Sunday, August 30, 2015

Eisenstein in Guanajuato (in the presence of Peter Greenaway)

Sergei Eisenstein: ¡Que viva México!
NL/MX/FI/BG © 2015 Submarine / Fu Works / Paloma Negra Films S. de R.L. de C.V. / Edith Film / Potemkino. PC: Submarine. In association with: ZDF/ARTE, VPRO, YLE. With the support of: Nollywood, Vrijzinnig Potestantse Radio Omroep. EX: Alejandro Sánchez de la Peña. P: Bruno Flix, San Fu Maltha, Cristina Velasco, Femke Wolting. Co-P: Peter De Maegd, Liisa Penttilä. D+SC: Peter Greenaway. Ass D: Julio Quezada Orozco, Dand Chavez. DP: Reinier van Blummerer. AD: Ana Solares, lavasteet: Hector Iruegas, rakenteet: Laura Fieyro. VFX: Florentijn Boss (Flow VFX). Cost: Brenda Gomez. Makerup: Elena Lopez Carreon, Mari Paz Robles. M dir: Patrick Lemmens. ED: Elmer Leupen. S: Raúl Locatelli (with Jani Hietanen, Tapio Liukkonen, Micke Nyström) Sdrjan Kurpjel (johtava äänileikkaaja), Nick Lowe (apulaisäänileikkaaja). C: Elmer Bäck (Sergei Eisenstein), Luis Alberti (Palomino Cañedo), Maya Zapata (Concepción Cañedo), Lisa Owen (Mary Sinclair), Stelio Savante (Hunter S. Kimbrough), Rasmus Slätis (Grisha Alexandrov), Jakob Öhrman (Edouard Tisse), Raino Ranta (Meyerhold). 105 min
    2K DCP from B-Plan/Bufo with Finnish/Swedish subtitles viewed at Espoo Ciné Closing Gala, with Peter Greenaway, Elmer Bäck, Liisa Penttilä and many crew members at Tapiolasali, Espoon Kulttuurikeskus, 30 Aug 2015

Peter Greenaway is still un enfant terrible of the cinema.

This time he is with Sergei Eisenstein on a rampage in Mexico. Eisenstein is in ecstasy in Mexico. He is intoxicated by the nature, the history, the atavistic rites, and the Day of the Dead, and he loses his virginity with his male guide. These are "the ten days that shook Eisenstein".

I confess I have always loved all the compilations made of Sergei Eisenstein's ¡Que viva México! footage. There are dozens of unforgettable images in them. Greenaway does not show any. He presents his own personal vision of Eisenstein's journey, often in three-way split screen, inspired by Abel Gance's Polyvision. He uses liberally excerpts from Eisenstein's first three features (The Strike, Battleship Potyomkin, and October).

¡Que viva México! belongs in my opinion with The General Line / The Old and the New. In both, Eisenstein went deeper into nature, the countryside, the atavistic life force, fertility, and sexuality. He created unforgettable images of primitive vitality and mortality. He was obsessed with death, as a natural flipside to life. He also went deeper into the origins of religious rites and cults, excited by pantheism.

I cannot relate to Greenaway's vision of Eisenstein. (Many previous Greenaway films I admire, including his experimental work pre-The Draughtsman's Contract.) But I recommend warmly Greenaway's fantastic pressbook introduction to his Eisenstein project (copied onto my previous blog entry).

The visual quality of the DCP was the usual immaculate and polished one. A good instance for a comparison between digital and film would be Eisenstein in Guanajuato and any of the ¡Que viva México! reconstructions in a decent film print. Not forgetting the Garden of Eden sequence with Eisenstein's most joyfully erotic and sexual images. For those interested in Eros in the cinema Greenaway provides prankful explicit full frontal scenes of gay love.

 I had the great pleasure to co-host Greenaway in Espoo and Helsinki during three days and my respect towards him grew by the hour. His enthusiasm was indefatigable, his patience and energy undiminished during long gruelling days full of interviews and presentations. With fans and admirers he was exemplary. At dinnertime he often forgot to eat, so passionate he was in discussions. I look forward to future projects from him.

OUR PROGRAM NOTE BY JARI SEDERGREN BEYOND THE JUMP BREAK:
OUR PROGRAM NOTE BY JARI SEDERGREN BEYOND THE JUMP BREAK:

Neuvostolainen elokuvantekijä Sergei Eisenstein oli taiteellisen luomistyönsä huipussa, kun hän vuonna 1931 matkusti Meksikoon elokuvantekoon. Neuvosto-ohjaaja ei tunnustetusta asemastaan huolimatta ollut saanut kaikkea haluamaansa. Saapuessaan Guanajuaton kaupunkiin Hollywood oli hylännyt hänet eikä stalinismista kärsivän Neuvostoliiton taidepolitiikkakaan hellinyt elokuvantekijää loistavista saavutuksista huolimatta.

Guanajuatossa Eisensteinin oppaana toimi Jorge Palomino y Cañedo. Hänen johdatuksessaan ohjaaja sai kokea rakkauden eli Eroksen ja kuoleman eli Thanatoksen toisiinsa kietoutuneen suhteen, joka oli kuin määrätty elokuvan efektien luomiseen, mutta joka oli elämässä raskasta kestää. Eisensteinin tekeillä ollut elokuvaprojekti ”Que Viva Mexico” ei näissä elämän melskeissä – mukaan lukien Montezuman kosto! – edennyt toivotulla tavalla, varsinkaan kun tuottajat, amerikkalaiskirjailija Upton Sinclairin Mary-vaimo ja hänen veljensä Hunter S. Kimbrough eivät olleet kiinnostuneet suuresta elokuvataiteesta. Eisenstein saakin aiheen pohtia, miksi idiootit saavat aina niin paljon rahaa ja suuret ihmiset niin vähän.

Peter Greenawayn energiantäyteinen elokuva tutkii luovan neron mieltä silloin kun tämä kohtaa rakkauden halut ja pelot, seksin ja kuoleman niinä kymmenenä päivänä, jotka auttoivat elokuvan mestaria muovaamaan uraansa sellaiseksi, kun tiedämme sen olevan. Sen sijaan on selvää, että ohjaaja ei ole pyrkinyt historialliseen tarkkuuteen – asiasta valittaneiden kriitikoiden lausumien keskimäärä on, että aikalaiset eivät olisi elokuvasta tunnistaneet Eisensteiniä.

Elokuvan yhteistyökumppaneista yksi on Yleisradio. Suomen elokuvasäätiö myönsi elokuvan tekemiseen 150 000 euroa. Näiden vastapainoksi elokuvan tekemiseen on osallistunut pääosan esittäjää Elmer Bäckia myöten moni suomalainen ammattilainen.

Pääosan esittäjä, elokuvan nopeatempoisessa rytmissä taitavasti toimiva, vuonna 1981 syntynyt Elmer Bäck työskentelee nykyisin teatterissa Berliinissä. Hänet muistetaan Enok Kajanderin roolissa elokuvassa Missä kuljimme kerran. Lisäksi hän näytteli tv-sarjassa Lemmenleikit. Teatterinäyttelijänä hänen teattereitaan ovat olleet Klockriketeatern, Viirus ja Wasa Teater.

– Jari Sedergren 1.9.2015

No comments: