Sunday, September 10, 2017

Kaksi enoa / Two Uncles



AVEK 30: Documentary II programme in the presence of Kanerva Cederström and Georg Grotenfelt, moderated by Riikka Pelo.
    AVEK The Promotion Centre for Audiovisual Centre 30th Anniversary Jubileum Programme at Cinema Orion, Helsinki, 10 Sep 2017

Kaksi enoa / Two Uncles
(1991)
ohjaus ja leikkaus Kanerva Cederström
käsikirjoitus Kanerva Cederström, Leena Krohn
kuvaus Jyrki Arnikari
äänisuunnittelu Hannu Koski
tuotanto Tiedotustoimisto Murtovaara & Tenhunen Oy, Netrum Oy
16 mm, in black and white with underwater passages in colour
in Finnish with some passages in Russian, no subtitles on this print
46 min.

"Kaunisäänisen Paavon äiti olisi toivonut poikansa lähtevän opiskelemaan musiikkia, mutta Paavo päätyi isänsä jalanjäljissä ammattisotilaaksi. Vuonna 1941 Kanerva Cederströmin Paavo-enon rannikkopataljoona joutui ankaraan keskitykseen. Sen seurauksena kaatui, katosi tai hukkui moni mies. Hukkuneiden joukossa oli myös Paavo. Paavon äidin oli vaikea hyväksyä poikansa todella kuolleen, ja hataria perusteita tälle uskomukselle olikin."

"Cederströmin sukuun jäi elämään huhupuheiden ja mahdollisten havaintojen ruokkima toivo. Vähitellen Paavo kasvoi sukulaistensa muistoissa kahdeksi eri henkilöksi ja muuttui todelliseksi muistoksi myös heille, jotka eivät Paavoa koskaan tavanneet."


"Cederströmin palkittu dokumentti kietoo katsojan menetyksen, toivon ja muistamisen vaikeisiin teemoihin runollisesti väreillen. Mysteeriin verhoutuva Paavo-eno on Cederstömin elokuvaesseen sydän, mutta elokuva kasvaa aihettaan suuremmaksi. Se sukeltaa kysymyksiin olemisesta ja olemassaolosta sekä sodan jättämästä jäljestä niihin, jotka eivät itse rintamalla taistelleet vaan kotona odottivat rakastaan kotiin.
" (Miia Outinen)

AA: Revisited a haunting documentary essay on the missing uncle Paavo of the director Kanerva Cederström and the co-screenwriter, the author Leena Krohn. Paavo went missing in action in the battles on the coast of Finland in 1941. After the war there emerged a phantom Paavo, a Soviet official.
    A mosaic of memory, loss, devastation, and identity. A mysterious jigsaw puzzle, a journey into the fog of remembrance.
    Kanerva Cederström is a master of the montage film and the essay film, and this movie is one of her best.
    The vintage 16 mm print conveys well the refined special imagery with images emerging from a grey zone and a foggy atmosphere.

MIKKO LAMBERG: KAKSI ENOA (LAAJAKUVA: DOCPOINT 2014, OSA 5)

Kanerva Cederströmin vanhempia töitä esittelevä tuplanäytös oli kiehtova katsaus vähemmälle huomiolle jääneeseen suomalaiseen essee-elokuvaan. Kaksi enoa (kuvassa) tarkastelee Leena Krohnin kirjoitus pohjanaan niin Krohnin kuin Cederströmin yhteistä enoa, jota kumpikaan ei koskaan saanut tavata, mutta jonka aave leijaili heidän perheidensä historian yllä. Paavo Cederström katosi sotien aikana, mutta myöhemmin hänestä tehtiin havaintoja Venäjältä. Myöhemmin nimettömästä osoitteesta tuli Paavon äidille, Cederströmin ja Krohnin isoäidille, neuvostoliittolainen lehti, jonka kannessa ollut mies näytti Paavolta. Hänestä tehtiin myös näköhavainto neuvostoliittolaisen hotellin aulassa vuosia myöhemmin.

Elokuva tarkastelee Krohnin muiden tekstien tapaan ihmisen paikkaa ja olemista maailmassa, olemisen määrittelyä ja sitä missä minuus tai jonkun toisen ihmisen minuus on. Paavo-enolla on lähtemätön paikka elokuvantekijöiden sisällä, ja oikeastaan enoja on nimen mukaisesti kaksi, vaikkakin yhdessä muistossa yhden miehen olemassaolosta. Yksi enoista todennäköisesti kuoli nuorena miehenä hukkumalla aaltoihin sodassa. Samalla elokuva käy kipeästi ja vaikuttavasti lävitse sodan vaikutuksia. Se on mielenkiintoinen sotaelokuva siksi, että se käy lävitse sodan todellista merkitystä kotona sekä rintamalla ja pommitusten alla koettujen kauhujen jälkeen. Maailmankaan elokuvasta sille ei löydy paljon vastineita.

Toinen enoista taas on vanha herrasmies jossain päin Neuvostoliittoa, joka ei vain koskaan palannut kotiin, syystä tai toisesta. Hän elää kuvitelmissa onnellista elämää. Hänkin on olennaisesti sodan vaikutuksista syntynyt hahmo. Kuollut eno on sodan tragedia, elävä eno sodankin jälkeen heräävä, miksei mieletönkin, toive.

No comments: