Wednesday, August 26, 2015

Fu cheng mi shi / Mystery

浮城谜事 / Fucheng mishi. CN/FR 2012. [Four companies detailed in the copyright notice.] PC: Dream Author Pictures, Les Films du Lendemain. P: Lou Ye, Chen Xi, Kristina Larsen. D: Lou Ye. SC: Mei Feng, Yu Fan, Lou Ye. DP: Zeng Jian - 1:1.85. AD: Peng Shaoy-ing, Du Luxi. Cost: Linlin May. M: Peyman Yazdanian. S: Fu Kang. ED: Simon Jacquet. C: Hao Lei (Lu Jie), Qin Hao (Yongzhao), Qi Xi (Sang Qi), Zu Feng (Ton Mingsong), Zhu Yawn (Qin Yawen), Chang Fangyuan (Xiaomin), Qu Ying (Han Hui). The film was not released in Finland - MEKU 2015: K16 - 99 min
    2K DCP with English subtitles from Wild Bunch viewed at Cinema Orion, Helsinki (Lou Ye / Helsinki Festival), 26 Aug 2015

An urban, modern murder thriller about a crime of passion with surprise twists. It starts with a shocking death of a young woman on a motorway in a rainstorm.

It turns out that the successful male protagonist Yongzhao had had an affair with the victim, and he becomes a prime suspect. Gradually we learn more.

Yongzhao's success is based on his wife Lu, and, frustrated at home, he has established a second family with a child. But besides, he starts new affairs with young women. As the two wives learn about the newest lover, they take her to the cliff above the motorway.

And there is a vagabond, a trash collector living on the cliff, who sees all...

"Based on an online diary", Mystery gives us some insight in the cyberworld in New China. Yongzhao is a net addict, a compulsive surfer on dating sites.

We get also some sense of manners and mores among the ultra rich. The callous attitude of the young drivers in the prologue: they kick the corpse of the young woman violently to make sure that she is dead. The father of the driver offers a generous compensation if the matter is settled out of court. Even the vagabond witness can be silenced with money. But it seems that money brings happiness to no one.

The vision is of new urbanity, dominated by cars and motorway junctions. And the cyberworld.

The digital quality is entirely adequate to the vision of the movie.

OUR PROGRAM NOTE BY PASI NYYSSÖNEN BEYOND THE JUMP BREAK:
OUR PROGRAM NOTE BY PASI NYYSSÖNEN BEYOND THE JUMP BREAK:

Mystery on Lou Yen seitsemäs elokuva, mutta vasta toinen, joka pääsi elokuvateattereihin hänen kotimaassaan (ensimmäinen oli Purple Butterfly, 2003). Mysteryn käsikirjoituksen viranomaiskäsit-tely kesti viisi kuukautta normaalin 30 päivän sijaan. Lopulta mitään poistoja tai muutoksia ei kui-tenkaan vaadittu.

Mysteryn nimi on osuva, elokuvan tarina(t) pysyy pitkään arvoituksena. Mystery alkaa kutkuttavasti kahdella erillisellä tapahtumalla. Ensimmäisessä nuori nainen joutuu sateisella tiellä hurjastelevien rikkaiden nuorten yliajamaksi. Toisessa varakkaan liikemiehen Yongzhaon vaimo Lu Jie ystävystyy leikkipuistossa toisen äidin, Sang Qin, kanssa. Myöhemmin he tapaavat kahvilassa. Ikkunapöy-dässä Sang uskoutuu Lulle kertoen että hänen miehellään on rakastajatar ja osoittaa vastapäistä hotellia johon mies ja nainen menevät yhdessä. Vähitellen Lu’lle selviää että hänen miehensä elää kaksoiselämää kahden perheen kanssa.

Loulla on ollut elokuvissaan film noir -viitteitä aiemminkin, mutta Mystery lienee hänen selkein noir -elokuvansa tähän mennessä. Parhaiden noirien tapaan mikään ei ole sitä miltä se alkujaan näyttää. Loun pitkäaikaisen käsikirjoittajan Mei Fangin työstämä tarina pohjaa kiinalaisiin verkkokeskustelu-viesteihin joissa nainen kuvaa taistoaan miestään ja tämän rakastajatarta vastaan. Ilman laajempaa kontekstia ihmiset sympatisoivat vaimoa ja kohdistavat vihaansa pettäjämieheen.

Loun elokuvassa rintamalinjat eivät ole näin yksinkertaiset, syylliseksi ei voi osoittaa yhtä henkilöä, pikemminkin kaikki ovat uhreja ja tapahtumat tuntuvat väistämättömiltä. Ohjaaja jättää tilaa katsojil-le muodostaa tapahtumista oman käsityksensä ja mielipiteensä. Esimerkiksi pettäjämies Yongzha-on jakautunut luonne avataan katsojille vähitellen näyttämällä katkelmia hänen elämästään. Lisäksi viitataan siihen, että Yongzhaon menestys on lähinnä Lu-vaimon ansiota ja mies on kotona tämän alistama. Vieraat naiset ja väkivaltaisuus ovat hänen epätoivoisia varaventiilejään.

– Pasi Nyyssönen 26.8.2015 Lähteenä mm. Wei Xi, Global Times 21.10 2012

No comments: