Yksinkertainen murhaaja. SE 1982. PC: AB Svenska Ord, AB Svensk Filmindustri, Stiftelsen Svenska Filminstitutet. P: Waldemar Bergendahl. D+SC: Hans Alfredson based on his novel En ond man (1980). DP: Jörgen Persson. AD: Stig Boquist. SFX: Per-Olof Ohlsson. Cost: Ulla-Britt Söderlund. Makeup: Horst Stadlinger, Mia Renck. M: Rolf Sersam. ED: Jan Persson. S: Christer Furubrand, Wille Kökeritz. C: Stellan Skarsgård (Sven, ”the Idiot”), Hans Alfredson (Höglund), Maria Johansson (Anna), Per Myrberg (Andersson), Lena-Pia Bernhardsson (Mrs. Andersson) , Tomas Alfredson (Axel), Cecilia Walton (Vera), Nils Ahlroth (Månsson), Lars Amble (Bengt), Wallis Grahn (Mrs. Höglund), Lena Nyman (the woman without the lower body), Gösta Ekman (the new chauffeur), Else-Marie Brandt (the mother of "the Idiot"), Carl-Åke Eriksson (Wallin), Carl Billquist (Flodin), Anders Granström (engineer Berghald), Anna-Carin Krokstäde (Märit), Björn Andrésen (an angel), Daniel Alfredson (an angel), Erik Spangenberg (an angel), Georg Årlin (a civil servant), Stellan Sundahl (man at the Nazi meeting), Bengt-Göran Svensson (a man). Helsinki premiere: 29.4.1983 Nordia, released by: Nordfilm Oy – VET 090159 – K16 – 2950 m / 108 min
Vintage KAVI print (deposited via Nordfilm) with Finnish subtitles viewed at Cinema Orion, Helsinki (Thriller Sweden), 26 June 2014
A strong period film set in the Depression years of the 1930s in Scania (Skåne) in South Sweden. The circumstances are still half-feudal. The lord, the industrialist Höglund, strives for total control in his realm. He lets Sven "the idiot" stay in the cowhouse and treats him like a slave. Girls and women are his to take advantage of. Sven's sister becomes a prostitute. Höglund is an enthusiastic Nazi supporter.
Sven is no idiot, but he is an original and a marginalized figure with a cleft lip which makes his speech hard to understand. His best friend is the wheelchair bound Anna, and he finds family warmth in Anna's family. Sven studies the Bible and sees visions of avenging angels with swords. He is morally sensitive, and the evil of Höglund, who conspires to evict all decent people in his neighbourhood, becomes overwhelming for him. A final straw of humiliation is the wrecking Sven's beloved Indian Big Chief motorcycle which he has renovated with tender loving care. As Sven rises against the tyrant Höglund he is fulfilling the secret wish of most everybody.
A splendid performance by Stellan Skarsgård as Sven "the idiot". The director himself plays the evil and sadistic Höglund. (Hans "Hasse" Alfredson is best-known as a comedian, a partner in the "hasseåtage" duo).
A unique feature of this film is a blend of grim realism and a fairy-tale atmosphere stemming from Sven's worldview.
There is a painterly quality in the cinematography, and an abundance of period detail in the art direction. This is visually an opulent film. The characters are painted with marked contours, almost in caricature. The film is very visual, but there is at times too much dialogue. There is perhaps sometimes something slightly recherché in the account of the period.
The print is basically good, doing justice to the magnificent cinematography and art direction. In the beginning it seemed soft and a generation too far removed from the original, but it got better.
Our programme note compiled by Joona Hautaniemi:
Hans Alfredson on poikkeuksellisen monipuolinen lahjakkuus ruotsalaisen kulttuurin ja taiteen monella alalla. Hän on tullut tunnetuksi koomikkona, näyttelijänä, elokuvantekijänä ja kirjailijana. Alfredson tunnettiin aluksi humoristina, mutta hänen elokuvansa ja kirjallinen tuotantonsa alkoivat myöhemmin käsitellä vakavampia aiheita ja saada tummempia sävyjä. Taiteilijana hänelle on myönnetty lukuisia palkintoja, viimeisimpien joukossa elokuva-alan Kunnia-Guldbagge vuonna 2013. Vuoden parhaan elokuvan Guldbaggen Alfredsonin elokuva on voittanut kolmasti. Merkittävä teos hänen urallaan on ollut kyseisen palkinnon voittanut Yksinkertainen murhaaja, josta pääosanesittäjä Stellan Skarsgård sai vahvasta roolisuorituksestaan Guldbaggen lisäksi Hopeisen Karhun Berliinissä.
Alfredsonin elokuva pohjautuu hänen omaan romaaniinsa En ond man. Se sijoittuu 1930-luvun Skooneen ja kertoo tarinan Svenistä (Stellan Skarsgård), huulihalkioisesta pojasta, jota pidetään kylähulluna ja kutsutaan nimellä Idiootti. Hän asuu aluksi äitinsä kanssa, mutta joutuu tämän kuoltua töihin tehtailija Höglundille (Hans Alfredson), joka on pahuuden ruumiillistuma. Natsitapaamisiin osallistuva isäntä käyttää Sveniä häikäilemättömästi hyväkseen, eikä maksa palkkana muuta kuin ruoan ja navetan katon pään päälle. Ympäristön lisäksi Svenin oma siskokin karttaa tätä peläten skandaalia. Sven ei ole kuitenkaan idiootti, vaan tunteikas ja emotionaalisesti hyvin kehittynyt nuorukainen. Naapuriperheestä ja heidän rammasta tyttärestään Annasta (Maria Johansson) Sven löytää todelliset ystävänsä ja rakkauden, saa heiltä palkkaa ja pystyy ostamaan itselleen haluamansa moottoripyörän. Näin hänen tunne-elämänsä herää ja niin herää myös ymmärrys hänen ihmisarvostaan. Mutta Höglund ei haluakaan päästää irti Svenistä ja tämän tekojen seurauksena Sven päättää kostaa.
Aikaisemmin Sven on etsinyt lohtua ja vastauksia raamatusta. Tuloksena on näkyjä enkeleistä miekkoineen valmiina taisteluun. Enkeleistä tulee hänelle tuki julmassa ja epäoikeudenmukaisessa maailmassa. Elokuvan tärkeitä teemoja ovat pahuuden ilmeneminen eri muodoissa ja myötätunto kaikkia heikkoja, sorrettuja ja pieniä kohtaan. Yksinkertainen murhaaja on moraalinen, psykologinen ja sosiologinen oppitunti ja aikuisten satu, joka käsittelee pitkälti hyvyyden kapinaa pahuutta vastaan sekä luokkaeroja ja ikuista isännän ja orjan suhdetta. Se herättää pohdittavaksi kysymyksiä: voiko pahaan vastata pahalla, miten pahuuden voi voittaa ja voiko väkivallan lopettaa ilman väkivaltaa.
Ideologista perusasetelmaansa Alfredson laajentaa persoonallisessa elokuvassaan unen, sadun, vision ja mystiikan alueille varsin onnistuneella tavalla. Verdin mahtava musiikki siivittää Svenin näkyjä upeasti ja tuloksena on usein hätkähdyttävän vahvoja tunnelmia. Ohjaajana Alfredson leikkaa taitavasti yhteen eri aikatasoja ja laajentaa näin tarinansa koskemaan myös tämän yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuksia.
- Ingvar Engvénin (Filmrutan), Per Odebrantin (Chaplin), Eirik Uddin (Hufvudstadsbladet), Pertti Lumirakeen (Suomen Sosiaalidemokraatti) ja muiden lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 22.6.2014
Vintage KAVI print (deposited via Nordfilm) with Finnish subtitles viewed at Cinema Orion, Helsinki (Thriller Sweden), 26 June 2014
A strong period film set in the Depression years of the 1930s in Scania (Skåne) in South Sweden. The circumstances are still half-feudal. The lord, the industrialist Höglund, strives for total control in his realm. He lets Sven "the idiot" stay in the cowhouse and treats him like a slave. Girls and women are his to take advantage of. Sven's sister becomes a prostitute. Höglund is an enthusiastic Nazi supporter.
Sven is no idiot, but he is an original and a marginalized figure with a cleft lip which makes his speech hard to understand. His best friend is the wheelchair bound Anna, and he finds family warmth in Anna's family. Sven studies the Bible and sees visions of avenging angels with swords. He is morally sensitive, and the evil of Höglund, who conspires to evict all decent people in his neighbourhood, becomes overwhelming for him. A final straw of humiliation is the wrecking Sven's beloved Indian Big Chief motorcycle which he has renovated with tender loving care. As Sven rises against the tyrant Höglund he is fulfilling the secret wish of most everybody.
A splendid performance by Stellan Skarsgård as Sven "the idiot". The director himself plays the evil and sadistic Höglund. (Hans "Hasse" Alfredson is best-known as a comedian, a partner in the "hasseåtage" duo).
A unique feature of this film is a blend of grim realism and a fairy-tale atmosphere stemming from Sven's worldview.
There is a painterly quality in the cinematography, and an abundance of period detail in the art direction. This is visually an opulent film. The characters are painted with marked contours, almost in caricature. The film is very visual, but there is at times too much dialogue. There is perhaps sometimes something slightly recherché in the account of the period.
The print is basically good, doing justice to the magnificent cinematography and art direction. In the beginning it seemed soft and a generation too far removed from the original, but it got better.
Our programme note compiled by Joona Hautaniemi:
Hans Alfredson on poikkeuksellisen monipuolinen lahjakkuus ruotsalaisen kulttuurin ja taiteen monella alalla. Hän on tullut tunnetuksi koomikkona, näyttelijänä, elokuvantekijänä ja kirjailijana. Alfredson tunnettiin aluksi humoristina, mutta hänen elokuvansa ja kirjallinen tuotantonsa alkoivat myöhemmin käsitellä vakavampia aiheita ja saada tummempia sävyjä. Taiteilijana hänelle on myönnetty lukuisia palkintoja, viimeisimpien joukossa elokuva-alan Kunnia-Guldbagge vuonna 2013. Vuoden parhaan elokuvan Guldbaggen Alfredsonin elokuva on voittanut kolmasti. Merkittävä teos hänen urallaan on ollut kyseisen palkinnon voittanut Yksinkertainen murhaaja, josta pääosanesittäjä Stellan Skarsgård sai vahvasta roolisuorituksestaan Guldbaggen lisäksi Hopeisen Karhun Berliinissä.
Alfredsonin elokuva pohjautuu hänen omaan romaaniinsa En ond man. Se sijoittuu 1930-luvun Skooneen ja kertoo tarinan Svenistä (Stellan Skarsgård), huulihalkioisesta pojasta, jota pidetään kylähulluna ja kutsutaan nimellä Idiootti. Hän asuu aluksi äitinsä kanssa, mutta joutuu tämän kuoltua töihin tehtailija Höglundille (Hans Alfredson), joka on pahuuden ruumiillistuma. Natsitapaamisiin osallistuva isäntä käyttää Sveniä häikäilemättömästi hyväkseen, eikä maksa palkkana muuta kuin ruoan ja navetan katon pään päälle. Ympäristön lisäksi Svenin oma siskokin karttaa tätä peläten skandaalia. Sven ei ole kuitenkaan idiootti, vaan tunteikas ja emotionaalisesti hyvin kehittynyt nuorukainen. Naapuriperheestä ja heidän rammasta tyttärestään Annasta (Maria Johansson) Sven löytää todelliset ystävänsä ja rakkauden, saa heiltä palkkaa ja pystyy ostamaan itselleen haluamansa moottoripyörän. Näin hänen tunne-elämänsä herää ja niin herää myös ymmärrys hänen ihmisarvostaan. Mutta Höglund ei haluakaan päästää irti Svenistä ja tämän tekojen seurauksena Sven päättää kostaa.
Aikaisemmin Sven on etsinyt lohtua ja vastauksia raamatusta. Tuloksena on näkyjä enkeleistä miekkoineen valmiina taisteluun. Enkeleistä tulee hänelle tuki julmassa ja epäoikeudenmukaisessa maailmassa. Elokuvan tärkeitä teemoja ovat pahuuden ilmeneminen eri muodoissa ja myötätunto kaikkia heikkoja, sorrettuja ja pieniä kohtaan. Yksinkertainen murhaaja on moraalinen, psykologinen ja sosiologinen oppitunti ja aikuisten satu, joka käsittelee pitkälti hyvyyden kapinaa pahuutta vastaan sekä luokkaeroja ja ikuista isännän ja orjan suhdetta. Se herättää pohdittavaksi kysymyksiä: voiko pahaan vastata pahalla, miten pahuuden voi voittaa ja voiko väkivallan lopettaa ilman väkivaltaa.
Ideologista perusasetelmaansa Alfredson laajentaa persoonallisessa elokuvassaan unen, sadun, vision ja mystiikan alueille varsin onnistuneella tavalla. Verdin mahtava musiikki siivittää Svenin näkyjä upeasti ja tuloksena on usein hätkähdyttävän vahvoja tunnelmia. Ohjaajana Alfredson leikkaa taitavasti yhteen eri aikatasoja ja laajentaa näin tarinansa koskemaan myös tämän yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuksia.
- Ingvar Engvénin (Filmrutan), Per Odebrantin (Chaplin), Eirik Uddin (Hufvudstadsbladet), Pertti Lumirakeen (Suomen Sosiaalidemokraatti) ja muiden lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 22.6.2014
No comments:
Post a Comment