Sunday, March 05, 2017

Risto Jarva, työtoverini / [Risto Jarva, My Colleague]


Shooting Yö vai päivä / Night or Day (1962), Risto Jarva's debut feature film co-directed with Jaakko Pakkasvirta.

FI 1984. PC: TV 1 Asiaohjelmat. D: Antti Peippo. Planned by: Antti Peippo, Jussi Kylätasku. CIN: Erkki Kaltio, Esko Kohonen, Pekka Porttilahti, Olivier Rahmat - colour. ED: Elina Katainen. S: Antero Kokko, Raimo Penttilä. FX: Antero Honkanen. S mixing: Veijo Lehti. 59 min
    Featuring Risto Jarva (in archival footage), Antti Peippo, Arvo Salo, Peter von Bagh, a female Postipankki executive, Marcel Martin, Jussi Kylätasku, Mauno Mäkelä, Leo Stålhammar.
    A KAVI 2K DCP (2017) based on a digital master from Yle (original format: videotape) without the live subtitles and captions used in the telecast. Viewed at Cinema Orion, Helsinki (Antti Peippo, Master of the Documentary Essay, Risto Jarva -seura / KAVI), 5 March 2017.
    A final panel with Päivi Istala, Matti Rinne, Eija Pokkinen, Antti Hytti, Timo Linnasalo, Anssi Blomstedt, with comments by Tahvo Hirvonen, and Lasse Naukkarinen.

Revisited a moving memorial film about Risto Jarva (1934-1977) by his trusted cinematographer Antti Peippo. It covers his 8 mm experimental films, his professional film career, his circle at the Helsinki University of Technology, the story of the Filminor company, their work on industrial and promotional films, the artistic ambition, the ambition in cultural politics, the commercial breakthrough with comedies, the synthesis in The Year of the Hare, and the stunning lethal car accident in a taxi on black ice.

This is not a complete Risto Jarva story, but there are real insights into the personality the artist.

BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY MARKKU VARJOLA:
BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY MARKKU VARJOLA:

Antti Peippo oli Risto Jarvan (1934-1977) pitkien ja lyhyiden elokuvien pääkuvaaja 1960-luvun puo-livälistä ohjaajan kuolemaan asti. Tässä pitkässä tv-dokumentissa hän käy läpi Jarvan uraa 1950-luvun lopun avantgardistisista kaitafilmeistä ja teekkarien elokuvakerho Montaasista alkaen.

Jarvan pitkistä elokuvista fokusoinnin kohteiksi on valittu Yö vai päivä (1962, Jaakko Pakkasvirran kanssa), Työmiehen päiväkirja (1967), Kun taivas putoaa... (1972) ja Yhden miehen sota (1973), joista esitetään näytteitä.

Ilmaisuvälineen haltuunotosta edetään Jarvan luontosuhteeseen ja hänen elokuviensa henkilökoh-taisuuteen. Painopisteeksi muodostuu Jarvan elokuvien yhteiskunnallinen merkitys aikansa taustaa vasten. Tähän liittyy myös hänen työnsä valtion elokuvapoliittisen  komitean puheenjohtajana. 

Äänessä on Jarva itse, Peippo itse sekä muita työtovereita ja asiantuntijoita, mm. Peter von Bagh, Jussi Kylätasku ja Arvo Salo. Jarva on luonnollisesti läsnä arkistomateriaalin kautta. Muuten haas-tattelut on tehty tätä elokuvaa varten. (Televisiossa oli tuolloin tapana, että haastateltavien nimet ja käännöstekstit projisoidaan ruutuun simultaanisti esityshetkellä. Nimet eivät myöskään löydy elo-kuvan krediittitiedoista.)

Peippo nähdään haastattelemassa ja puhumassa, kerrankin elokuvakameran edessä. Muotokuvan kohteena on kuitenkin kaiken aikaa Jarva, jolle Peippo jättää kunnian yhteistyön hedelmistä. 

Joitakin Jarvan pitkistäkään elokuvista ei mainita lainkaan. Emme saa myöskään kovin tarkkaa kuvaa ohjaajan työmetodeista. Silti Risto Jarva, työtoverini on arvokas ja läheltä nähty sukellus yhden suomalaisen elokuvan keskeisimmän tekijän tuotantoon ja persoonaan.

– Markku Varjola 2017

No comments: