Sunday, May 19, 2024

The Making of a Japanese / Shogakko - sore wa chisana shakai


Ema Ryan Yamazaki: 小学校~それは小さな社会~ / Shogakko - sore wa chisana shakai / The Making of a Japanese (JP 2023).

小学校~それは小さな社会~/ Kouluvuosi Japanissa.
    JP/FI/US/FR © 2023 Cineric Creative / Pystymetsä Oy / Print du Jour. - PC (JP/US): Eric Nyari, Cineric Creative (Eric Nyari). - Cineric Creative and NHK present. - PC (FI): Pystymetsä Oy (Outi Rousu). - PC (FR): Print du Jour / Les Films du Balibari (Luc Martin-Gousset). - With the participation of Yle and France Télévisions.
    D+SC: Ema Ryan Yamazaki. Cin: Academy - colour. Colorist: Fumiro Sato. M: Päivi Takala, musicians: Päivi Takala and Pekka Nylund. S and mixing: Miikka Huttunen. ED: Ema Ryan Yamazaki.
    Ludwig van Beethoven: "An die Freude" / "Ode to Joy" / " 歓喜の歌 " from: 9. Sinfonie in d-Moll op. 125 (1824).
    Non-fiction.
    Loc: Tokyo 2021-2022.
    Language: Japanese.
    80 min
    World sales by Autlook.
    Festival premiere: 24 Oct 2023 Tokyo International Film Festival - distributed by Cineric Creative.
    13 March 2024 Thessaloniki Documentary Festival.
    Finnish premiere: 5 April 2024 - released by Pirkanmaan Elokuvakeskus.
    Viewed with Finnish subtitles only by Maikiko Lommi at Finnkino Kinopalatsi 3, Helsinki, Sunday 19 May 2024

Literal translation of the Finnish title Kouluvuosi Japanissa: [A School Year in Japan].
Motto: "Rakastavaa kurinpitoa" [Tender Discipline].
Motto: "Dokumenttielokuva haastaa suomalaisen peruskoulun" [A documentary film challenges the Finnish primary school] {elementary school, grade school, 小学校}.

Cineric Creative: " Located in one of Tokyo’s sprawling suburbs, Tsukado is one of the largest public elementary schools in Japan with nearly 1,000 students. In the nation’s unique educational system, children are tasked to run their own school in order to teach communal values and how to play one’s role in the group. Intimately capturing one school year from the perspective of 1st and 6th graders, The Making of a Japanese has the magic of childhood with precious moments of joy, tears, and discovery — as they learn the traits necessary to become part of Japanese society. "

Thessaloniki Documentary Festival: " Which are the distinct attributes sculpting the Japanese identity? What makes you Japanese? In order to figure out the answers, the British Japanese filmmaker closely follows 1st and 6th graders for one year at a public elementary school in Tokyo, as well as their teachers, unveiling how teachers and students interact and shape one another. The outbreak of the pandemic and its restrictions constitute just another controlling measure. The kids in Japan are after all forged by their homeland's culture through a strictly defined education process which is in pursuit, with unwavering focus, of the appropriate equilibrium between individual progress and harmony of the society as a whole. Offering a unique hybrid perspective, the filmmaker critically examines a culture that is equally familiar to her as it is foreign, while she peruses the school environment in terms of an industrial production plant, in which the raw materials for processing are the students. " —Thessaloniki Documentary Festival

Finnish logline: " Suomalaisen peruskoulun tilanne puhuttaa laajasti, mutta dokumenttielokuvia aiheesta ei vielä ole nähty. Tokiolaisen alakoulun lasten ja heidän opettajien kouluvuodesta kertova dokumenttielokuva Kouluvuosi Japanissa kuitenkin nostaa peilin myös suomalaisen peruskoulun eteen ja herättää kysymään miltä lastemme peruskoulu näyttää ja miten opettajat voivat? "

Finnish synopsis: " Empaattinen ja ajatuksia herättävä dokumenttielokuva Kouluvuosi Japanissa kertoo poikkeuksellisen intiimisti japanilaisesta peruskoulusta, jonka järjestelmä perustuu vanhaan sotilaskoulutukseen ja tiukkaan hierarkiaan. Lapset oppivat jo varhain hyviä tapoja, oppivat noudattamaan sääntöjä ja osoittamaan kunnioitusta, aivan erityisesti opettajia (’sensei’) kohtaan. "

" Taitava kuvausryhmä on saanut ainutlaatuisen sisäänpääsyn kouluun. Lapset ja opettajat ovat luontevia kameran edessä, ja välittävät koulutyön ilot ja surut. Koulun henkeä kuvastaa ilmaisu “rakastavaa kurinpitoa”. "

" Elokuva pohtii uniikin ja tiukan japanilaisen koulujärjestelmän ajanmukaisuutta, mutta erityisen vahvasti se osoittaa koulun merkityksen sen kasvattaessa lasta yhteisön jäseneksi. "

Japanese synopsis from Wikipedia: " 作品解説 ---  学校を「小さな社会」と位置付ける日本の教育制度。ある公立小学校の一年間を、1年生と6年生の目線で追う。教員の苦悩と子ども達の成長の先に見える日本の未来とは?" [ " Japan's educational system positions schools as "small societies." This film follows a year at a public elementary school from the perspective of first and sixth graders. What does the future of Japan look like beyond the struggles of teachers and the growth of children? " ]  

AA: Blogging about The Teachers' Lounge I registered a mini-wave of films about the school world in the spring season of 2024 (listed in the blog note linked above). Among them, Ema Ryan Yamazaki's The Making of a Japanese is the direct opposite to The Teachers' Lounge.

The Japanese school world is still traditional, and that tradition is in many ways original, based on a philosophy of individual responsibility in the constitution of society.

From the beginning, the children are invited to take responsibility in the social order by cleaning, arranging, greeting and interiorizing basic skills. 

There is discipline, but it is a kind, friendly and tender discipline. There are scenes of failure in heartbreaking sorrow and inconsolable crying. But if you fail, you try again. The teachers help you until you make it.

The Making of a Japanese means the making of a human as a considerate social being. Acting as a member of a group one learns to know oneself.

There was something oddly familiar to me in Ema Ryan Yamaguchi's film. In October 2002, in the lecture series of the Film Society of the Student Union of the University of Helsinki, I gave a lecture on the cinema of the Empire of Japan during WWII (1931-1947). I showed the oldest Japanese film in our collection, a nitrate print of Gendai Nippon: Kyoiku-hen / Glimpses of New Japan - Japanese Life Series . Children at School / Glimpses of Japan : Children at School (Shigeyoshi Suzuki, JP 1936, PC: TOA Hassei Eiga / TOA Sound News [TSN] on Japanese school education in 1936.* It was striking to register the young energy of the children submitted to military discipline. From the start, the children learned elements of the bushido code, which we saw put to practice in the main film of the evening, Yutaka Abe's Mojuru ozora / The Wild Eagles of Nippon (JP 1940), an ultra-militaristic celebration of kamikaze bravado.

In Ema Ryan Yamaguchi's film, the schoolmaster teaches the history of Japanese school education, still today based on military drill and strict hierarchy. After the fall of the Empire of Japan, the country and its education adapted to democracy, but essential elements of the ancient discipline remained. 

There is a paradox, and the Japanese-British director helps make sense of it. An important sequence is the earthquake alarm exercise. Japan is a country of earthquakes, volcanic eruptions, floods, fires and tidal waves called tsunamis. You must always be prepared.

During the making of this movie, the world endured an actual emergency, the COVID-19 pandemic. With education like this, the Japanese were certainly the best prepared people in the world.

This movie is not only a lesson about Japan but a lesson for us all on courtesy, taking other people into consideration, public order and cleanliness as a common calling. Not because we have to but because we want to.

The charming score evoking children's fantasy, imagination and sense of play has been composed by Pilvi Takala.

Rehearsals for a joint music project are a main subject in the later part of the movie. The composition: Beethoven's "Ode to Joy". Coincidentally, this year (2024), we are celebrating the 200th anniversary of Beethoven's 9th symphony to which it belongs. " It expresses a belief that arose during the Enlightenment: that music should be accessible and universal in style ", says The Economist in its 200th anniversary piece "Something for Everyone" (7 May 2024 online, 11 May 2024 in the print edition). [In The Economist, all articles are unsigned.]

The children are crying - those whose final year this is at the Tsukado School (one of the biggest in Japan). The teachers are crying, too.

It is a city movie, but there are excursions. Autumn colours and spring blossoms announce the changing of the seasons. In the background, Mount Fuji gives a perspective to eternity.

* I thank Mr. Petteri Kalliomäki for identifying this film which in 2002 was still unidentified.

BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM THE PRESS KIT:
BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM THE PRESS KIT:

Elokuvan musiikin on säveltänyt Päivi Takala, joka on myös soittaa musiikin yhdessä muusikko Pekka Nylundin kanssa. Musiikin äänittäjä ja miksaaja on Miikka Huttunen. Elokuvan suomalainen tuotantoyhtiö Pystymetsä Oy on erikoistunut käsittelemään elokuvissaan yhteiskunnallisia ja ajankohtaisia aiheita. Yhtiön edellinen dokumenttielokuva Tytöt pidetään pallo (2021) käsittelee nuorten urheiluvalmennuksen ja urheilun tasa-arvon kysymyksiä ja dokumenttielokuva Vika! (2024) pohtii merkityksellistä ikääntymistä ja ihmisoikeuksia. Kouluvuosi Japanissa elokuva osallistuu keskusteluun ajankohtaisesta aiheesta.

OHJAAJA JA LEIKKAAJA EMA RYAN YAMAZAKI

Ema kasvoi japanilais-brittiläisessä perheessä Osakassa. Hän työskentelee kahdessa kulttuurissa, Tokiossa ja New Yorkissa. Ema kykenee hienovaraisesti tarkastelemaan länsimaista ja japanilaista kulttuuria tarvittavalla etäisyydellä ja samalla kuitenkin ymmärtäen molempia kulttuureja. Tämä on arvokas taito ohjaajalle ja leikkaajalle.

Valmistuttuaan New Yorkin yliopistosta, Ema aloitti kansainvälisesti palkitun (EMMY, Oscar, Peabody) yhdysvaltalaisen ohjaaja-käsikirjoittaja, mm. Spike Leen elokuvien leikkaaja Samuel Pollardin assistenttina. Ema on taitava ja herkkävaistoinen ohjaaja-leikkaaja, jonka leikkaamia elokuvia ovat esittäneet mm. HBO, PBS, CNN ja lukuisat elokuvafestivaalit. Esikoisohjaus, dokumenttielokuva MONKEY BUSINESS: THE ADVENTURES OF CURIOUS GEORGE’S CREATORS (2017) levisi maailmanlaajuisesti, avasi LA elokuvajuhlilla ja palkittiin mm. Nantucket elokuvafestivaalilla. Japanin menestyksekkäästä baseball-joukkueesta kertova dokumenttielokuva KOSHIEN: JAPAN’S FIELD OF DREAMS (2019) sai ensi-illan DOC NYC festivaalilla ja elokuvateattereissa Japanissa.

Pitkät dokumenttielokuvat:
THE MAKING OF A JAPANESE (2023)
MONKEY BUSINESS: THE ADVENTURES OF CURIOUS GEORGE’S CREATORS (2017, Director/Editor)
KOSHIEN: JAPAN’S FIELD OF DREAMS (2017, Director/Editor)
CLASS DIVIDE (2015, Editor)
CHICAGOLAND (2014, Editor)

Leikkaajana lukuisissa dokumenteissa ja lyhytelokuvissa.

VASTAAVA TUOTTAJA ERIC NYARI

Yhdysvalloissa varttunut Eric työskentelee kahdessa kulttuurissa Tokiossa ja New Yorkissa, tuottaen fiktioita ja dokumenttielokuvia ja toteuttaen omistamassaan yrityksessä myös klassikoelokuvien restaurointi-projekteja. 

Eric tunnetaan yhteistyöstä kansainvälisesti tunnetun, edesmenneen japanilaisen säveltäjä Ryuichi Sakamoton kanssa, jonka työstä Eric on tuottanut kolme dokumenttielokuvaa. Venetsian elokuvajuhlilla 2023 ensi-illan sai Sakamoton viimeisestä konsertista ja sen prosessista kertova RYUICHI SAKAMOTO | OPUS (2023). Vuonna 2017 valmistui RYUICHI SAKAMOTO: CODA ja konserttielokuva RYUICHI SAKAMOTO: async LIVE AT THE PARK AVENUE ARMORY (2018). Yle Areena on esittänyt kaksi viimeistä dokumenttia.

Ericin uusin dokumenttielokuva BLACK BOX DIARIES (ohjaaja Shiori Ito) saa ensi-illan Sundance festivaalilla tammikuussa 2024. 

Eric on tuottanut Eman dokumenttielokuvat ja sen ohella myös mm. IDFA festivaalilla esitetyn japanilaisen ohjaajan Yoichiro Okutanin dokumentin ODORIKO (2020) ja saman ohjaajan NUDE AT HEART (2021). Eric tuotti japanilaisen ohjaaja Takeshi Fukunagan Japanin alkuperäisestä ainu-kulttuurista kertova pitkä fiktion AINU MOSIR (2020), joka palkittiin mm. Tribecan elokuvajuhlilla. Työn alla on ohjaajan samasta aiheesta kertova dokumenttielokuva AINU PURI (2024). 

CINERIC CREATIVE  (valikoidut)

CUT (2011, Directed by Amir Naderi)
AT ANY PRICE (2012, Directed by Ramin Bahrani)
ODAYAKA (2012, Directed by Nobuteru Uchida)
YOUNG BODIES HEAL QUICKLY (2014, Directed by Andrew T. Betzer)
THE SHELL COLLECTOR (2016, Directed by Yoshifumi Tsubota)
MONTE (2016, Directed by Amir Naderi)
MONKEY BUSINESS: THE ADVENTURES OF CURIOUS GEORGE’S CREATORS (2017, Directed by Ema Ryan Yamazaki)
RYUICHI SAKAMOTO: CODA (2017, Directed by Stephen Nomura Schible)
RYUICHI SAKAMOTO: async LIVE AT THE PARK AVENUE (2018, Directed by Stephen Nomura Schible, 2018)
KOSHIEN: JAPAN’S FIELD OF DREAMS (2019, Directed by Ema Ryan Yamazaki)
AINU MOSIR (2020, Directed by Takeshi Fukunaga)
ODORIKO (2020, Directed by Yoichiro Okutani)
NUDE AT HEART (2021, Directed by Yoichiro Okutani)
I WAS A SIMPLE MAN (2021, Directed by Christopher Makoto Yogi)
MOUNTAIN WOMAN (2022, Directed by Takeshi Fukunaga)
RYUICHI SAKAMOTO | OPUS (2023, Directed by Neo Sora)
BLACK BOX DIARIES (2024, Directed by Shiori Ito)

...
作品解説
学校を「小さな社会」と位置付ける日本の教育制度。ある公立小学校の一年間を、1年生と6年生の目線で追う。教員の苦悩と子ども達の成長の先に見える日本の未来とは?

No comments: