Perkele! Bilder från Finland
FI 1971. PC: FJ-Filmi Oy. P: Arno Carlstedt. D+concept+ED: Jörn Donner, Erkki Seiro, Jaakko Talaskivi. CIN: Heikki Katajisto, Eero Salmenhaara. Songs composed by: M. A. Numminen. Lyrics: Jarkko Laine. Arr: Jani Uhlenius. Perf: Arja Saijonmaa, Rauli Somerjoki. S: Erkki Seiro. S mix: Tuomo Kattilakoski. 104 min
KAVI: the uncut reconstructed version (1986) in 35 mm.
Love & Anarchy, Helsinki International Film Festival (HIFF).
In the presence of Jörn Donner.
Viewed at Cinema Orion, Helsinki, 16 Sep 2017
Perkele is an ancient power word, probably related to the Sanskrit thunder god Parjanya. When the Bible was translated into Finnish during the Reformation, "diabolos" and Luther's "Teufel" were translated by Mikael Agricola as "perkele". Lars Gabriel von Haartman called Finnish "la langue du perkele". There is a half-joking concept about "management by perkele". Last summer there was a viral video on the internet about a Finn observing a bear approaching his back yard. As he uttered "perkele!" the bear instantly turned on its heels and ran away. (The same word magic appears in other languages as Perkūnas, Percunis, Pērkons, Perkun, Perun, Piorun, Perkwunos, Parom, Parkelj, põrgu, perkeleh, Piarun, Peko, Pekolasõ, perhaps all stemming from the Sanskrit Ur-word Parjanya).
Revisited a milestone of Finnish new wave documentary. Direct cinema and cinéma-vérité had started in France, Canada, and the U.S. over a decade ago. Aito Mäkinen had brought La Chronique d'un été to theatrical distribution in Finland. Woodstock the film (there is a reference to the concert in the present film's Ruisrock sequence) had recently premiered in Finland. Perkele! was the first Finnish feature-length theatrical documentary made with the new wave approach of light equipment, handheld camera, and available light. It is also a work in the spirit of irreverent cultural radicalism.
Seen 46 years later Perkele! strikes us as a documentation of a country in profound turbulence. Finland had been an agrarian country until the 1950s and the 1960s. Violent urbanization was now taking place. People were torn from their roots in the countryside where their families had lived for centuries.
A big move was going on not only to the cities of Finland but also abroad. About 300.000 Finns had recently moved to Sweden. Many moved to Australia and Canada, as well.
There had been a Popular Front government in Finland in 1966-1970. After a long period of isolation communists had been invited to join the government following the Allardt / Jollas strategy of taking the sting out of them via integration. The strategy was successful, and the communists never recovered.
Perkele! documents the 1970 parliamentary election with a shattering blow to the Popular Front parties and a landslide victory to the populist protest party Suomen Maaseudun Puolue (Finnish Rural Party) which opposed the trend of "killing the peasants of Finland".
Perkele! has one of the best soundtracks in the history of the Finnish cinema, composed by M. A. Numminen, satirical lyrics written by Jarkko Laine, with arrangements by Jani Uhlenius. The theme tune is a tango, and genres also include the waltz, the march, the jenkka (the Schottise), the polka, the foxtrot, and the beat. The final anthem is "Tehkää jotakin!" ("Do Something!").
Further remarks in my entry about Perkele 2: Kuvia Suomesta (2017).
The visual quality is often raw due to the cinéma-vérité approach, but there is bite in much of the footage.
The heavily used print conveys the original visual power.
BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM ELONET:
BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM ELONET:
ORIGINAL AD COPY
Perkele! Kuvia Suomesta on elokuva kaikille. Se kertoo suomalaisista ihmisistä rajusti ja riettaasti, kiltisti ja kauniisti. Suomi on meidän kotimaamme, perkele. Perkele! Kuvia Suomesta on kotimaan koko kuva. Siinä näyttäytyy Suomi, hyvä ja paha, hauska ja hullu. Siinä on miehiä ja naisia, maan matosia ja maan johtajia. Perkele! on Jörn Donnerin ja työryhmän tosikertomus Suomesta, se ottaa kantaa. Se on omistettu Suomen kansalle.
Elokuvan pääosissa on Suomen kansa, sivuosissa muut, kuten poliitikot ja julkisuuden henkilöt. Perkele! Kuvia Suomesta on kuvattu maalla, merellä ja ilmassa... ympäri Suomenniemeä sekä myös Ruotsissa.
"Tässä elokuvassa olemme tekemässä uramme suurinta hulluutta, mutta en kadu sitä hetkeäkään, sillä monipuolisempaa kuvaa Suomen kansasta ette varmaan saa. Ja jos elokuva jollakin tapaa on hullu, se on Suomen kansan vika." (Jörn Donner, 1971)
FINNISH NATIONAL FILMOGRAPHY RESUME
Oi kallis Suomenmaa soi taustalla Jörn Donnerin lukiessa tekijätietoja. Rauli Badding Somerjoen Laulu Suomesta säestää juna- ja laivamatkojen näkymiä. Junassa toimittaja Jussi Niininen puhuu lisääntyneen matkustamisen ja uusien tiedotusvälineiden luomasta yhtenäiskulttuurista: kaikki suomalaiset puhuvat nykyisin samaa kieltä, jopa samaa murretta. Lentokoneen, maantien ja radanvarren kuvien jälkeen haastatellaan opiskelija Irmeli Loikalaa, joka aikoo sosiologian professoriksi. Nurmekselainen tietyömies Einari Meriläinen kertoo elämänsä olosuhteista ja ankeista tulevaisuudennäkymistään. Arja Saijonmaa esittää Laulun hännättömistä perkeleistä, kuvituksena Lohjan kirkon keskiaikaiset kirkkomaalaukset.
Seurataan maaliskuun 1970 eduskuntavaaleja. Nurmijärveläistä Reijo Kärkkäistä ja tuusulaista Rynön avioparia haastatellaan valinnoista ja vaikuttamisen mahdollisuuksista. Vaaleissa vasemmisto menettää enemmistönsä, Kansallinen Kokoomus ja Suomen Maaseudun Puolue ovat suurvoittajia. Yli 20 000 ääntä saanut Pertti Salolainen ja Keskustapuolueen johtaja Johannes Virolainen ilmoittavat näkemyksensä vaalien jälkeisestä tilanteesta ja hallituspolitiikasta.
Lappeenrantalainen Kronqvistin perhe tavoitetaan lentokentältä matkalla Australiaan paremman elämän toivossa. Mannekiinikoulun johtaja Sanelma Vuorre ja eräs hänen oppilaansa puhuvat ammatin mahdollisuuksista. Myyjätär Helena Karppinen, tekstiilityöläinen Mirja Lappeteläinen, torniolainen Armas Haapalehto ja jääkiekkoilija Lalli Partinen kertovat elämästään, unelmistaan ja isänmaasta. Ylioppilaat juhlivat itsenäisyyspäivää soihtuja kantaen.
Laivamatkalla Turusta Tukholmaan haastatellaan Pulmua ja Seijaa, jotka ovat lähteneet haistelemaan Ruotsin vapaampia tuulia. Kertoja toteaa, että Ruotsi ei enää tulisi toimeen ilman 300 000 suomalaisen työpanosta; Tukholmaa luonnehditaan Suomen neljänneksi suurimmaksi kaupungiksi. Leena Eiskosta haastatellaan. Striptease-esityksen välityksellä tutustutaan Tukholman seksitarjontaan ja haastatellaan erään pornobaarin suomalaista isäntää, Aarnea.
Torniolainen Pirjo Niemenmaa kertoo 16-vuotiaan pohjoissuomalaisen nuoren elämästä, ylitorniolaiset pientilalliset Juha ja Kyösti Juusola Väystäjästä puhuvat omista olosuhteistaan ja elinkeinoistaan. SMP:n puheenjohtaja Veikko Vennamo julistaa poliittisen ohjelmansa. Sköldvikin pääluottamusmies Ahti Korkiakoski puhuu sosialisoinnista ja yritysdemokratian mahdottomuudesta Uolevi Raaden johtamassa valtionyhtiö Nesteessä, mitä seuraa M.A. Nummisen Laulu Nesteestä. Juhannusjuhlintaa seurataan Porin lentokentällä, missä on vieraana näyttelijä Ryan O'Neal, Peyton Place -televisiosarjan Rodney Harrington. Arja Saijonmaa laulaa "pullosta, pillusta ja juhannusyöstä". Turun Ruisrockissa haastatellaan Ritva Koskista, tulevaisuudenuskoista nuorta, sekä pummaamalla elävää Kalevi Kairisvuota.
Haasteina ennakkosensuurin tukahduttavalle ilmapiirille esitetään tarkastamon kieltämiä kuvia yhdynnästä (Jörn Donnerin Naisenkuvia, 1970) sekä naisen (Jaakko Talaskiven Suudelma, 1969) ja miehen (Erkki Seiron Halleluja, 1970) itsetyydytyksestä. Kajaanilainen kampaamonomistaja Kerttu kertoo taustastaan ja porvarillisista arvoistaan. Esitellään eteläpohjalaista Kauhavan kuntaa ja haastatellaan asessori Olli Sarparantaa sekä Veikko Pihlajamäkeä, keskustavaltaisen kunnanvaltuuston puheenjohtajaa. Juhana Lepoluoto kertoo kulissien takaisesta pienen piirin vallankäytöstä Oulussa. M.A. Numminen laulaa kolmesta kastista, ja myös Helsinkiä todetaan johdettavan virkamiesten kabinettipolitiikalla ohi valtuuston. Näyttelijä Tapani Perttua haastatellaan teatterin, tanssitaiteilija Birgitta Kiviniemeä baletin tehtävistä.
Presidentti Urho Kekkonen nähdään 70-vuotispäivänään 3.9.1970 vastaanottamassa taiteilijajärjestöjen mitalia. Ulkoministeri Väinö Leskinen kertoo poliittisen uransa käännöksistä ja politiikan ehdoista, ja myöntää, ettei kadunmies voi paljon muuten kuin äänestämällä vaikuttaa päätöksentekoon. Lahdessa merimies Helge Mäkiö esittelee kaupunkinsa huvittelumahdollisuuksia. Kuvausryhmä ottaa neuvot varteen ja järjestää ravintolasta hotellihuoneeseen tytön, Tupun, joka sadalla markalla antautuu sukupuoliyhteyteen haastattelijan, kahdella sadalla koko ryhmän kanssa.
Arja Saijonmaa laulaa tuloeroista ja epäoikeudenmukaisuudesta. Työtön kotkalainen varastomies Kaarlo Riik kertoo tappelusta, jossa sai silmänsä mustaksi. Nurmekselainen Nymanin romaniperhe kokee joutuvansa Suomessa syrjinnän kohteeksi enemmän kuin muualla. Työmies Urho Lapinniemi kertoo perheensä pysyvän juuri ja juuri hengissä hänen palkallaan. Keskuksenhoitaja Riitta Tiainen uskoo yrittämiseen sekä miesten ja naisten tasa-arvon toteutumiseen. Kansanedustaja Taisto Sinisalo puhuu työn ja pääoman ristiriidasta sekä vähemmistökommunistien poliittisesta ohjelmasta sosialismiin siirtymiseksi. Kuvat juhlapaikalle sammuneesta ja poliisin herättämästä miehestä säestävät Rauli Somerjoen ja Arja Saijonmaan laulua yhteiskunnan muuttamisesta yhteisvoimin: "Tehkää pieniä tekoja tai tehkää suuria tekoja, mutta tehkää jotakin!"
- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.
SOUNDTRACK LISTING
1. Oi kallis Suomenmaa
Säv. trad. ja Heikki Klemetti, san. ja sov. Heikki Klemetti
"Suomen Laulun" mieskuoro, joht. Heikki Klemetti (off), 1' 05".
Levytys:
"Suomen Laulun" mieskuoro, joht. Heikki Klemetti; Odeon A-228544, 19.6.1939.
2. Laulu Suomesta
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Rauli Somerjoki, laulu, ja studio-orkesteri (off), kahteen otteeseen, yht. 2' 10".
Levytys:
Rauli "Badding" Somerjoki; Love Records LRLP-33, 1971.
3. Laulu hännättömistä perkeleistä
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Arja Saijonmaa, laulu, ja studio-orkesteri (off), 2' 00".
Levytys:
Arja Saijonmaa; Love Records LRLP-33, 1971.
4. Perkele
Säv. ja san. M.A. Numminen
M.A. Numminen, laulu, ja studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 0' 40".
Levytys:
M.A. Numminen; Love Records LRLP-33, 1971.
5. Laulu haaveista
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Arja Saijonmaa, laulu, ja studio-orkesteri (off), 1' 55".
Levytys:
Arja Saijonmaa; Love Records LRLP-33, 1971.
6. Perkele tango
Säv. M.A. Numminen
Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 1' 00".
Levytys:
Orkesteri; Love Records LRLP-33, 1971.
7. St. Pauli ja Reeperbahn
Säv. Irwin Goodman (= Antti Hammarberg), san. Emil Retee (= Veikko Salmi), sov. Nacke Johansson (= Paul Mikael Johansson)
Irwin Goodman, laulu, ja Nacke Johanssonin orkesteri (off), 2' 50".
Levytys:
Irwin Goodman ja orkesteri, joht. Nacke Johansson; Philips 6034 009, 13.8.1970.
8. Evening in Baghdad
Säv. John Keach
Itämainen orkesteri (off), 1' 15".
9. Laulu suomalaisesta maalaiskunnasta
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Rauli Somerjoki, laulu, ja studio-orkesteri (off), 1' 55".
Levytys:
Rauli "Badding" Somerjoki; Love Records LRLP-33, 1971.
10. Laulu Nesteestä
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
M.A. Numminen ja kuoro, laulu, ja studio-orkesteri (off), 1' 40".
Levytys:
M.A. Numminen ja kuoro; Love Records LRLP-33, 1971.
11. Laulu Suomen kesästä
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Arja Saijonmaa, laulu, ja studio-orkesteri (off), 1' 25".
Levytys:
Arja Saijonmaa; Love Records LRLP-33, 1971.
12. Laulu ahdasmielisyydestä
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Arja Saijonmaajakuoro, laulu, ja studio-orkesteri (off), 2' 00".
Levytys:
Arja Saijonmaa ja kuoro; Love Records LRLP-33, 1971.
13. Virsi 479 ("Ystävä sä lapsien --")
Säv. Ivar Widéen, san. trad. ruots. ja Siri Dahlquist, suom. Lauri Pohjanpää ja virsikirjakomitea
Lapsiryhmä, laulu, ja urkusäestys (off), 0' 10".
14. Rafla Square Stomp
Säv. Keith Mansfield
Viihdeorkesteri (off), 2' 20".
15. Laulu virallisesta Suomesta
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
M.A. Numminen, laulu, ja studio-orkesteri (off), kahdessa osassa, yht. 1' 15".
Levytys:
M.A. Numminen; Love Records LRLP-33, 1971.
16. Laulu vallanpitäjistä
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
M.A. Numminen, laulu, ja studio-orkesteri (off), 0' 45".
Levytys:
M.A. Numminen; Love Records LRLP-33, 1971.
17. Laulu huonoista palkoista
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Arja Saijonmaa, laulu, ja studio-orkesteri (off), 2' 00".
Levytys:
Arja Saijonmaa; Love Records LRLP-33, 1971.
18. Tehkää jotakin
Säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine
Rauli Somerjoki ja Arja Saijonmaa, laulu, ja studio-orkesteri (off), 2' 15"
Levytys:
Rauli "Badding" Somerjoki; Love Records LRLP-33, 1971.
Huomautuksia:
Musiikkinumero 8 esiintyy elokuvassa stripteaseesityksen taustamusiikkina. Ruisrockissa soundcheck-musiikkia (off, pop-yhtye), 1' 05".
Suudelma- lyhytelokuvakatkelman taustana japanilaista näyttämömusiikkia (off), 0' 10".
Soundtrack-albumiin (Love Records LRLP-33) sisältyy myös Rauli "Badding" Somerjoen Laulu vankiloista, joka ei esiinny elokuvassa. Albumi äänitettiin 7.-12.1.1971.
- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan
No comments:
Post a Comment