Friday, June 29, 2018

Revolutionens datter / Daughter of the Revolution



Revolutionens datter: folkekomedie i 4 akter.
    Director: Ottar Gladtvet. Year: 1918. Country: Norvegia.
    Scen., F., M.: Ottar Gladtvet. Int.: Joh. Price (il proprietario terriero Dalton), Solveig Gladtvet (Claire Staalhammer), Waldemar Holberg (l’operaio Albert Fjeld), Fred Boston (Jack, il figlio di Dalton), Thomas Boston (Tommy, il figlio di Albert e Claire). Prod.: Gladtvet Film A/S 35 mm. L.: 910 m. D.: 44′ a 16 f/s. Imbibito / Tinted.
    Norwegian intertitles.
    Print from Nasjonalbibliotekket.
    E-subtitles in English and Italian by Sub-Ti Londra.
    Grand piano: Antonio Coppola. Alla batteria: Frank Bockius.
    Viewed at Sala Mastroianni, Bologna, Il Cinema Ritrovato, Cento anni fà: 1918, 29 June 2018.

Karl Wratschko (Il Cinema Ritrovato): "Revolutionens datter is a love story by the Norwegian film pioneer Ottar Gladtvet. Gladtvet started his career as a projectionist and later became a cinema director, photographer, film director and founder of the production company Gladtvet Film A/S. Gladtvet made several commercials, documentaries, actualities / newsreels, and travelogues from Norway and exotic areas around the world. Revolutionens datter is his second fiction film and his only silent feature to survive."

"Claire is the beautiful daughter of the director of the steelworks. Revolutionaries from the steelworks storm the director’s estate during a strike, and the director is killed. Steelworker Albert Fjeld remembers that Claire helped him earlier, and he helps her to escape from the mob. She dresses up as a revolutionary and after several fistfights, they manage to escape, steal a boat and flee the country. On the run they meet an associate of Claire’s father (Mr. Dalton, a landowner) and stay with him. Mr. Dalton plans for Claire to marry his son Jack, especially when it becomes clear that she is the heir to her father’s millions. She promises to marry Jack if he can beat Albert in a boxing match. At first, the two fighters are evenly matched, but in the fourth round, Jack goes down. Claire admits her love to Albert, and they get married." (Karl Wratschko)

AA: Revisited Daughter of the Revolution which I last saw in 1999 in Sacile at the Nordic Explorations series of Le Giornate del Cinema Muto, accompanied by Casper Tybjerg's illuminating introduction in the eponymous book.

The Finnish civil war in 1918 and its brutal aftermath had a shattering impact in other Nordic countries, also reflected in fiction films, most famously in Carl Th. Dreyer's Leaves from Satan's Book (1920). Daughter of the Revolution, which had its premiere already in October 1918, is one of these films.

It is a naive love story, but the vision of the workers of Kristiania (Oslo) on revolutionary rampage is startling. And this vision was created long before the classic views of Russian revolutionary cinema of the heroic period.

BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM WIKIPEDIA, NASJONALBIBLIOTEKKET, AND LE GIORNATE DEL CINEMA MUTO:
BEYOND THE JUMP BREAK: DATA FROM WIKIPEDIA, NASJONALBIBLIOTEKKET, AND LE GIORNATE DEL CINEMA MUTO:

WIKIPEDIA:

Filmen forteller historien om Albert Fjeld, en arbeider ved et skipsverft, og Claire Staalhammer, verftsdirektørens datter. Albert opptrer som talsmann for arbeiderne når de framsetter et krav om lønnsforhøyelse, noe direktør Staalhammer avviser. Arbeiderne aksepterer ikke dette, og de starter et opprør. Albert, som er blitt forelsket i Claire, klarer å redde henne når arbeiderne stormer direktørboligen, og de flykter til nabolandet, hvor Claire får bo hos en venn av faren, godseier Dalton. Daltons sønn prøver å imponere Claire, men hun vil ikke ha ham. Claire får etterhvert beskjed om at orden er gjenopprettet i hjemlandet, og at hun har arvet nesten en million kroner. Godseier Dalton ser på grunn av pengene gjerne at hans sønn blir gift med Claire, og hun føler at det vil være uhøflig å avslå direkte, ettersom godseieren har vist henne stor gjestfrihet. Hun foreslår derfor en boksekamp mellom Albert og godseiersønnen om hvem som skal få ekte henne. Albert vinner kampen, og fem år senere får vi se dem leve lykkelig i hjemlandet.

NASJONALBIBLIOTEKET: INNHOLD:

På vulkanverftet har arbeiderne fremsatt et krav om lønnsforhøyelse. Den gamle konservative direktør Staalhammer har nektet dem dette. De heldigste av arbeiderne har klart å skaffe seg annet arbeid, de få som er igjen mener de kan få sin vilje igjennom med maktens midler. En av disse er den unge Albert Fjeld. Han har vært sine kameraters talsmann, helt til han traff direktørens datter og forelsket seg i henne. Men arbeiderne har bestemt seg for å besøke direktørens bolig, og under et håndgemeng blir direktøren drept. Claire blir også truet på livet, men Albert redder henne og de flykter. De blir tvunget til å passere byens værste strøk, og i en kafe blir de oppdaget og må flykte videre. De kommer seg ombord i en båt og rømmer til havs.
De når fram til nabolandet, hvor Claire oppsøker en av farens forretningsvenner, godseier Dalton. Han påtar seg et fars verv overfor henne, men har lite til overs for Albert.

Godseierens sønn prøver å imponere henne med sine sportslige prestasjoner, men Claire lar seg ikke imponere. En dag mottar godseieren et brev fra advokaten til Claires far som opplyser at orden har blitt gjenopprettet i hennes hjemland, og i følge dødsboet har Claire blitt arving til nesten en million kroner. Godseieren gjør sønnen oppmerksom på dette, og framholder det nødvendlige i å gifte seg til penger.

Claire tror imidlertid at et avslag vil være for hardt overfor godseieren, på grunn av den gjestfriheten hun har mottatt i deres hus. Hun foreslår at Albert og godseiersønnen skal bokse om hvem som skal få henne til hustru. Albert vinner i fjerde runde, og fem år etter lever de lykkelig i hjemlandet.
(Redigert etter filmens programhefte)

LE GIORNATE DEL CINEMA MUTO (1999)

The Bolshevik revolution in Russia and the class war in Finland constitute the backdrop for this contemporary melodrama by the young cameraman Ottar Gladtvet. The spectre of revolutionary Norwegian workers on a wild rampage through Kristiania soon fades for another kind of class war: Ex-revolutionary worker Albert Fjeld has saved the daughter of a wealthy industry leader during the tumults, but has to fight off an evil upper class rival in the boxing ring to gain her hand and her inheritance. The cinema of attraction may well have been outdated elsewhere, but nobody told Ottar Gladtvet… -BS/FS

No comments: