Wednesday, August 26, 2015

VMV 6

VMV 6 poster. Click to enlarge.
FI 1936. PC: Suomi-Filmi Oy. P+D: Risto Orko. SC: Tauno Tattari, Mika Waltari. DP: Erik Blomberg, Theodor Luts. AD: Ossi Elstelä. Cost: Fiinu Autio. Makeup: Hannes Kuokkanen, Olavi Suominen. M: Pekka Attinen. M director: Jooseppi Rautto. ED: Risto Orko. S: Pertti Kuusela. Arranger: Orvo Saarikivi. C: Regina Linnanheimo (Marja), Joel Rinne (merivartioston pursimies Olavi Manner), Uuno Laakso (romukauppias Lundström), Kerstin Nylander (laulajatar Kerstin Nylander), Martta Kinnunen (Anni), Oke Tuuri (merivartija Haanpää), Kaarlo Kytö (), Uno Wikström (VMV 6:n päällikkö), Axel Slangus (konsuli Wili Dasselheim alias Kiho), Eino Jurkka (Rentun-Matti, salakuljettaja), Hugo Hytönen (Kaaleppi, salakuljettaja), Santeri Karilo (Kivalo, salakuljettaja), Sasu Haapanen (Amerikan-Väiski, salakuljettaja), Vilho Siivola (Juippi, salakuljettaja), Armas Piispanen (Haitari-Jallu, salakuljettaja), Ants Lauter (pirtulaivan kapteeni), Martti Rannema (poika), Valter Tuomi (vuorineuvos J. K. Manner), Eino Hyyrynen (merivartija Hämäläinen).  Helsinki premiere: 17.2.1936 Kino-Palatsi, distributed by Suomi-Filmi – classification A-582 – S – length at classification 3500 m / 128 min - edited for general release to 111 min
    Viewed at Cinema Orion, Helsinki (Regina Linnanheimo Centenary), 26 Aug 2015

We started our Centenary tribute to Regina Linnanheimo via screening the smuggling drama VMV 6, in which she had her second leading role. VMV 6 was also the second film based on a screenplay by Mika Waltari. Importantly, it was the first film photographed by Erik Blomberg.

We had not screened VMV 6 since our tribute to the producer-director Risto Orko in 1986. The years have not been kind to the movie. It is not well directed. Orko has not a grip on the dynamic arch of the movie. He has little understanding of mise-en-scène. He is not a good director of actors. Orko is unfortunately also the editor, and the editing in this movie is very clumsy, indeed. He has little sense of good continuity or the striking cut. What is good in the movie is there despite Orko. Joel Rinne carries the male lead with a sovereign approach. The very young Regina Linnanheimo is good but would have needed strong direction. Erik Blomberg already in his first film proves great visual talent. This film was selected to be shown at Film Society Projektio for a delegation of Swedish guests in 1936, probably thanks to its visual flair.

Risto Orko had taken over Suomi-Filmi from his predecessor Erkki Karu, and in a continuity to Karu, the founder of the Finnish musical, there is also in VMV 6 a dimension of the musical, with a lot of music and singing (see song list beyond the jump break). Unfortunately the sound technology is still quite crude. Both Karu and Orko were sea lovers, which is also evident in this film from the start. There is a great sense of pleasure in shots of the stormy sea and chases between the smugglers and the sea border patrolmen.

Orko had directed the most popular Finnish film so far, Siltalan pehtoori, and VMV 6 is interesting in its approach to popular cinema as a genre cocktail to follow Rick Altman's line of thinking. Although VMV 6 is most fundamentally an action thriller about bootleg liquor smugglers vs. border patrolmen, it has also aspects of the musical, and even of the romantic comedy. There is the usual jungle of misunderstandings between the characters played by Regina Linnanheimo and Joel Rinne. There are even, as was the case in Karu's Meidän poikamme merellä, aspects of the machine montage cinema, probably not inspired by Russians but rather by Germans and Americans.

The cinematography of Erik Blomberg looks gorgeous at its best, in epic scenes of the smuggling operations for instance.

This print has been made from variable sources, partly excellent, partly worn and used.

OUR PROGRAMME NOTE FROM THE FINNISH NATIONAL FILMOGRAPHY BEYOND THE JUMP BREAK:
OUR PROGRAMME NOTE FROM THE FINNISH NATIONAL FILMOGRAPHY BEYOND THE JUMP BREAK:

Kun kieltolaki oli huhtikuussa 1932 kumottu, arveltiin että salakuljetus tyrehtyisi, mutta se osoittautuikin rannikkoseuduilla edelleen tuottoisammaksi kuin esimerkiksi kalastus. Vuoden 1935 kesäkuussa eli VMV 6:n kuvausaikoihin takavarikoitiin Merivartiolaitoksen Suomenlahden piirissä 637 litraa spriitä, ja vuonna 1936, jolloin laitoksella oli lukuisten alusten ja veneiden lisäksi käytössään myös kaksi vanhaa Aeron lentokonetta, takavarikoitiin kaikilla alueilla lähes 51 000 litraa spriitä, 11 moottorivenettä ja kolme soutuvenettä. Yhdessä tuon ajan muistioista ehdotettiin, että vartiomoottoriveneistä muodostettaisiin sulkuketju, joka estäisi salakuljetusveneiden pääsyn suojaiseen saaristoon. Koivistolta Ahvenanmaalle ulottuvaan ketjuun olisi tarvittu 20 VMV-venettä silloisten viidentoista asemesta.

VMV 6 (1936) oli Risto Orkon viides ohjaustyö. Yhdessä Erkki Karun kanssa 1933 syntynyt esikoinen Ne 45000 oli luonteeltaan osallistuva yhteiskunnallinen draama, kolme seuraavaa – Herrat täysihoidossa, Minä ja ministeri sekä Siltalan pehtoori – komedioita. VMV 6:ssa tavoiteltiin jännitys- ja seikkailuelokuvan tuntemuksia rakkausjuonteilla ryyditettynä. Mukana oli myös laulu- ja soittokohtauksia sekä Orkon elokuviin erottamattomasti kuuluva tanssijakso, tällä kertaa saariston latotanssiaisina.

Nimensä elokuva sai merivartioalusten tyyppitunnuksen mukaan. Elokuva perustui Mika Waltarin alkuperäiskäsikirjoitukseen, jonka syntyvaiheista kirjailija itse kertoi Suomi-Filmin Uutisaitassa (4/1935) seuraavaan tapaan: "Ennen VMV 6:tta olin kirjoittanut jo neljä filmiluonnosta. Niistä yksi filmattiin enkä tuntenut sitä omakseni, vaan ihmettelin. Yksi raukesi varojen puutteessa. Yksi jäi makaamaan vastaisen varalta ja yksi oli kerta kaikkiaan niin huono, että se heitettiin paperikoriin. Silloin häpesin sitä, nyt en enää häpeä. Sillä nyt tiedän, että filmikäsikirjoituksen laatiminen on vaikeinta, mihin kirjailija voi ryhtyä. [- -] Kuukauden jauhamisen jälkeen kirjoitin jo kohtauksiksi jaetun käsikirjoituksen rungon. Nyt yhtyi jauhamiseen myös toimittaja Tattari käsikirjoituslaadinnan teknillisenä asiantuntijana. Kaikkiaan kului työhön kolmisen kuukautta, joiden aikana laihduin viisi kiloa, kalpenin, menetin ruokahaluni ja näin pahoja unia öisin. Näin jälkeenpäin katsoen se oli hauskaa aikaa. Silloin se ei sitä ollut."

Käsikirjoitusta muutettiin monin paikoin vielä kuvattaessa, ja leikkausvaiheessa jätettiin liiallisen pituuden vuoksi useita jaksoja pois. Silti tarkastuspituus oli 3 500 metriä eli runsaat kaksi tuntia. Elokuvaa on myöhemmin lyhennetty niin, että sen nykyinen pituus on 2 880 metriä (106 minuuttia).

Merivartiolaitos avusti kuvauksissa: mukana oli vartiomoottoriveneistä myös VMV 5 ja VMV 12. Uudenkaupungin telakalla rakennettu puurunkoinen VMV 6 poistettiin käytöstä vasta 25.4.1960. Kuvauksissa tarvittavat 250 pirtukanisteria tilattiin alan erikoisliikkeestä - vanhojen ja käytettyjen kanisterien hankinta osoittautui vaikeaksi ja olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi.

Kesällä 1935 Suomi-Filmi hankki Aga-Balticilta uuden äänityslaitteiston (äänikamera III) VMV 6:n kuvauksia varten. Laitteistoa täydennettiin samoin Aga-Balticin rerecording- eli 2-kanavaisella miksauskoneistolla, jolla voitiin ensi kertaa Suomessa sekoittaa repliikkejä, musiikkia ja tehosteita toistensa päälle.

Kuvaajana piti alun perin olla Theodor Lutsin ja nuoren ensikertalaisen Erik Blombergin toimia vain valokuvaajana sekä kuvaajana kakkoskamerassa. Risto Orko ihastui kuitenkin niin Blombergin työnäytteisiin, että kiinnitti hänet pääkuvaajaksi ja siirsi Lutsin yhtiön kakkosryhmään Valentin Vaalan kuvaajaksi. VMV 6:n kuvaustyylille on tunnusomaista runsas alakulmien käyttö.

Järjestäjänä oli ensi kertaa elokuvatyössä mukana Helsingin Kansanteatterista pestattu, myöhempi ohjaaja Orvo Saarikivi. Myös Santeri Karilolle elokuva oli ensimmäinen. Karilon ja Joel Rinteen rajua tappelukohtausta kuvattaessa Karilolta katkesi muutama kylkiluu. Lahti-lehden 25.7.1935 kertoman mukaan Olavin setää, vuorineuvos Manneria, näytteli lahtelainen teatterinjohtaja Hannes Flinck (myöh. Hako). Lopullisessa elokuvassa roolia kuitenkin esitti Valter Tuomi, jonka nimi mainitaan myös sekä alkuteksteissä että käsiohjelmassa. Syksyllä 1935 ilmestyneen Suomi-Filmin ensimmäisen Uutisaitta-lehden kansikuvana oli VMV 6:n naistähti Regina Linnanheimo.

VMV 6:n yleisömenestys oli teatteriesityskertojen mukaan laskien vuoden 1936 kolmanneksi paras. Tuotantokustannuksiltaan tavallista kalliimmaksi tullut elokuva sai kuitenkin kustannuksensa katetuiksi vasta vuonna 1942. Tuottoja kertyi vuoden 1958 maaliskuuhun mennessä kaikkiaan 1 923 237 markkaa.

- Suomen kansallisfilmografia 2 (1995)

THE SONGS ON THE SOUNDTRACK (FINNISH NATIONAL FILMOGRAPHY)

1. Alkusoitto
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 1' 55".

2. Talvella Talikkalan markkinoilla ("Ja käy sinä heilini harmaissa vaatteissa, kyllä sä mulle kelpaat - -")
Säv. trad., san. elokuvassa Mika Waltari ja Tauno Tattari, sov. Pekka Attinen
Es. Santeri Karilo, laulu, ja Armas Piispanen, harmonikka (playback), 0' 30".

3. Vilho ja Bertta ("Valuteräksest' oli Kakolan kalterit - -")
Säv. trad., san. elokuvassa Mika Waltari ja Tauno Tattari
Es. Eino Jurkka sekä Hugo Hytönen ja Vilho Siivola, laulu (playback), 0' 40".
Levytys:
Heikki Tuominen ja Kaivohuoneen orkesteri "Melody Boys"; Odeon A-228159, 1931.

4. Rallatus
Säv. Pekka Attinen
Es. Martta Kinnunen, laulu, ja Armas Piispanen, harmonikka (playback), 0' 35".

5. Tuku tuku lampaitani ("Poika kun ovelle kolkuttaa, tyttö se sisällä vain naurahtaa - -")
Säv. Olli Suolahti, san. elokuvassa Mika Waltari ja Tauno Tattari, sov. Pekka Attinen
Es. Martta Kinnunen, laulu, ja Armas Piispanen, harmonikka (playback), 0' 15".

6. Jenkka
Säv. Pekka Attinen
Es. Armas Piispanen, harmonikka (playback ja off), 1' 25".

7. Yölintu
Säv. Martti Heikkilä, sov. Pekka Attinen
Es. Armas Piispanen, harmonikka (playback), 1' 35".
Levytys:
Viljo Vesterinen, harmonikka ja Kristalli-orkesteri; Kristall 164, 1942.

8. Väärä vitonen
Säv. trad., sov. Pekka Attinen
Armas Piispanen, harmonikka (off), 1' 05".

9. Ralli ("Älä sinä poikani turhia luule, ei mua niinkään viedä juu - -")
Säv. trad., san. elokuvassa Mika Waltari ja Tauno Tattari, sov. Pekka Attinen
Es. Martta Kinnunen ja Oke Tuuri, laulu (playback, harmonikan säestys), 1' 15".

10. Taustamusiikki 1
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 2' 20".

11 . Taustamusiikki 2
Säv. trad., sov. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 3' 45".

12. Taustamusiikki 3
Säv. trad., sov. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 1' 00".

13. Oolannin sota
Säv. ja san. trad.
Es. Fritz-Hugo Backman, Ossi Korhonen ja Joel Rinne, laulu (playback), 0' 05".

14. Taustamusiikki 4
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 1' 50".

15. "Salaperäinen ilotulitus"
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 0' 55".

16. Taustamusiikki 5
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 1' 30".

17. Taustamusiikki 6
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 1' 05".

18. Taustamusiikki 7
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 0' 55".

19. Syysillan karkeloissa
Säv. trad., sov. Pekka Attinen
Es. Eino Hyyrynen, laulu, ja Oke Tuuri, laulu ja harmonikka (playback, harmonikkasäestys), 0' 30".
Levytys:
Erkki Junkkarinen ja Pauli Granfeltin yhtye; Blue Master BLU-LP 126, 24.11.1970.

20. Taustamusiikki 8
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 0' 50".

21. Taustamusiikki 9
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 3' 20".

22. "Loppumusiikki"
Säv. Pekka Attinen
Orkesteri (off), 0' 50".

Huomautuksia:
Taustamusiikki 2 ja 3 (nro 11 ja 12) ovat muunnelmia sävellyksestä Täällä Pohjantähden alla, säv. trad. 

No comments: