Saturday, September 16, 2017

Perkele 2 – Kuvia Suomesta / [Perkele 2 – Images from Finland] (in the presence of Jörn Donner)



Perkele 2 – bilder från Finland.
FI © 2017 Oy Bufo Ab. P: Misha Jaari, Mark Lwoff. Co-P: Jörn Donner / Donner Productions. D: Jörn Donner. Interviewers: Jörn Donner, Maria Veitola, Janne Flinkkilä. CIN: Rafael Donner, J-P Passi. S: Karri Niinivaara. ED+post-production: Klaus Grabber.
    A part of the Finland 100 jubileum program.
    Featuring (in order of appearance): Kalle Nikunen (Helsinki), Tarja Olkinuora (Helsinki), Eija Lassila (Tornio), A Man from Baghdad (Vantaa), Ora Puukko (Porvoo), Roope Malmberg (Helsinki), Anthon Korkeamäki (Kauhava), Emmi Söderling (Kauhava), Erica Nuormaa (Kauhava), Julia Jensen (Helsinki), Jouni Kuosmanen (Helsinki), Helena Perttunen (Helsinki), Risto Tiainen (Mäntsälä), Kyösti Stenroth (Äänekoski), Jari Vaittinen (Kiihtelysvaara), Pentti Sallinen (Piikkiö), Anni Rissanen (Kuopio), Esa Ruuska (Halsua), Jaakko Uusisalo (Kyyjärvi), Hannu Kalliojärvi (Kyyjärvi), Elina Honkola (Kyyjärvi).
    2K DCP – 93 min – English subtitles
    Viewed twice, first from an online screener.
    Love & Anarchy, Helsinki International Film Festival (HIFF).
    Festival premiere in the presence of Jörn Donner.
    Viewed at Cinema Orion, Helsinki, 16 Sep 2017
   
HIFF Catalogue: "Vuosien kuluessa Suomi on muuttunut kovasti, mutta paljon on yhä perkeleellistä. Vuonna 1971 Jörn Donner, apunaan ohjaajat Jaakko Talaskivi ja Erkki Seiro, murskasi kiiltokuvamaista Suomi-kuvaa esittelemällä tavallisten kansalaisten ongelmia kohudokumentissaan Perkele! Kuvia Suomesta. Nyt, 46 vuotta myöhemmin, Donner palaa aiheeseen Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi."

"Myös Perkele 2:ssa tarkastellaan Donnerille ominaisella sarkastisella otteella nyky-Suomen kipupisteitä haastattelemalla tavallisia ihmisiä. Elokuvan teemana ovat erilaiset elinmahdollisuudet. Osa kansalaisista löytää onnen, osa suistuu masennukseen. Moni haaveilee yhä paremmasta elämästä jossain muualla. Donner itse käy sydänleikkauksessa."

"Erityisen kitkerä elokuva on sitä kohtaan, että valtio on entistä vauraampi, mutta samalla tuloerot rikkaimpien ja köyhimpien välillä ovat kivunneet valtaviksi. Donner kuvaa humanistisella otteella niin tilanteen keskelle joutuneita pakolaisia, autioituvien kylien nuoria kuin vähäosaisiakin. Elokuvan kaino toive on, että katsojat tekisivät edes pieniä tekoja tilanteen parantamiseksi."

"Vanhassa Perkeleessäkin keskeisessä osassa olleiden laulujen päivitettyjä versioita esittävät Ismo Alanko, Yona ja M.A. Numminen.
" Paavo Ihalainen

"Finland has changed dramatically over the years, but a whole lot of it remains fucked. In 1971, Jörn Donner, nowadays a Finnish cultural icon, with the help of directors Jaakko Talaskivi and Erkko Seiro tore down the fancy façade of the country and instead presented ordinary citizens and their issues in the polemic-inducing documentary Fuck Off! Images from Finland. Now, 46 years later, Donner revisits the subject to honour the 100-year anniversary of Finland’s independence."

"In Fuck Off 2, Donner waxes sarcastic about the scourges in Finnish society by interviewing regular people. The film takes a theme of different living possibilities. Some people find happiness, others succumb to depression. Many still dream of a better life somewhere else. Donner himself undergoes cardiac surgery."

"The film grows particularly bitter on the fact that while the state has become exceedingly wealthy, income equality has been undermined. Donner’s touch is that of a humanism empathising with asylum seekers and the youth and the poor in provinces becoming deserted. The film makes a modest plea for making at least small gestures towards improvement."

"Songs that featured prominently in the first Fuck Off! film have been retouched by Finnish artists Ilkka Alanko, Yona and M. A. Numminen.
"  HIFF (Paavo Ihalainen. Translation: Tapio Reinekoski)

AA: Perkele! Images from Finland (1971, by Jörn Donner, Erkki Seiro, and Jaakko Talaskivi) was a milestone of the new wave documentary in Finland. It belonged to the current of direct cinema and cinéma-vérité. It was an irreverent pamphlet film, a satire, a provocation, a work of 1960s style cultural radicalism.

Perkele 2 is different. It is not directed by a team but by Donner alone. It has a subjective perspective and a first-person documentary approach absent from the first Perkele venture but characteristic for Donner in general. First-person documentary has become a major trend in recent decades, but this film is not about Donner's private life. Instead, Donner makes himself available as a guinea pig in a social survey, a representative for us all. There may be an affinity with the work of Michael Moore, but Perkele 2 belongs to the continuity of Donner's documentary film work since Morning in the City (1954) and his tradition of subjective reporting in various media (including his Report from Berlin, 1958, perhaps his best book), with connections even with gonzo journalism.

We observe Donner (84 years today) enduring cardiac surgery with local anesthesia, but the film starts with the interview of a little child. Dr. Tarja Olkinuora gives a memorable account on the falling birth rate. We witness a mother giving a birth to a baby with Caesarean emergency. There is a profound concern in the film about the survival of the Finns. We are better off than ever, and we procreate less than ever. Perkele 2 is also a tribute to the great standards of medicine. Medical experts were successful both with the old Jörn Donner and the little baby.

The epochal move from the countryside in the 1960s, the biggest structural change in the history of Finland, was the major theme of the first Perkele movie. Besides the huge move to Finnish cities, 300.000 Finns moved to Sweden, and many also to Canada and Australia. The impact to society was shattering. The big move theme in Perkele 2 is the European refugee crisis. A few thousand refugees from Iraq, Somalia, etc., have been granted asylum in Finland annually (in the record year of 2015 there were 32.500 asylum seekers in Finland, almost all dismissed). The Perkele movies put things into perspective.

We visit the city of Tornio in Northern Finland at the Swedish border, a hub for refugees. And the municipality of Kyyjärvi which has had a successful experience in taking care of refugees. In both places refugees are welcome as a positive element for the future.

In Perkele (1971) Stockholm was one of the locations since it was "the fourth biggest Finnish city" with 100.000 Finnish inhabitants. In Perkele 2 the biggest Finnish city outside Finland is Tallinn, essential for our life since the fall of the wall.

In the first Perkele movie several politicians were included, memorably Veikko Vennamo, the chairman of the Finnish Rural Party, and Väinö Leskinen, the Minister of Foreign Affairs. In the new film no politicans or celebrities appear, only people from all walks of life, including professionals. Donner had become known as an elitist in the 1950s. In the Perkele films he enjoys the company of people of many kinds. He enjoys the popular contact while fighting populism.

The first Perkele film boasts one of the best soundtracks in the history of Finnish cinema, songs composed by M. A. Numminen with lyrics by the poet Jarkko Laine. Uniquely, Perkele 2 recycles the original soundtrack with new arrangements by Pedro Hietanen and singers Ismo Alanko replacing Rauli Somerjoki and Yona instead of Arja Saijonmaa.

Perkele in 1971 was caught in the grip of censorship, and hard core pornographic footage was ordered cut. Since then censorship in Finland has been abolished, and there is no pornography in Perkele 2 as it has lost its shock value. Today Donner distances himself also from the pornographic footage of Perkele (1971) including Jaakko Talaskivi's gonzo scene with a prostitute.

Perkele (1971) was shot in gritty black and white on 35 mm film with a cinéma-vérité approach. Perkele 2 is being screened in bland digital in colour. It was a revelation to meet some of the featured people live after the show, to experience their real presence in comparison with the pale shadows on the screen. NB 18 Sep 2017: apparantly the problem is not with the movie but with the digital copy available today which is about to be replaced.

BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM THE PRODUCTION COMPANY (BUFO):
BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM THE PRODUCTION COMPANY (BUFO):

Jörn Donnerin elokuva
Perkele 2 – Kuvia Suomesta
93 min | Suomi 2017 | Dokumenttielokuva

Kannattaako Suomessa asua, elää, naida, kuolla?

Perkele 2 - Kuvia Suomesta on Jörn Donnerin jatko-osa hänen elokuvalleen Perkele! Kuvia Suomesta (1971) ja yritys kuvata sitä valtavaa muutosta, joka tasavallassamme on tapahtunut kuluneen 45 vuoden aikana.

Peruskysymys kuuluu: kannattaako nykypäivän Suomessa elää, kuolla tai naida? Kertomuksen keskiössä on subjektiivisen minäkeskeisesti sen tekijä itse: se kuvaa Jörn Donnerin onnistunutta sydänleikkausta keväällä 2016 ja nivoutuu kertomuksen lopuksi siihen, että sydän näyttää toimivan hyvin.

Elokuvaessee Perkele 2 linkittyy edeltäjäänsä musiikin kautta. Monet kappaleista on sovitettu uudelleen ja niillä on uudet esittäjät, mutta sanat ovat pysyneet muuttumattomina: ne eivät ole menettäneet ajankohtaisuuttaan.

Elokuvassa haastatellaan tavallisten suomalaisten lisäksi hedelmällisyysneuvontaan erikoistunutta lääkäriä, maan alhaista syntyvyyttä peilaten. Toinen poikkeus haastateltavien osalta on nimettömänä esiintyvä irakilainen; yksi ihmiskohtaloista, joiden tulevaisuudesta Suomessa kukaan ei tiedä.

Nuorten ja aikuisten haastattelujen lisäksi Perkele 2 yrittää analysoida Tornion kautta vuosina 2015-2016 saapuneen suuren turvapaikanhakijajoukon tilannetta, mutta elokuva suhtautuu myös kriittisesti maan hallitukseen ja sen politiikkaan.

Elokuvassa todetaan, että suurin osa maan väestöstä on taloudellisesti paremmassa asemassa kuin koskaan aiemmin. Näin siitäkin huolimatta, että valtiontaloudessa on suuria ongelmia, työttömyys on kasvanut ja maalla on ankarasti kritisoitu hallitus, jolla on kuitenkin eduskunnan enemmistön tuki.

Elokuvan eri puolelle Suomea tekemän matkan tarkoitus on matka itse.


Ohjaajan sana

Kun ensimmäistä Perkele-elokuvaa tehtiin, olin epätoivon ja konkurssiuhan partaalla. Edelliset tuotantoni olivat kaupallisesti epäonnistuneet, mutta nämä asiat eivät sinänsä vaikuttaneet tekemiseen muulla tavalla kuin panostuksena siihen anarkistisluontoiseen mielialaan jolla tarinaa kehiteltiin.

On syytä toistaa että selkeätä suunnitelmaa elokuvasta ei ollut. Muutamat mukanaolevat tekivät itsenäistä työtä vaihtelevin tuloksin, mutta en toisaalta halunnut kieltää heitä harrastamasta sosiaalipornoa joka tämän päivän normien mukaisesti olisi vaatinut lupia joita ei pyydetty eikä annettu.

Itse tein useita haastatteluja poliitikkojen kanssa, koska olin tutustunut moneen kirjoittaessani Maamme-kirjaa vuosina 1966-67. Pysyvimmiksi jäävät kuitenkin filmin laulut, jotka Jarkko Laine kirjoitti minun tekstieni perusteella, laulajina sen ajan nimet Rauli Somerjoki ja Arja Saijonmaa, sekä tietysti M.A. Numminen.

Uusi Perkele 2 -elokuva on pakostakin toisenlainen. Suomi on läpikäynyt radikaalin muutoksen, samoin mediatodellisuus. Olen tietoisesti keskittynyt ”tavallisiin suomalaisiin” ja jättänyt poliitikot syrjään, paitsi kuvissa eduskunnan kyselytunnilta. En ole myöskään voinut tehdä tätä sivuuttamatta omia kokemuksiani sydänleikkauksen kohteena. Silti uusi on edelleenkin kyseenalaistava vaikka se ei kertaa edellisen elokuvan seksikaavoja.

Elintason huikeasta kasvusta huolimatta samat ongelmat ovat edelleenkin ajankohtaisia; maatalous, maaltamuutto, alhainen syntyvyys, lisänä vuoden 2016 osalta pakolais- ja turvapaikkakysymys.

Olen osittain käyttänyt samoja lauluja kuin 1971, uudelleen sovitettuina ja uusin äänin esitettyinä, koska tekstit kelpaavat edelleenkin, ainakin kriittisen näkökulman kannalta. Karl Marxin väitetään käyttäneen tunnuslausetta ”De omnibus est dubitando”, suomeksi: ”Kaikkea on epäiltävä”.

Pätee edelleenkin.


-Jörn Donner


Työryhmä
Ohjaus: Jörn Donner
Haastattelijat: Jörn Donner, Maria Veitola, Janne Flinkkilä
Kuvaus: Rafael Donner, J-P Passi
Äänisuunnittelu: Karri Niinivaara
Leikkaus ja kuvan jälkityöt: Klaus Grabber
Tuotanto: Misha Jaari, Mark Lwoff / Bufo
Yhteistuottaja: Jörn Donner / Donner Productions
Yhteistyössä: Suomen elokuvasäätiö / Pekka Uotila, Yleisradio / Erkko Lyytinen,
AVEK / Outi  Rousu, Musiikin edistämissäätiö

Perkele II – Kuvia Suomesta on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa

Elokuvassa kuultavat kappaleet
(musiikin sovitus Pedro Hietanen)
Perkele!, säv. ja san. M.A. Numminen, es. M.A. Numminen
Laulu Suomesta, säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine, es. Ismo Alanko
Maahanmuuttoviisu, säv. M.A. Numminen, san. M.A. Numminen, es. M.A. Numminen
Laulu hännättömistä perkeleistä, säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine, es. Yona
Laulu Suomen kesästä, säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine, es. Yona
Laulu suomalaisesta maalaiskunnasta, säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine, es. Ismo Alanko
Laulu haaveista, säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine, es. Yona
Tehkää jotakin!, säv. M.A. Numminen, san. Jarkko Laine, es. Ismo Alanko

Elokuvassa haastateltavat henkilöt
(esiintymisjärjestyksessä)
Kalle Nikunen (Helsinki), Tarja Olkinuora (Helsinki), Eija Lassila (Tornio), Mies Bagdadista (Vantaa), Ora Puukko (Porvoo), Roope Malmberg (Helsinki), Anthon Korkeamäki (Kauhava), Emmi Söderling (Kauhava), Erica Nuormaa (Kauhava), Julia Jensen (Helsinki), Jouni Kuosmanen (Helsinki), Helena Perttunen (Helsinki), Risto Tiainen (Mäntsälä), Kyösti Stenroth (Äänekoski), Jari Vaittinen (Kiihtelysvaara), Pentti Sallinen (Piikkiö), Anni Rissanen (Kuopio), Esa Ruuska (Halsua), Jaakko Uusisalo (Kyyjärvi), Hannu Kalliojärvi (Kyyjärvi), Elina Honkola (Kyyjärvi).

No comments: