonshiners (2017). Juha Hurme and Jaana Paananen.

SALAVIINANPOLTTAJAT
THE MOONSHINERS
Juho Kuosmanen | Finland 2017 | Fiction | 15 min
M: Ykspihlajan Kino-Orkesteri.
C: Jaana Paananen, Juha Hurme, Tomi Alatalo, Jarkko Lahti, Aku-Petteri Pahkamäki.
    TFF: "A remake of the first Finnish film ever, in which siblings inherit all the essentials for a good life: moonshine equipment and a pig."
    "Kuvitelma Suomen ensimmäisestä fiktioelokuvasta. Elokuvassa kaksipontikankeittäjää saavat isältään perinnöksi hyvän elämän eväät: pontikkakärryt ja sian."

AA: Based on the synopsis of the first Finnish fiction film, Salaviinanpolttajat / The Moonshiners (1907, lost), Juho Kuosmanen has made a film in his own style, an affable farce with a lively score by Ykspihlajan Kino-Orkesteri. The film is fun to watch in its own right.
    Several The Moonshiners adaptations have been over the decades in the context of anniversaries of Finnish fiction film history.
    I hope there will be others, and one of them could be for a change an attempt to do it the way they did it at the time. We have a lot of material to work upon. We know the original artists, and it is easy to picture how it could have looked.
    Pathé Frères was the big company back then, and Pathé had a block booking agreement in Finland. We saw their productions in extenso virtually in real time. We could have a look at the most popular contemporary comedy series from Max Linder to André Deed and see how they did it. We could check the work of Teuvo Puro, Frans Engström, Oscar Lindelöf, and Karl Fager in the theatre and at the cinema. This was the period of early cinema with long shots, long takes, and deep focus. No close-ups, no camera movement, and minimal montage. Prints were struck from the negative and would have looked brilliant since Frans Engström and Oscar Lindelöf were the cinematographers. We know their contemporary non-fiction films, and they look great. The performances may have been exaggerated but they may also have been in eloquent theatrical pantomime in regular farce style. There is a sense of fun in the original accounts of the film. That should be conveyed as Juho Kuosmanen does.

Perttu Saksa: Eläimen kuva / Animal Image.

ELÄIMEN KUVA
ANIMAL IMAGE
Perttu Saksa | Finland 2018 | Experimental, Documentary | 30 minInspired by the b&w nature photographs by Heikki Willamo.
M: improvised by Verneri Pohjola (trumpet) and Mika Kallio (drums)
    TFF: "Animal Image is a poetic documentary about the infinite relationship between man and animal. In the film, animals are portrayed independent from man made narratives, exposed to life and the presence of time without anthropomorphic view."
    "Eläimen kuva on poeettinen dokumentti ihmisen ja eläimen välisestä rajattomasta yhteydestä. Elokuvassa eläimiä ei käsitellä ihmisen muokkaamien kertomusten kautta eikä niiden elämää ja olevaisuutta ajassa tarkastella ihmisen näkökulmasta."

AA: The debut film of photographer Perttu Saksa, inspired by the books and photographs by Heikki Willamo. Impressive shots of seagulls flying against the wind, a family of foxes, a bear emerging silently like a ghost from the forest, a wolverine, and owls. The film grows into an essay on our relationship with nature. We examine ancient rock paintings, meditate them as a way to communicate with the spirits. They are two-way mirrors to the beyond and to ourselves. Perttu Saksa conveys a powerful and original nature experience.

BEYOND THE JUMP BREAK: PRESS INFO ON #SOVITUS AND ELÄIMEN KUVA:
BEYOND THE JUMP BREAK: PRESS INFO ON #SOVITUS AND ELÄIMEN KUVA:

#sovitus
Lyhyt fiktio

#sovitus on komedia voimaantuneista naisista ja ikuisen jäljen jättävistä ystävyyksistä.

Kolmekymppinen MADDE hengailee kaupungilla parhaiden ystäviensä AURAN ja JULIAN kanssa, kun kaiken keskeyttää tumma hahmo menneisyydestä: entinen bestis ELSI. Madden traumat nousevat pintaan ja hän yrittää piiloutua, mutta Julia ja Aura pakottavat hänet esiin. Madden on viimein pakko tehdä sovitus menneisyytensä kanssa. Nyt on Elsin vuoro kuunnella.

#sovituksen päärooleissa nähdään Ella Lahdenmäki, Karoliina Niskanen, Sonja Kuittinen ja Niina Koponen.

Ohjaaja: Ulla Heikkilä
Käsikirjoittaja: Anna Brotkin
Kuvaaja: Pietari Peltola
Äänisuunnittelija: Arttu Hokkanen
Pukusuunnittelija: Roosa Marttiini
Tuottaja: Marja Pihlaja
Vastaava tuottaja: Elina Pohjola

Tuotantotuki:
Yle / Sari Volanen
Suomen elokuvasäätiö / Pekka Uotila

ELÄIMEN KUVA: DOCPOINT INFO

”Eläin vain on”, sanoo luontovalokuvaaja ja kirjailija Heikki Willamo häikäisevien mustavalkokuvien vaihtuessa metsän karhusta meren yllä liitävään lokkiin. Eläinten kuvat vangitsevat sellaisinaan, vailla tarvetta kysyä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Valokuvataitelijana tunnetun Perttu Saksan ohjaama ja kuvaama Eläimen kuva lainaa muotonsa ja kielensä eläimen oletetusta olemisesta: on vain tässä ja nyt.

Sekä Saksa että Willamo ovat taiteessaan kiinnostuneita ihmisen ja muiden eläinten suhteesta ja ihmisen suhteesta omaan eläimyyteensä. Eläimen kuvassa pohditaankin myös ihmistä ja erityisesti suhtautumistamme maisemiin. Mitä ne nykyihmiselle tarkoittavat? Ne eivät enää merkitse karttaa; ne eivät merkitse lumeen painautuneita jälkiä, joita seurata tai joita välttää.

Maiseman ja luonnon poetiikkaan johdattaa Willamon tekstin lisäksi trumpetisti Verneri Pohjolan ja rumpali Mika Kallion improvisoima musiikki. Improvisointi on esityksen luomista esityshetkellä – reagoimista juuri tähän, juuri nyt. Eläimen kuva muodostaa sarjan hetkiä, joissa ihminenkin voi vain olla.
Henna Raatikainen

Kieli: suomi

Tekstitys: englanti

    Ohjaaja: Perttu Saksa
    Valmistusmaa: Suomi
    Vuosi: 2017
    Kesto: 29 min
    Ikäraja: K7
    Esitysformaatti: DCP
    Tuotanto: Timo Vierimaa, Sami Jahnukainen / Mouka Filmi Oy

No comments: